Background: The application of Evidence-Based Practices (EBPs), including psychoeducation, in psychiatric rehabilitation has long been considered one of the best practices for mental health services. However, their implementation in Italian services is still scarce, as it results when considering recent studies. Objectives: This project aims to investigate the perceptions which psychiatric rehabilitation technicians have regarding dissemination, use and areas of application of evidence-based practices with a specific focus on psychoeducational interventions. Means and methods: Research has been conducted by means of a questionnaire sent to psychiatric rehabilitation technicians nationwide investigating the topics mentioned above and 102 responses were received. Results: the analysis of the data collected shows that most of the psychiatric rehabilitation technicians consider Evidence Based Practice really important in psychiatric rehabilitation and essential for clinical practice. However, the analysis shows increasing difficulties in their application related to quality of professional education, services organization, working conditions and team environment. As regards psychoeducational interventions, most of the psychiatric rehabilitation technicians interviewed (89%) stated that they use the latter in their working services, emphasizing their efficacy in the majority of situations. Even in this case, the results have shown difficulties caused by the working environment and the initial professional education. Conclusion: The results obtained highlight the importance of psychiatric rehabilitation technicians and their professional responsibility in fostering the dissemination and application of Evidence Based Practices and in particular of psychoeducation. Consequently, the outcome of the analysis underlines the need of supporting and developing well-trained psychiatric rehabilitation technicians as well as strengthening their working environment, so as to enable them to effectively apply the best EBP and ensure successful recovery of patients.

Background: In riabilitazione psichiatrica l’applicazione delle Evidence Based Practice (EBP), tra cui la psicoeducazione è da tempo considerate tra le best practice. Tuttavia, la loro implementazione nei servizi di salute mentale italiani è ancora limitata, come evidenziano studi recenti sull’argomento. Obiettivo: Questo progetto di tesi si propone di analizzare la percezione dei professionisti sanitari Tecnici della Riabilitazione Psichiatrica (Te.R.P.) in merito alla diffusione, all’utilizzo e agli ambiti di applicazione delle Evidence Based Practice, con un focus specifico sugli interventi psicoeducativi. Metodi: Lo studio è stato condotto attraverso un questionario composto da diversi quesiti volti a indagare il quesito dell’indagine. Il questionario è stato somministrato a livello nazionale ai Tecnici della Riabilitazione Psichiatrica e sono state raccolte e analizzate 102 risposte. Risultati: L’analisi dei dati raccolti mostra che la maggioranza dei professionisti intervistati considera le EBP importanti in riabilitazione psichiatrica e fondamentali per la pratica clinica. Tuttavia, emergono difficoltà crescenti dovute a lacune nella formazione ricevuta, difficoltà nell’organizzazione dei servizi e nelle dinamiche di equipe. In merito agli interventi psicoeducativi, la maggioranza dei professionisti intervistati (89%) dichiara di utilizzarli nei servizi in cui operano, sottolineando la loro efficacia nella maggioranza dei casi. Tuttavia, permangono risposte che evidenziano alcune difficoltà nel contesto lavorativo e nella formazione ricevuta. Conclusione: I risultati ottenuti evidenziano il ruolo rilevante e la responsabilità professionale dei Tecnici della Riabilitazione Psichiatrica nel promuovere l’applicazione delle EBP, in particolare la psicoeducazione. Si evidenzia la necessità di migliorare la formazione e la consapevolezza professionale dei Te.R.P., nonché di incrementare le di risorse destinate alla salute mentale al fine di favorire un miglioramento dei contesti lavorativi per permettere una più agevole e efficace applicazione delle EBP.

L'intervento psicoeducativo in riabilitazione psichiatrica: diffusione, utilizzo e ambiti di applicazione nei servizi di salute mentale orientati alla recovery

MIRONE, CECILIA
2023/2024

Abstract

Background: In riabilitazione psichiatrica l’applicazione delle Evidence Based Practice (EBP), tra cui la psicoeducazione è da tempo considerate tra le best practice. Tuttavia, la loro implementazione nei servizi di salute mentale italiani è ancora limitata, come evidenziano studi recenti sull’argomento. Obiettivo: Questo progetto di tesi si propone di analizzare la percezione dei professionisti sanitari Tecnici della Riabilitazione Psichiatrica (Te.R.P.) in merito alla diffusione, all’utilizzo e agli ambiti di applicazione delle Evidence Based Practice, con un focus specifico sugli interventi psicoeducativi. Metodi: Lo studio è stato condotto attraverso un questionario composto da diversi quesiti volti a indagare il quesito dell’indagine. Il questionario è stato somministrato a livello nazionale ai Tecnici della Riabilitazione Psichiatrica e sono state raccolte e analizzate 102 risposte. Risultati: L’analisi dei dati raccolti mostra che la maggioranza dei professionisti intervistati considera le EBP importanti in riabilitazione psichiatrica e fondamentali per la pratica clinica. Tuttavia, emergono difficoltà crescenti dovute a lacune nella formazione ricevuta, difficoltà nell’organizzazione dei servizi e nelle dinamiche di equipe. In merito agli interventi psicoeducativi, la maggioranza dei professionisti intervistati (89%) dichiara di utilizzarli nei servizi in cui operano, sottolineando la loro efficacia nella maggioranza dei casi. Tuttavia, permangono risposte che evidenziano alcune difficoltà nel contesto lavorativo e nella formazione ricevuta. Conclusione: I risultati ottenuti evidenziano il ruolo rilevante e la responsabilità professionale dei Tecnici della Riabilitazione Psichiatrica nel promuovere l’applicazione delle EBP, in particolare la psicoeducazione. Si evidenzia la necessità di migliorare la formazione e la consapevolezza professionale dei Te.R.P., nonché di incrementare le di risorse destinate alla salute mentale al fine di favorire un miglioramento dei contesti lavorativi per permettere una più agevole e efficace applicazione delle EBP.
Psychoeducational intervention in psychiatric rehabilitation: dissemination, use and areas of application in recovery-oriented mental health services
Background: The application of Evidence-Based Practices (EBPs), including psychoeducation, in psychiatric rehabilitation has long been considered one of the best practices for mental health services. However, their implementation in Italian services is still scarce, as it results when considering recent studies. Objectives: This project aims to investigate the perceptions which psychiatric rehabilitation technicians have regarding dissemination, use and areas of application of evidence-based practices with a specific focus on psychoeducational interventions. Means and methods: Research has been conducted by means of a questionnaire sent to psychiatric rehabilitation technicians nationwide investigating the topics mentioned above and 102 responses were received. Results: the analysis of the data collected shows that most of the psychiatric rehabilitation technicians consider Evidence Based Practice really important in psychiatric rehabilitation and essential for clinical practice. However, the analysis shows increasing difficulties in their application related to quality of professional education, services organization, working conditions and team environment. As regards psychoeducational interventions, most of the psychiatric rehabilitation technicians interviewed (89%) stated that they use the latter in their working services, emphasizing their efficacy in the majority of situations. Even in this case, the results have shown difficulties caused by the working environment and the initial professional education. Conclusion: The results obtained highlight the importance of psychiatric rehabilitation technicians and their professional responsibility in fostering the dissemination and application of Evidence Based Practices and in particular of psychoeducation. Consequently, the outcome of the analysis underlines the need of supporting and developing well-trained psychiatric rehabilitation technicians as well as strengthening their working environment, so as to enable them to effectively apply the best EBP and ensure successful recovery of patients.
Autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
tesi di laurea - Cecilia Mirone.pdf

non disponibili

Dimensione 2.45 MB
Formato Adobe PDF
2.45 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/162370