In the automotive sector, the challenges of recent years have focused on considering the purchase of the car no longer as a mere product for its own sake, but as a long-lasting service over the years for customer loyalty. How have these prerogatives changed or are evolving with the Covid emergency? Contextualizing the elaboration with the direct experience of the person examined in the marketing office of AUTOVIP s.r.l. (official Renault and Dacia dealership established for over forty years in Turin) is analyzed an entrepreneurial reality with a strong family stamp, working with an industry oriented to digital innovation and that needs, starting from the marketing field, to adapt to the new challenges caused by a random variable such as the Coronavirus emergency. How are consumer tastes evolving in the automotive sector? Does the emergency affect the choice of your car even flying over the environmental impact of engines that can not be put aside even in these situations? Clear perception and communication via social to the customer who needs security and guarantees especially in this period full of uncertainty, but what tools can actually be put in place by a car dealership to adapt to this new context of risks and opportunities? Starting with the Stakeholder Theory and Porter Forces, with a careful digital contextualization, the elaborate uses recent books and articles by Google Scholar to analyze the change in the sector before and during the Covid-19 emergency. The concept of Corporate Social Responsibility (CSR) of the company as a catalyst for the entire community of reference is examined, and through the case study linked to an important dealer in the automotive environment of Turin are elaborated final considerations that can be used in the future as a new basis for similar research on a macro topic difficult to predict and with an impact economic, Social and cultural to be defined more precisely in the coming years. ​

Nel settore automotive, le sfide degli ultimi anni si sono concentrate sulla considerazione dell’acquisto dell’automobile non più come mero prodotto fine a se stesso, ma come servizio duraturo negli anni per la fidelizzazione del cliente. Come sono cambiate o si stanno evolvendo queste prerogative con l’emergenza Covid? Contestualizzando l’elaborato con l’esperienza diretta dell’esaminato nell’ufficio marketing di AUTOVIP s.r.l. (concessionaria ufficiale Renault e Dacia insediata da oltre quarant'anni nel cuore di Torino) viene analizzata una realtà imprenditoriale a forte stampo familiare, alle prese con un settore orientato alla digital innovation e che necessita, partendo dall’ambito marketing, di adattarsi alle nuove sfide provocate da una variabile casuale come l’emergenza Coronavirus. Come si stanno evolvendo i gusti dei consumatori in ambito automotive? L’emergenza influisce sulla scelta della propria vettura anche sorvolando su in impatto ambientale dei motori che non può essere messo da parte nemmeno in queste situazioni? Evidente la percezione e comunicazione via social verso il cliente che ha bisogno di sicurezze e garanzie soprattutto in questo periodo colmo di incertezza, ma quali strumenti possono essere messi effettivamente in campo da un concessionario di auto per adattarsi a questo nuovo contesto tra rischi e opportunità? Cominciando dalla Teoria degli Stakeholder e le Forze di Porter, con un'attenta contestualizzazione digitale, l'elaborato sfrutta libri e articoli recenti di Google Scholar per analizzare il cambiamento del settore prima e durante l'emergenza Covid-19. Viene preso in esame il concetto di Corporate Social Responsablity (CSR) dell’azienda come catalizzatore per l’intera comunità di riferimento, e attraverso il case study legato a un importante dealer del contesto automobilistico torinese vengono elaborate considerazioni finali che potranno essere utilizzate in futuro come nuova base per ricerche analoghe su un macro argomento dalla difficile previsione e con un impatto economico, sociale e culturale da definire con maggior minuzia nei prossimi anni. ​

L’evoluzione della comunicazione digitale nel settore automotive confrontata con l’emergenza Covid-19 ​

PUNTORIERI, MARINO
2019/2020

Abstract

Nel settore automotive, le sfide degli ultimi anni si sono concentrate sulla considerazione dell’acquisto dell’automobile non più come mero prodotto fine a se stesso, ma come servizio duraturo negli anni per la fidelizzazione del cliente. Come sono cambiate o si stanno evolvendo queste prerogative con l’emergenza Covid? Contestualizzando l’elaborato con l’esperienza diretta dell’esaminato nell’ufficio marketing di AUTOVIP s.r.l. (concessionaria ufficiale Renault e Dacia insediata da oltre quarant'anni nel cuore di Torino) viene analizzata una realtà imprenditoriale a forte stampo familiare, alle prese con un settore orientato alla digital innovation e che necessita, partendo dall’ambito marketing, di adattarsi alle nuove sfide provocate da una variabile casuale come l’emergenza Coronavirus. Come si stanno evolvendo i gusti dei consumatori in ambito automotive? L’emergenza influisce sulla scelta della propria vettura anche sorvolando su in impatto ambientale dei motori che non può essere messo da parte nemmeno in queste situazioni? Evidente la percezione e comunicazione via social verso il cliente che ha bisogno di sicurezze e garanzie soprattutto in questo periodo colmo di incertezza, ma quali strumenti possono essere messi effettivamente in campo da un concessionario di auto per adattarsi a questo nuovo contesto tra rischi e opportunità? Cominciando dalla Teoria degli Stakeholder e le Forze di Porter, con un'attenta contestualizzazione digitale, l'elaborato sfrutta libri e articoli recenti di Google Scholar per analizzare il cambiamento del settore prima e durante l'emergenza Covid-19. Viene preso in esame il concetto di Corporate Social Responsablity (CSR) dell’azienda come catalizzatore per l’intera comunità di riferimento, e attraverso il case study legato a un importante dealer del contesto automobilistico torinese vengono elaborate considerazioni finali che potranno essere utilizzate in futuro come nuova base per ricerche analoghe su un macro argomento dalla difficile previsione e con un impatto economico, sociale e culturale da definire con maggior minuzia nei prossimi anni. ​
ITA
In the automotive sector, the challenges of recent years have focused on considering the purchase of the car no longer as a mere product for its own sake, but as a long-lasting service over the years for customer loyalty. How have these prerogatives changed or are evolving with the Covid emergency? Contextualizing the elaboration with the direct experience of the person examined in the marketing office of AUTOVIP s.r.l. (official Renault and Dacia dealership established for over forty years in Turin) is analyzed an entrepreneurial reality with a strong family stamp, working with an industry oriented to digital innovation and that needs, starting from the marketing field, to adapt to the new challenges caused by a random variable such as the Coronavirus emergency. How are consumer tastes evolving in the automotive sector? Does the emergency affect the choice of your car even flying over the environmental impact of engines that can not be put aside even in these situations? Clear perception and communication via social to the customer who needs security and guarantees especially in this period full of uncertainty, but what tools can actually be put in place by a car dealership to adapt to this new context of risks and opportunities? Starting with the Stakeholder Theory and Porter Forces, with a careful digital contextualization, the elaborate uses recent books and articles by Google Scholar to analyze the change in the sector before and during the Covid-19 emergency. The concept of Corporate Social Responsibility (CSR) of the company as a catalyst for the entire community of reference is examined, and through the case study linked to an important dealer in the automotive environment of Turin are elaborated final considerations that can be used in the future as a new basis for similar research on a macro topic difficult to predict and with an impact economic, Social and cultural to be defined more precisely in the coming years. ​
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/156003