Analyzing the emotions and feelings that drive consumers to make a certain choice rather than another is a very complex process. Neuromarketing, using tools of neuroscience, aims to study the behaviors of consumers in order to develop a marketing strategy significant for businesses. The present study, after an overview of the topic and a detailed analysis of the techniques of communication, investigates the neuromarketing strategies used by Apple and Samsung. By adopting an experimental approach, through the administration of a questionnaire provided to all age groups and distributed via the most popular social networks, the participants are were exposed to a series of images taken with smartphones of the two companies and, without knowing the identity of the device used for each photo, they were invited to select your favorite image. The objective of this analysis will identify the differences in the neuromarketing strategies used from Apple and Samsung, as well as providing information on the possible development of future marketing strategies.

Il neuromarketing, utilizzando strumenti di neuroscienza, si prefigge di studiare i comportamenti dei consumatori al fine di elaborare una strategia di marketing significativa per le imprese. Il presente studio, dopo una panoramica dell’argomento e un’analisi dettagliata sulle tecniche di comunicazione, indaga le strategie di neuromarketing utilizzate da Apple e Samsung. Adottando un approccio sperimentale, attraverso la somministrazione di un questionario fornito a tutte le fasce d’età e distribuito mediante i più diffusi social network, i partecipanti sono stati esposti ad una serie di immagini scattate con gli smartphone delle due aziende e, senza conoscere l’identità del dispositivo utilizzato per ciascuna foto, sono stati invitati a selezionare l’immagine preferita. L'obiettivo di tale analisi permetterà di identificare le differenze nelle strategie di neuromarketing utilizzate da Apple e Samsung, oltre che, a fornire indicazioni sull’eventuale sviluppo di future strategie di marketing.

Neuromarketing e il ruolo delle strategie emotive sul processo d'acquisto.

DALOUBI, INES
2023/2024

Abstract

Il neuromarketing, utilizzando strumenti di neuroscienza, si prefigge di studiare i comportamenti dei consumatori al fine di elaborare una strategia di marketing significativa per le imprese. Il presente studio, dopo una panoramica dell’argomento e un’analisi dettagliata sulle tecniche di comunicazione, indaga le strategie di neuromarketing utilizzate da Apple e Samsung. Adottando un approccio sperimentale, attraverso la somministrazione di un questionario fornito a tutte le fasce d’età e distribuito mediante i più diffusi social network, i partecipanti sono stati esposti ad una serie di immagini scattate con gli smartphone delle due aziende e, senza conoscere l’identità del dispositivo utilizzato per ciascuna foto, sono stati invitati a selezionare l’immagine preferita. L'obiettivo di tale analisi permetterà di identificare le differenze nelle strategie di neuromarketing utilizzate da Apple e Samsung, oltre che, a fornire indicazioni sull’eventuale sviluppo di future strategie di marketing.
ITA
Analyzing the emotions and feelings that drive consumers to make a certain choice rather than another is a very complex process. Neuromarketing, using tools of neuroscience, aims to study the behaviors of consumers in order to develop a marketing strategy significant for businesses. The present study, after an overview of the topic and a detailed analysis of the techniques of communication, investigates the neuromarketing strategies used by Apple and Samsung. By adopting an experimental approach, through the administration of a questionnaire provided to all age groups and distributed via the most popular social networks, the participants are were exposed to a series of images taken with smartphones of the two companies and, without knowing the identity of the device used for each photo, they were invited to select your favorite image. The objective of this analysis will identify the differences in the neuromarketing strategies used from Apple and Samsung, as well as providing information on the possible development of future marketing strategies.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/156971