The Business Model Canvas is a new and revolutionary method of representing the business model developed by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur which allows the basic elements of a company's business model to be easily and quickly understood, through graphical representation. In this way it is possible to intuitively describe the business model of a company, i.e. the ways in which the latter "creates, distributes and captures value". This tool, to date, is one of the most used approaches by entrepreneurs for the analysis and representation of business models. In the first section of the thesis, the 9 blocks that make up the Business Model Canvas are illustrated in detail, namely: value proposition, customer segments, channels, customer relationships, revenue streams, key resources, key partnerships, key activities and cost structures. In the second section, the 9 blocks of the Business Model Canvas are applied to the reality of the company Iren Energia, analyzing the company's business model through this method. The analyses shows a business model which has the objective of promoting sustainable development, creating value for the company and for stakeholders, reducing the environmental impact and meeting the needs of the community, with attention to its employees. At the end of the second section, a graphic scheme is presented which summarizes what is detailed in the previous pages.

Il Business Model Canvas è un nuovo e rivoluzionario metodo di rappresentazione del modello di business elaborato da Alexander Osterwalder e Yves Pigneur che consente di rendere facilmente e rapidamente comprensibili gli elementi alla base del modello di business di un’impresa, attraverso la rappresentazione grafica. In questo modo è possibile descrivere in modo intuitivo il modello di business di un’impresa, cioè le modalità con cui quest’ultima “crea, distribuisce e cattura valore”. Tale strumento, ad oggi, è uno degli approcci più utilizzati dagli imprenditori per l’analisi e rappresentazione dei modelli di business. Nella prima sezione della tesi sono illustrati in dettaglio i 9 blocchi che compongono il Business Model Canvas, ovvero: value proposition, customer segments, channels, customer relationships, revenue streams, key resources, key partnership, key activities e cost structures. Nella seconda sezione i 9 blocchi del Business Model Canvas sono applicati alla realtà della società Iren Energia, analizzando attraverso questo metodo il modello di business della società. Viene così evidenziato un modello di business che ha l’obiettivo di promuovere lo sviluppo sostenibile, creare valore per l’azienda e per gli stakeholder, ridurre l’impatto ambientale e soddisfare le esigenze delle comunità, con attenzione ai propri dipendenti. Al termine della seconda sezione è presentato uno schema grafico che riassume quanto dettagliato nelle pagine precedenti.

Business Model Canvas applicato alla realtà della società Iren

BALLURIO VARETTO, SARA
2022/2023

Abstract

Il Business Model Canvas è un nuovo e rivoluzionario metodo di rappresentazione del modello di business elaborato da Alexander Osterwalder e Yves Pigneur che consente di rendere facilmente e rapidamente comprensibili gli elementi alla base del modello di business di un’impresa, attraverso la rappresentazione grafica. In questo modo è possibile descrivere in modo intuitivo il modello di business di un’impresa, cioè le modalità con cui quest’ultima “crea, distribuisce e cattura valore”. Tale strumento, ad oggi, è uno degli approcci più utilizzati dagli imprenditori per l’analisi e rappresentazione dei modelli di business. Nella prima sezione della tesi sono illustrati in dettaglio i 9 blocchi che compongono il Business Model Canvas, ovvero: value proposition, customer segments, channels, customer relationships, revenue streams, key resources, key partnership, key activities e cost structures. Nella seconda sezione i 9 blocchi del Business Model Canvas sono applicati alla realtà della società Iren Energia, analizzando attraverso questo metodo il modello di business della società. Viene così evidenziato un modello di business che ha l’obiettivo di promuovere lo sviluppo sostenibile, creare valore per l’azienda e per gli stakeholder, ridurre l’impatto ambientale e soddisfare le esigenze delle comunità, con attenzione ai propri dipendenti. Al termine della seconda sezione è presentato uno schema grafico che riassume quanto dettagliato nelle pagine precedenti.
ITA
The Business Model Canvas is a new and revolutionary method of representing the business model developed by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur which allows the basic elements of a company's business model to be easily and quickly understood, through graphical representation. In this way it is possible to intuitively describe the business model of a company, i.e. the ways in which the latter "creates, distributes and captures value". This tool, to date, is one of the most used approaches by entrepreneurs for the analysis and representation of business models. In the first section of the thesis, the 9 blocks that make up the Business Model Canvas are illustrated in detail, namely: value proposition, customer segments, channels, customer relationships, revenue streams, key resources, key partnerships, key activities and cost structures. In the second section, the 9 blocks of the Business Model Canvas are applied to the reality of the company Iren Energia, analyzing the company's business model through this method. The analyses shows a business model which has the objective of promoting sustainable development, creating value for the company and for stakeholders, reducing the environmental impact and meeting the needs of the community, with attention to its employees. At the end of the second section, a graphic scheme is presented which summarizes what is detailed in the previous pages.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/152110