The practice of tourism is a phenomenon that has certainly evolved over time and is dependent on social, cultural, economic and historical factors. However, this paper does not propose to retrace the historical stages of this phenomenon; instead, it focuses on certain characteristics and elements that belong to the tourism sector today. Among these, one of the most important is certainly the concept of authenticity of the tourist destination. The first question to be asked on this issue is: "what is really meant by authenticity?"; and the answer to this question is certainly not trivial. If in common language authentic can be an object, such as a work of art, which is distinguished from its representations or copies in that it is original, or a person who is considered real, without filters or masks, and therefore sincere and transparent; in the sphere of tourism, the concept takes on a decidedly more complex meaning. The tourist experience is first and foremost a subjective experience, which varies, that is, from person to person, and which takes on different characteristics and functions depending on who performs it; for this reason it is not possible to give an objective definition of the term authenticity, but it can change according to people and situations. In this paper, the concept of tourist resort authenticity will be understood as the characteristic of a place that still retains those elements that belonged to it even before it became a popular destination for tourists and, in some cases, defaced by them. Tourist authenticity today is continually called into question, due to various phenomena, for example mass tourism and the consequent overtourism, which have made some destinations increasingly difficult places to live in and to find authentic landscapes, monuments, cultures, traditions and people; and it is precisely on these issues that this thesis will focus. The aim of the paper is to show that today's average tourist is in fact not interested in authenticity, but rather in those tourist destinations coveted by most people, and very often prominently advertised by tourism industry operators. Consideration will be given to that segment of tourists who want to be in constant search of authenticity, but then remain satisfied in seeing the mere theatrical representation of that same authenticity. The thesis will provide three examples of tourist locations, divided into three different chapters according to the level of authenticity they are thought to have achieved or lost.

La pratica turistica è un fenomeno che ha sicuramente subito un’evoluzione nel corso del tempo ed essa dipende da fattori sociali, culturali, economici e storici. Il presente elaborato non propone però di ripercorrere le tappe storiche di questo fenomeno, si concentra invece su alcune caratteristiche ed elementi che appartengono al settore turistico di oggi. Tra questi, uno dei più importanti è sicuramente il concetto di autenticità della destinazione turistica. La prima domanda da porsi sulla questione è la seguente: “che cosa si intende davvero per autenticità?”; e la risposta a questa domanda non è certamente banale. Se nel linguaggio comune autentico può essere un oggetto, come ad esempio un’opera d’arte, che si distingue dalle sue rappresentazioni o copie in quanto originale, oppure una persona che è considerata reale, senza filtri né maschere, e quindi sincera e trasparente; nell’ambito turistico il concetto assume un significato decisamente più complesso. L’esperienza turistica è prima di tutto un’esperienza soggettiva, che varia, cioè, da persona a persona, e che assume caratteristiche e funzioni differenti in base a chi la compie; per questo motivo non è possibile dare una definizione oggettiva del termine di autenticità, ma essa può cambiare in base alle persone e alle situazioni. All’interno di questo elaborato si intenderà il concetto di autenticità della località turistica come la caratteristica del luogo che tuttora conserva quegli elementi che gli appartenevano ancora prima di diventare una meta ambita dai turisti e, in alcuni casi, deturpata da questi ultimi. L’autenticità turistica ad oggi è messa continuamente in discussione, a causa di diversi fenomeni, per esempio il turismo di massa e il conseguente overtourism, i quali hanno reso alcune destinazioni, luoghi sempre più difficili in cui vivere e in cui trovare paesaggi, monumenti, culture, tradizioni e persone autentiche; ed è proprio su queste tematiche che verterà questa tesi. Lo scopo dell’elaborato è quello di dimostrare che il turista medio di oggi, in effetti, non è interessato all’autenticità, bensì a quelle mete turistiche ambite dalla maggior parte delle persone, e molto spesso pubblicizzate in maniera evidente dagli operatori dell’industria turistica. Si prenderà in considerazione quella fetta di turisti che vuole essere alla ricerca continua dell’autenticità, ma poi rimane soddisfatta nel vedere la mera rappresentazione teatrale di quella stessa autenticità. La tesi fornirà tre esempi di località turistiche, divise in tre capitoli differenti in base al livello di autenticità che si pensa esse possano aver raggiunto oppure perso.

