Through the reconstruction of Latour’s ecological thinking, this thesis aims to sift its aesthetic ramifications. Particularly, the goal is to show - through the analysis of Latour’s works - how the ecological perspective traced by the french philosopher leads to the inevitable and radical rearrangement of our understanding of “being in community”, which is predominantly perceived in a modernist way. The general idea of a collective living in which the singular elements are kept together by a mechanical paradigm that follows a quite modern logic articulated by the polemic relationship between nature and culture is replaced by an organicist vision. According to this model, any clear division disappears, therefore favouring an idea of collective living in which man and nature cohabitate harmonically, thanks to a technique that is able build natural forms. Here we find that evolving dialectic between mechanical and organic that is dear to Romantic aesthetics, and which seems to be similar to Latour's ecological vocation. The recent work on Gaia confirms this last portrayed affinity. The philosopher finds in this theoretical figure a natural archetype to hypothesize a collective that is finally ecological. This theoretical work - following the philosopher’s modus operandi - translates into an aesthetic project such as Critical Zones. Indeed, Critical Zones is an exhibition curated by Latour that underlines the close correlation between nature and culture, correlation that is expressed in an artistic project animated by the idea that works of art, as well as aesthetics in general, can be promoters of symbols that create a sense of community when perceived by the viewer. ​

Attraverso una ricostruzione del pensiero ecologico di Bruno Latour il lavoro si prefigge lo scopo di vagliarne le declinazioni estetiche. In particolar modo si cercherà di mostrare attraverso l’analisi dei testi del filosofo francese quanto la prospettiva ecologica da egli tracciata comporti un ripensamento radicale del nostro essere in comune, fortemente organizzato secondo una visione fondamentalmente modernista. L’idea di un vivere collettivo le cui parti vengono tenute insieme attraverso un paradigma meccanico, secondo una logica tipicamente moderna articolata nella relazione polemica fra natura e cultura, viene sostituito da una visione organicista. Secondo tale modello viene meno ogni netta divisione, puntando quindi ad un’idea di collettivo in cui uomo e natura convivono armonicamente, grazie ad una tecnica che sappia farsi costruttrice di forme naturali. Ritroviamo qui quella dialettica fra meccanico ed organico cara all’estetica romantica, cui la vocazione ecologica di Latour sembrerebbe essere affine. Conferma n’è il recente lavoro su Gaia. In questa figura teorica il filosofo riscontra una sorta di archetipo naturale per pensare un collettivo finalmente ecologico. Lavoro teorico che, così come da modus operandi del filosofo, si traduce in un progetto estetico quale Critical Zones. Trattasi di una esposizione curata da Latour, utile a rimarcare la stretta correlazione fra natura e cultura espressa in un progetto artistico animato dalla idea secondo cui l’opera d’arte, l’estetica in generale possano essere fautrici di simboli accasanti. ​

Bruno Latour: fra estetica ed ecologia

COMES, ENRICO
2020/2021

Abstract

Attraverso una ricostruzione del pensiero ecologico di Bruno Latour il lavoro si prefigge lo scopo di vagliarne le declinazioni estetiche. In particolar modo si cercherà di mostrare attraverso l’analisi dei testi del filosofo francese quanto la prospettiva ecologica da egli tracciata comporti un ripensamento radicale del nostro essere in comune, fortemente organizzato secondo una visione fondamentalmente modernista. L’idea di un vivere collettivo le cui parti vengono tenute insieme attraverso un paradigma meccanico, secondo una logica tipicamente moderna articolata nella relazione polemica fra natura e cultura, viene sostituito da una visione organicista. Secondo tale modello viene meno ogni netta divisione, puntando quindi ad un’idea di collettivo in cui uomo e natura convivono armonicamente, grazie ad una tecnica che sappia farsi costruttrice di forme naturali. Ritroviamo qui quella dialettica fra meccanico ed organico cara all’estetica romantica, cui la vocazione ecologica di Latour sembrerebbe essere affine. Conferma n’è il recente lavoro su Gaia. In questa figura teorica il filosofo riscontra una sorta di archetipo naturale per pensare un collettivo finalmente ecologico. Lavoro teorico che, così come da modus operandi del filosofo, si traduce in un progetto estetico quale Critical Zones. Trattasi di una esposizione curata da Latour, utile a rimarcare la stretta correlazione fra natura e cultura espressa in un progetto artistico animato dalla idea secondo cui l’opera d’arte, l’estetica in generale possano essere fautrici di simboli accasanti. ​
ITA
Through the reconstruction of Latour’s ecological thinking, this thesis aims to sift its aesthetic ramifications. Particularly, the goal is to show - through the analysis of Latour’s works - how the ecological perspective traced by the french philosopher leads to the inevitable and radical rearrangement of our understanding of “being in community”, which is predominantly perceived in a modernist way. The general idea of a collective living in which the singular elements are kept together by a mechanical paradigm that follows a quite modern logic articulated by the polemic relationship between nature and culture is replaced by an organicist vision. According to this model, any clear division disappears, therefore favouring an idea of collective living in which man and nature cohabitate harmonically, thanks to a technique that is able build natural forms. Here we find that evolving dialectic between mechanical and organic that is dear to Romantic aesthetics, and which seems to be similar to Latour's ecological vocation. The recent work on Gaia confirms this last portrayed affinity. The philosopher finds in this theoretical figure a natural archetype to hypothesize a collective that is finally ecological. This theoretical work - following the philosopher’s modus operandi - translates into an aesthetic project such as Critical Zones. Indeed, Critical Zones is an exhibition curated by Latour that underlines the close correlation between nature and culture, correlation that is expressed in an artistic project animated by the idea that works of art, as well as aesthetics in general, can be promoters of symbols that create a sense of community when perceived by the viewer. ​
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
908296_tesi.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 2.6 MB
Formato Adobe PDF
2.6 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/154620