Ills afflicting the planet Earth represent nowadays a serious issue from the environmental perspective. Indeed, they affect all human societies at every level and in every place of the globe. This thesis aims to analyze the concept of responsibility and what kind of intertwining it has with the different visions of the world, nature and ecology. It takes into consideration certain positions formulated approximatively between the late 1960s and the present day. The work aimed to find an alternative and avant-garde ethics, capable to take into account the concept of a limit, the reversibility of actions and a "cure" to contain and possibly repair, according to various scholars’ perspectives, what is seen as an already irreparable damage. The work will also focus on a brief description of these "physical" symptoms of the planet and the commitment of the Abrahamic religions on the ecological issue, by taking into consideration the thought of integral ecology described by Pope Francis in his encyclical Laudato si'. What emerges from a contemporary world overview is an ethics disinterested in the future and instead concerned only with profit making and which considers the world as a supermarket always at our disposal, as pointed out by authors such as Baudrillard, Bauman, Peccei and Cuozzo. In addition to this, Latouche emphasize how these are the results of an infinite growth economic system based on finite resources. A society that creates all the desires and expectations, but rarely fulfills them; a logic that does not conceive the sense of a limit, even at the edge of a catastrophe, and that aims only to well-being here and now. This paradigm is no longer sustainable. On these bases, my research for a "new ethics for the technological age" is inspired by the responsibility principle proposed by H. Jonas in his eponymous book. In it, responsibility is identified as a relational concept and as a guiding principle of action aimed at taking into account also the well-being of future generations to grant them an "authentic" future, by opening to the future dimension the boundaries settled by traditional ethics. Moreover, the investigation goes to the vision of the philosopher Arne Næss and the supporters of deep ecology, according to which everything is a system of interconnections and organisms are the nodes of a network. The point is asking whereas through the self-realization of the ecological Self, which leads to a communion and recognition in Nature, it still makes sense to talk about “responsibility” in a vision of nature of this kind. The inquiry for a new ethics then continues, arriving at the idea of M. Serres who proposes a new Natural and global Contract, capable of transforming the relationship between humans and Earth from parasites to symbionts, recognizing the reciprocity in the relation with Nature, which has become a "subject" of law. One of the main surveys of the thesis is then the question about human responsibility towards Nature and the environment. Furthermore, this paper outlines the dimension of caring for the world, deepening the difference between "to cure and to care" and proposing the "thinking of the alternative" and the reversibility of the action of G. Cuozzo.

I mali che affliggono il pianeta Terra dal punto di vista ambientale sono, ora nel 2021, un problema più che mai presente e che coinvolge tutte le società umane a ogni livello e in ogni angolo del globo. Questa tesi si pone l’obiettivo di analizzare il concetto di responsabilità e che tipo di intreccio abbia con le diverse visioni del mondo, della natura e dell’ecologia, attraverso l’analisi di alcune posizioni nate orientativamente tra la fine degli anni ’60 e i giorni nostri; il fine ultimo è la ricerca di un’etica alternativa, all’avanguardia e che tenga in considerazione il concetto di un limite, di una reversibilità dell’azione e di una “cura” per contenere quelli che, secondo diversi studiosi, sono ormai danni irreparabili. Anzitutto ci si soffermerà su una breve descrizione dei sintomi “fisici” del Pianeta e dell’impegno delle religioni abramitiche sull’argomento ecologico, prendendo in analisi il pensiero dell’ecologia integrale descritto da Papa Francesco nell’enciclica Laudato si’. Si vedrà come dal mondo contemporaneo emerge un’etica disinteressata al futuro, che guarda solamente al profitto, e che considera il mondo un supermarket sempre a nostra disposizione, come sottolineato da autori come Baudrillard, Bauman, Peccei e Cuozzo, e figlio di un sistema economico fondato sulla crescita infinita, ma basato su risorse finite, come ricorda Latouche. Una società che crea tutti i desideri e le aspettative, che quasi mai soddisfa; una logica che non conosce il senso del limite nemmeno davanti ad una catastrofe e che guarda solo al benessere nell’hic et nunc. Un paradigma di questo tipo non è più sostenibile. L’inizio della ricerca per una “nuova etica per l’età tecnologica” prende ispirazione dal principio responsabilità proposto da H. Jonas nel suo libro omonimo: in esso infatti si individua proprio nella responsabilità un concetto relazionale e un principio guida per l’azione orientata a tenere in conto il benessere delle generazioni future, affinché queste possano avere un futuro “autentico”, aprendo così i confini dell’etica tradizionale alla dimensione dell’avvenire. Si indaga, poi, la visione del filosofo Arne Næss e dei sostenitori dell’ecologia profonda, secondo cui il tutto è un sistema di interconnessioni e gli organismi sono i nodi di una rete. Ci si domanda se, tramite l’auto-realizzazione del Sé ecologico, che porta ad una comunione e riconoscimento nella Natura, abbia poi senso, in una visione della Natura di questo tipo parlare di “responsabilità”. La ricerca per una nuova etica continua approdando all’idea di M. Serres, che propone un nuovo Contratto Naturale e globale, che trasforma il rapporto degli umani da parassiti a simbionti, riconoscendo la reciprocità alla Natura divenuta “soggetto” del diritto. L’interrogativo a cui il lavoro punta è quindi la questione relativa alla responsabilità umana nei confronti della Natura e dell’ambiente. Si delinea inoltre la dimensione del prendersi cura del mondo, approfondendo la differenza tra “to cure and to care” e proponendo il “pensiero dell’alternativa” e della reversibilità dell’azione di G. Cuozzo.