Fidenza Village, Venezia e Chianale: tre casi di studio per comprendere il ruolo dell'autenticità nell'industria turistica

MANASSERO, ALESSIA
2022/2023

Abstract

La pratica turistica è un fenomeno che ha sicuramente subito un’evoluzione nel corso del tempo ed essa dipende da fattori sociali, culturali, economici e storici. Il presente elaborato non propone però di ripercorrere le tappe storiche di questo fenomeno, si concentra invece su alcune caratteristiche ed elementi che appartengono al settore turistico di oggi. Tra questi, uno dei più importanti è sicuramente il concetto di autenticità della destinazione turistica. La prima domanda da porsi sulla questione è la seguente: “che cosa si intende davvero per autenticità?”; e la risposta a questa domanda non è certamente banale. Se nel linguaggio comune autentico può essere un oggetto, come ad esempio un’opera d’arte, che si distingue dalle sue rappresentazioni o copie in quanto originale, oppure una persona che è considerata reale, senza filtri né maschere, e quindi sincera e trasparente; nell’ambito turistico il concetto assume un significato decisamente più complesso. L’esperienza turistica è prima di tutto un’esperienza soggettiva, che varia, cioè, da persona a persona, e che assume caratteristiche e funzioni differenti in base a chi la compie; per questo motivo non è possibile dare una definizione oggettiva del termine di autenticità, ma essa può cambiare in base alle persone e alle situazioni. All’interno di questo elaborato si intenderà il concetto di autenticità della località turistica come la caratteristica del luogo che tuttora conserva quegli elementi che gli appartenevano ancora prima di diventare una meta ambita dai turisti e, in alcuni casi, deturpata da questi ultimi. L’autenticità turistica ad oggi è messa continuamente in discussione, a causa di diversi fenomeni, per esempio il turismo di massa e il conseguente overtourism, i quali hanno reso alcune destinazioni, luoghi sempre più difficili in cui vivere e in cui trovare paesaggi, monumenti, culture, tradizioni e persone autentiche; ed è proprio su queste tematiche che verterà questa tesi. Lo scopo dell’elaborato è quello di dimostrare che il turista medio di oggi, in effetti, non è interessato all’autenticità, bensì a quelle mete turistiche ambite dalla maggior parte delle persone, e molto spesso pubblicizzate in maniera evidente dagli operatori dell’industria turistica. Si prenderà in considerazione quella fetta di turisti che vuole essere alla ricerca continua dell’autenticità, ma poi rimane soddisfatta nel vedere la mera rappresentazione teatrale di quella stessa autenticità. La tesi fornirà tre esempi di località turistiche, divise in tre capitoli differenti in base al livello di autenticità che si pensa esse possano aver raggiunto oppure perso.
ITA
The practice of tourism is a phenomenon that has certainly evolved over time and is dependent on social, cultural, economic and historical factors. However, this paper does not propose to retrace the historical stages of this phenomenon; instead, it focuses on certain characteristics and elements that belong to the tourism sector today. Among these, one of the most important is certainly the concept of authenticity of the tourist destination. The first question to be asked on this issue is: "what is really meant by authenticity?"; and the answer to this question is certainly not trivial. If in common language authentic can be an object, such as a work of art, which is distinguished from its representations or copies in that it is original, or a person who is considered real, without filters or masks, and therefore sincere and transparent; in the sphere of tourism, the concept takes on a decidedly more complex meaning. The tourist experience is first and foremost a subjective experience, which varies, that is, from person to person, and which takes on different characteristics and functions depending on who performs it; for this reason it is not possible to give an objective definition of the term authenticity, but it can change according to people and situations. In this paper, the concept of tourist resort authenticity will be understood as the characteristic of a place that still retains those elements that belonged to it even before it became a popular destination for tourists and, in some cases, defaced by them. Tourist authenticity today is continually called into question, due to various phenomena, for example mass tourism and the consequent overtourism, which have made some destinations increasingly difficult places to live in and to find authentic landscapes, monuments, cultures, traditions and people; and it is precisely on these issues that this thesis will focus. The aim of the paper is to show that today's average tourist is in fact not interested in authenticity, but rather in those tourist destinations coveted by most people, and very often prominently advertised by tourism industry operators. Consideration will be given to that segment of tourists who want to be in constant search of authenticity, but then remain satisfied in seeing the mere theatrical representation of that same authenticity. The thesis will provide three examples of tourist locations, divided into three different chapters according to the level of authenticity they are thought to have achieved or lost.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/151856