This thesis aims to explore the conception of music in pre-imperial China through a detailed analysis of its origins, the influential schools of thought, and the principal musical instruments. In the first chapter, "The Origins of Chinese Music," we examine the evolution of music during the Western Zhou Dynasty and its development during the Spring and Autumn period. The second chapter, "The Conception of Music in Chinese Schools of Thought," delves into the role of music in fundamental schools of thought in pre-imperial China, with a particular focus on Confucian, Mohist, and Taoist perspectives. In the third chapter, "Key Texts," we scrutinize pivotal texts reflecting the conception of music, highlighting works such as Xunzi's Yuelun and Liji's Yueji. The fourth chapter, "Principal Musical Instruments," provides a detailed overview of fundamental musical instruments, categorized into materials such as metal, stone, clay, leather, silk, wood, gourd, and bamboo. Through this in-depth analysis, the thesis aims not only to shed light on the significance of music in pre-imperial China but also to underscore how its conception was shaped by diverse cultural and philosophical influences, contributing to a more comprehensive understanding of the rich musical history of China.

La presente tesi si propone di esplorare approfonditamente la concezione della musica nella Cina pre-imperiale attraverso un'analisi dettagliata delle sue origini, delle scuole di pensiero che l'hanno influenzata e degli strumenti musicali principali. Nel primo capitolo, "Le origini della musica cinese", si esamina l'evoluzione della musica durante la dinastia Zhou Occidentale e il suo sviluppo nel periodo delle Primavere e Autunni. Il secondo capitolo, "La concezione della musica nelle scuole di pensiero cinesi", esplora il ruolo della musica nelle scuole di pensiero fondamentali della Cina pre-imperiale, con particolare attenzione alle prospettive confuciane, moiste e taoiste. Nel terzo capitolo, "I testi principali", vengono esaminati testi chiave che riflettono la concezione della musica, con un focus su opere come lo Yuelun di Xunzi e lo Yueji del Liji. Il quarto capitolo, "Gli strumenti musicali principali", offre una panoramica dettagliata degli strumenti musicali fondamentali, suddivisi in categorie come metallo, pietra, argilla, pelle, seta, legno, zucca e bambù. Attraverso questa approfondita analisi, la tesi si propone di illuminare non solo l'importanza della musica nella Cina pre-imperiale, ma anche di evidenziare come la sua concezione sia stata plasmata da diverse influenze culturali e filosofiche, contribuendo così a una comprensione più completa della ricca storia musicale cinese.

La concezione della musica nella Cina pre-imperiale

DI GIACOMO, CLAUDIA
2022/2023

Abstract

La presente tesi si propone di esplorare approfonditamente la concezione della musica nella Cina pre-imperiale attraverso un'analisi dettagliata delle sue origini, delle scuole di pensiero che l'hanno influenzata e degli strumenti musicali principali. Nel primo capitolo, "Le origini della musica cinese", si esamina l'evoluzione della musica durante la dinastia Zhou Occidentale e il suo sviluppo nel periodo delle Primavere e Autunni. Il secondo capitolo, "La concezione della musica nelle scuole di pensiero cinesi", esplora il ruolo della musica nelle scuole di pensiero fondamentali della Cina pre-imperiale, con particolare attenzione alle prospettive confuciane, moiste e taoiste. Nel terzo capitolo, "I testi principali", vengono esaminati testi chiave che riflettono la concezione della musica, con un focus su opere come lo Yuelun di Xunzi e lo Yueji del Liji. Il quarto capitolo, "Gli strumenti musicali principali", offre una panoramica dettagliata degli strumenti musicali fondamentali, suddivisi in categorie come metallo, pietra, argilla, pelle, seta, legno, zucca e bambù. Attraverso questa approfondita analisi, la tesi si propone di illuminare non solo l'importanza della musica nella Cina pre-imperiale, ma anche di evidenziare come la sua concezione sia stata plasmata da diverse influenze culturali e filosofiche, contribuendo così a una comprensione più completa della ricca storia musicale cinese.
ITA
This thesis aims to explore the conception of music in pre-imperial China through a detailed analysis of its origins, the influential schools of thought, and the principal musical instruments. In the first chapter, "The Origins of Chinese Music," we examine the evolution of music during the Western Zhou Dynasty and its development during the Spring and Autumn period. The second chapter, "The Conception of Music in Chinese Schools of Thought," delves into the role of music in fundamental schools of thought in pre-imperial China, with a particular focus on Confucian, Mohist, and Taoist perspectives. In the third chapter, "Key Texts," we scrutinize pivotal texts reflecting the conception of music, highlighting works such as Xunzi's Yuelun and Liji's Yueji. The fourth chapter, "Principal Musical Instruments," provides a detailed overview of fundamental musical instruments, categorized into materials such as metal, stone, clay, leather, silk, wood, gourd, and bamboo. Through this in-depth analysis, the thesis aims not only to shed light on the significance of music in pre-imperial China but also to underscore how its conception was shaped by diverse cultural and philosophical influences, contributing to a more comprehensive understanding of the rich musical history of China.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/158739