La responsabilità ecologica come cura del mondo. Uno sguardo contemporaneo

CANAVESI, GIULIA MARIA
2019/2020

Abstract

I mali che affliggono il pianeta Terra dal punto di vista ambientale sono, ora nel 2021, un problema più che mai presente e che coinvolge tutte le società umane a ogni livello e in ogni angolo del globo. Questa tesi si pone l’obiettivo di analizzare il concetto di responsabilità e che tipo di intreccio abbia con le diverse visioni del mondo, della natura e dell’ecologia, attraverso l’analisi di alcune posizioni nate orientativamente tra la fine degli anni ’60 e i giorni nostri; il fine ultimo è la ricerca di un’etica alternativa, all’avanguardia e che tenga in considerazione il concetto di un limite, di una reversibilità dell’azione e di una “cura” per contenere quelli che, secondo diversi studiosi, sono ormai danni irreparabili. Anzitutto ci si soffermerà su una breve descrizione dei sintomi “fisici” del Pianeta e dell’impegno delle religioni abramitiche sull’argomento ecologico, prendendo in analisi il pensiero dell’ecologia integrale descritto da Papa Francesco nell’enciclica Laudato si’. Si vedrà come dal mondo contemporaneo emerge un’etica disinteressata al futuro, che guarda solamente al profitto, e che considera il mondo un supermarket sempre a nostra disposizione, come sottolineato da autori come Baudrillard, Bauman, Peccei e Cuozzo, e figlio di un sistema economico fondato sulla crescita infinita, ma basato su risorse finite, come ricorda Latouche. Una società che crea tutti i desideri e le aspettative, che quasi mai soddisfa; una logica che non conosce il senso del limite nemmeno davanti ad una catastrofe e che guarda solo al benessere nell’hic et nunc. Un paradigma di questo tipo non è più sostenibile. L’inizio della ricerca per una “nuova etica per l’età tecnologica” prende ispirazione dal principio responsabilità proposto da H. Jonas nel suo libro omonimo: in esso infatti si individua proprio nella responsabilità un concetto relazionale e un principio guida per l’azione orientata a tenere in conto il benessere delle generazioni future, affinché queste possano avere un futuro “autentico”, aprendo così i confini dell’etica tradizionale alla dimensione dell’avvenire. Si indaga, poi, la visione del filosofo Arne Næss e dei sostenitori dell’ecologia profonda, secondo cui il tutto è un sistema di interconnessioni e gli organismi sono i nodi di una rete. Ci si domanda se, tramite l’auto-realizzazione del Sé ecologico, che porta ad una comunione e riconoscimento nella Natura, abbia poi senso, in una visione della Natura di questo tipo parlare di “responsabilità”. La ricerca per una nuova etica continua approdando all’idea di M. Serres, che propone un nuovo Contratto Naturale e globale, che trasforma il rapporto degli umani da parassiti a simbionti, riconoscendo la reciprocità alla Natura divenuta “soggetto” del diritto. L’interrogativo a cui il lavoro punta è quindi la questione relativa alla responsabilità umana nei confronti della Natura e dell’ambiente. Si delinea inoltre la dimensione del prendersi cura del mondo, approfondendo la differenza tra “to cure and to care” e proponendo il “pensiero dell’alternativa” e della reversibilità dell’azione di G. Cuozzo.
ITA
Ills afflicting the planet Earth represent nowadays a serious issue from the environmental perspective. Indeed, they affect all human societies at every level and in every place of the globe. This thesis aims to analyze the concept of responsibility and what kind of intertwining it has with the different visions of the world, nature and ecology. It takes into consideration certain positions formulated approximatively between the late 1960s and the present day. The work aimed to find an alternative and avant-garde ethics, capable to take into account the concept of a limit, the reversibility of actions and a "cure" to contain and possibly repair, according to various scholars’ perspectives, what is seen as an already irreparable damage. The work will also focus on a brief description of these "physical" symptoms of the planet and the commitment of the Abrahamic religions on the ecological issue, by taking into consideration the thought of integral ecology described by Pope Francis in his encyclical Laudato si'. What emerges from a contemporary world overview is an ethics disinterested in the future and instead concerned only with profit making and which considers the world as a supermarket always at our disposal, as pointed out by authors such as Baudrillard, Bauman, Peccei and Cuozzo. In addition to this, Latouche emphasize how these are the results of an infinite growth economic system based on finite resources. A society that creates all the desires and expectations, but rarely fulfills them; a logic that does not conceive the sense of a limit, even at the edge of a catastrophe, and that aims only to well-being here and now. This paradigm is no longer sustainable. On these bases, my research for a "new ethics for the technological age" is inspired by the responsibility principle proposed by H. Jonas in his eponymous book. In it, responsibility is identified as a relational concept and as a guiding principle of action aimed at taking into account also the well-being of future generations to grant them an "authentic" future, by opening to the future dimension the boundaries settled by traditional ethics. Moreover, the investigation goes to the vision of the philosopher Arne Næss and the supporters of deep ecology, according to which everything is a system of interconnections and organisms are the nodes of a network. The point is asking whereas through the self-realization of the ecological Self, which leads to a communion and recognition in Nature, it still makes sense to talk about “responsibility” in a vision of nature of this kind. The inquiry for a new ethics then continues, arriving at the idea of M. Serres who proposes a new Natural and global Contract, capable of transforming the relationship between humans and Earth from parasites to symbionts, recognizing the reciprocity in the relation with Nature, which has become a "subject" of law. One of the main surveys of the thesis is then the question about human responsibility towards Nature and the environment. Furthermore, this paper outlines the dimension of caring for the world, deepening the difference between "to cure and to care" and proposing the "thinking of the alternative" and the reversibility of the action of G. Cuozzo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/156031