This paper explores the relationship between psychological trauma and disorganised attachment, pointing out the crucial role of the caregiver in the primary relationship. John Bowlby's attachment theory provides the theoretical framework to understand how the child develops internal operating models in response to caregiving experiences and how early traumatic experiences can compromise the subject's emotional and relational development. The analysis focuses on the causes of disorganised attachment, considering genetic and family factors, including maltreatment, emotional neglect and unresolved caregiver trauma. When the attachment figure is inconsistent, frightened or fearful, the child develops an unresolved fear, finding himself in a condition of unresolvable conflict: his source of security is also the cause of his fear. Under these conditions, he is unable to develop a coherent strategy for dealing with stress and, as he grows up, he may develop controlling strategies, characterised by caretaking or punitive attitudes towards the caregiver. The classification of attachment is examined in depth through Mary Ainsworth's Strange Situation Procedure, which enabled the identification of attachment styles in children. Later contributions by Main and Solomon identified specific indicators of disorganisation, such as contradictory behaviour, freezing and inconsistent responses to separation. Finally, the intergenerational transmission of trauma is analysed, showing how certain mental states of the parents, assessed through the Adult Attachment Interview, can be associated with the attachment system that the child will develop. The child's disorganised attachment system is strongly linked to the relationship with a caregiver with unresolved traumatic experiences, which are reflected in the relational dynamics with the child, influencing the child's ability to develop secure relationships and favouring the transmission of dysfunctional patterns across generations.

Il presente elaborato esplora la relazione tra trauma psicologico e attaccamento disorganizzato, evidenziando il ruolo cruciale del caregiver nella relazione primaria. La teoria dell’attaccamento di John Bowlby fornisce il quadro teorico per comprendere come il bambino sviluppi modelli operativi interni in risposta alle esperienze di accudimento e come esperienze traumatiche precoci possano compromettere lo sviluppo emotivo e relazionale del soggetto. L’analisi si concentra sulle cause dell’attaccamento disorganizzato, considerando fattori genetici e familiari, tra cui maltrattamenti, trascuratezza emotiva e traumi irrisolti del caregiver. Quando la figura di attaccamento si mostra incoerente, spaventata o spaventante, il bambino sviluppa una paura senza soluzione, trovandosi in una condizione di conflitto irrisolvibile: la sua fonte di sicurezza è anche la causa del suo timore. In queste condizioni non riesce a elaborare una strategia coerente per affrontare lo stress e, con la crescita, può sviluppare strategie controllanti, caratterizzate da atteggiamenti accudenti o punitivi nei confronti del caregiver. La classificazione dell’attaccamento viene approfondita attraverso la Strange Situation Procedure di Mary Ainsworth, che ha permesso di identificare gli stili di attaccamento nei bambini. I successivi contributi di Main e Solomon hanno individuato indicatori specifici della disorganizzazione, come comportamenti contraddittori, freezing e risposte incoerenti alla separazione. Infine viene analizzata la trasmissione intergenerazionale del trauma, che mostra come alcuni stati mentali dei genitori, valutati attraverso l’Adult Attachment Interview, possano essere associati al sistema di attaccamento che svilupperà il figlio. Il sistema di attaccamento disorganizzato del bambino è fortemente legato alla relazione con un caregiver con esperienze traumatiche irrisolte che si riflettono sulle dinamiche relazionali con il bambino, influenzando la sua capacità di sviluppare relazioni sicure e favorendo la trasmissione di modelli disfunzionali attraverso le generazioni.

Attaccamento disorganizzato e trauma psicologico: il ruolo del caregiver nella relazione primaria

TEDESCO, SARA
2023/2024

Abstract

Il presente elaborato esplora la relazione tra trauma psicologico e attaccamento disorganizzato, evidenziando il ruolo cruciale del caregiver nella relazione primaria. La teoria dell’attaccamento di John Bowlby fornisce il quadro teorico per comprendere come il bambino sviluppi modelli operativi interni in risposta alle esperienze di accudimento e come esperienze traumatiche precoci possano compromettere lo sviluppo emotivo e relazionale del soggetto. L’analisi si concentra sulle cause dell’attaccamento disorganizzato, considerando fattori genetici e familiari, tra cui maltrattamenti, trascuratezza emotiva e traumi irrisolti del caregiver. Quando la figura di attaccamento si mostra incoerente, spaventata o spaventante, il bambino sviluppa una paura senza soluzione, trovandosi in una condizione di conflitto irrisolvibile: la sua fonte di sicurezza è anche la causa del suo timore. In queste condizioni non riesce a elaborare una strategia coerente per affrontare lo stress e, con la crescita, può sviluppare strategie controllanti, caratterizzate da atteggiamenti accudenti o punitivi nei confronti del caregiver. La classificazione dell’attaccamento viene approfondita attraverso la Strange Situation Procedure di Mary Ainsworth, che ha permesso di identificare gli stili di attaccamento nei bambini. I successivi contributi di Main e Solomon hanno individuato indicatori specifici della disorganizzazione, come comportamenti contraddittori, freezing e risposte incoerenti alla separazione. Infine viene analizzata la trasmissione intergenerazionale del trauma, che mostra come alcuni stati mentali dei genitori, valutati attraverso l’Adult Attachment Interview, possano essere associati al sistema di attaccamento che svilupperà il figlio. Il sistema di attaccamento disorganizzato del bambino è fortemente legato alla relazione con un caregiver con esperienze traumatiche irrisolte che si riflettono sulle dinamiche relazionali con il bambino, influenzando la sua capacità di sviluppare relazioni sicure e favorendo la trasmissione di modelli disfunzionali attraverso le generazioni.
Disorganised attachment and psychological trauma: the role of the caregiver in the primary relationship
This paper explores the relationship between psychological trauma and disorganised attachment, pointing out the crucial role of the caregiver in the primary relationship. John Bowlby's attachment theory provides the theoretical framework to understand how the child develops internal operating models in response to caregiving experiences and how early traumatic experiences can compromise the subject's emotional and relational development. The analysis focuses on the causes of disorganised attachment, considering genetic and family factors, including maltreatment, emotional neglect and unresolved caregiver trauma. When the attachment figure is inconsistent, frightened or fearful, the child develops an unresolved fear, finding himself in a condition of unresolvable conflict: his source of security is also the cause of his fear. Under these conditions, he is unable to develop a coherent strategy for dealing with stress and, as he grows up, he may develop controlling strategies, characterised by caretaking or punitive attitudes towards the caregiver. The classification of attachment is examined in depth through Mary Ainsworth's Strange Situation Procedure, which enabled the identification of attachment styles in children. Later contributions by Main and Solomon identified specific indicators of disorganisation, such as contradictory behaviour, freezing and inconsistent responses to separation. Finally, the intergenerational transmission of trauma is analysed, showing how certain mental states of the parents, assessed through the Adult Attachment Interview, can be associated with the attachment system that the child will develop. The child's disorganised attachment system is strongly linked to the relationship with a caregiver with unresolved traumatic experiences, which are reflected in the relational dynamics with the child, influencing the child's ability to develop secure relationships and favouring the transmission of dysfunctional patterns across generations.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/162358