In recent years, blockchain technology has raised the interest of institutions, companies and investors worldwide. Due to its unique characteristics of decentralization, immutability and transparency, blockchain has been progressively implemented in numerous business operational processes, spread across different industries and business sectors. This paper, in addition to presenting the properties and analyzing the infrastructure of a decentralized ledger in order to provide the reader with all the necessary tools to fully understand its functioning, issues and potential, is an attempt to present the current progress and emerging trends regarding the implementation of blockchain technology within marketing processes, in order to understand the potential impact on the performance and economic return caused by the adoption of this technology, with an in-depth analysis of three specific sub-sectors, accompanied by their respective case studies. During the writing of the paper, it emerged that although the adoption of blockchain in marketing activities is maturing at a rapid pace, it is currently still in an embryonic stage.

Negli ultimi anni, la tecnologia blockchain ha sollevato l’interesse di istituzioni, aziende e investitori in tutto il mondo. Grazie alle sue peculiari caratteristiche di decentralizzazione, immutabilità e trasparenza, la blockchain è stata progressivamente implementata in numerosi processi operativi aziendali, diffusi tra diversi settori industriali e commerciali. Questo articolo, oltre a presentare le proprietà e ad analizzarne l’infrastruttura di un ledger decentralizzato al fine di fornire al lettore tutti gli strumenti necessari a comprenderne appieno il funzionamento, le problematiche e le potenzialità, è un tentativo di presentare i progressi attuali e i trend emergenti riguardanti l'implementazione della tecnologia blockchain all’interno dei processi di marketing, al fine di comprendere il potenziale impatto sulle performance e il ritorno economico degli stessi dato dall’adozione di questa tecnologia, con un'analisi approfondita di tre sottosettori specifici, corredata dai rispettivi casi studio. Durante la stesura del documento è emerso che sebbene l’adozione della blockchain nelle attività di marketing stia maturando a ritmo spedito, attualmente si trova ancora in una fase embrionale.

APPLICAZIONI DELLA TECNOLOGIA BLOCKCHAIN NELLE ATTIVITÀ DI MARKETING

LA MORGIA, GIOELE
2022/2023

Abstract

Negli ultimi anni, la tecnologia blockchain ha sollevato l’interesse di istituzioni, aziende e investitori in tutto il mondo. Grazie alle sue peculiari caratteristiche di decentralizzazione, immutabilità e trasparenza, la blockchain è stata progressivamente implementata in numerosi processi operativi aziendali, diffusi tra diversi settori industriali e commerciali. Questo articolo, oltre a presentare le proprietà e ad analizzarne l’infrastruttura di un ledger decentralizzato al fine di fornire al lettore tutti gli strumenti necessari a comprenderne appieno il funzionamento, le problematiche e le potenzialità, è un tentativo di presentare i progressi attuali e i trend emergenti riguardanti l'implementazione della tecnologia blockchain all’interno dei processi di marketing, al fine di comprendere il potenziale impatto sulle performance e il ritorno economico degli stessi dato dall’adozione di questa tecnologia, con un'analisi approfondita di tre sottosettori specifici, corredata dai rispettivi casi studio. Durante la stesura del documento è emerso che sebbene l’adozione della blockchain nelle attività di marketing stia maturando a ritmo spedito, attualmente si trova ancora in una fase embrionale.
ITA
In recent years, blockchain technology has raised the interest of institutions, companies and investors worldwide. Due to its unique characteristics of decentralization, immutability and transparency, blockchain has been progressively implemented in numerous business operational processes, spread across different industries and business sectors. This paper, in addition to presenting the properties and analyzing the infrastructure of a decentralized ledger in order to provide the reader with all the necessary tools to fully understand its functioning, issues and potential, is an attempt to present the current progress and emerging trends regarding the implementation of blockchain technology within marketing processes, in order to understand the potential impact on the performance and economic return caused by the adoption of this technology, with an in-depth analysis of three specific sub-sectors, accompanied by their respective case studies. During the writing of the paper, it emerged that although the adoption of blockchain in marketing activities is maturing at a rapid pace, it is currently still in an embryonic stage.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/152141