The research work carried out in this thesis presents a study of the persuasion techniques employed in the advertising language. The first part of this elaboration deals with the birth of advertising, from the first paper posters up to the present day with particular attention to the television world. Subsequently it is directed towards the typical characteristics of the advertising language, which can be studied and analyzed from a morphological, syntactic and lexical point of view. To demonstrate how the language techniques used in the drafting of advertising messages, have the purpose of attracting and influencing users, this study takes into account 44 Ferrero advertisements from 2018-2019. After an initial description of how this brand was born, the analysis begins with the study of the names of Ferrero products, which have a vast linguistic richness. The central corpus analyses the texts of advertising from the point of view of textuality, vocabulary and rhetoric. It is evident the code switching with a consequent large presence of foreign words, the creation of new words produced through the processes of composition and derivation, the use of youth language to create a sense of complicity between the consumer and the advertisers, but the most obvious feature is the assiduous use of rhetoric. Advertising is based on the use of games of words, metaphors, similarities but especially repetitions. From this analysis it emerges that language can be used as a real weapon of mass persuasion that influences and often deceives.

Il lavoro di ricerca svolto in questa tesi presenta uno studio delle tecniche di persuasione impiegate nel linguaggio pubblicitario. La parte iniziale di questo elaborato tratta della nascita della pubblicità, dai primi manifesti cartacei fino ai giorni d'oggi con particolare attenzione al mondo televisivo. Successivamente si indirizza verso le caratteristiche tipiche del linguaggio pubblicitario, il quale può essere studiato e analizzato sotto il punto di vista grafico, morfologico, sintattico e lessicale. Per dimostrare come le tecniche linguistiche utilizzate nella stesura dei messaggi pubblicitari abbiano lo scopo di attirare e influenzare gli utenti, questo studio prende in questione 44 pubblicità Ferrero del biennio 2018-2019. Dopo un'iniziale descrizione di come questo marchio sia nato, l'analisi comincia con lo studio dei nomi dei prodotti Ferrero, i quali presentano una vasta ricchezza linguistica. Il corpus centrale analizza i testi delle pubblicità sotto il punto di vista della testualità, del lessico e della retorica. Si evince la continua alternanza di codici con una conseguente cospicua presenza di parole straniere, la creazione di parole nuove prodotte attraverso i processi di composizione e derivazione, l'uso del linguaggio giovanile per creare un senso di complicità tra il consumatore e chi reclamizza il prodotto, ma la caratteristica più evidente è l'assiduo uso della retorica. La pubblicità vive di giochi di parole, metafore, similitudini ma soprattutto in questo caso di ripetizioni. Da questa analisi emerge come il linguaggio sia una vera e propria arma di persuasione di massa che influenza e spesso inganna.

Tecniche di persuasione linguistica: il linguaggio pubblicitario negli spot Ferrero 2018-2019

COMINAZZI, SILVIA
2018/2019

Abstract

Il lavoro di ricerca svolto in questa tesi presenta uno studio delle tecniche di persuasione impiegate nel linguaggio pubblicitario. La parte iniziale di questo elaborato tratta della nascita della pubblicità, dai primi manifesti cartacei fino ai giorni d'oggi con particolare attenzione al mondo televisivo. Successivamente si indirizza verso le caratteristiche tipiche del linguaggio pubblicitario, il quale può essere studiato e analizzato sotto il punto di vista grafico, morfologico, sintattico e lessicale. Per dimostrare come le tecniche linguistiche utilizzate nella stesura dei messaggi pubblicitari abbiano lo scopo di attirare e influenzare gli utenti, questo studio prende in questione 44 pubblicità Ferrero del biennio 2018-2019. Dopo un'iniziale descrizione di come questo marchio sia nato, l'analisi comincia con lo studio dei nomi dei prodotti Ferrero, i quali presentano una vasta ricchezza linguistica. Il corpus centrale analizza i testi delle pubblicità sotto il punto di vista della testualità, del lessico e della retorica. Si evince la continua alternanza di codici con una conseguente cospicua presenza di parole straniere, la creazione di parole nuove prodotte attraverso i processi di composizione e derivazione, l'uso del linguaggio giovanile per creare un senso di complicità tra il consumatore e chi reclamizza il prodotto, ma la caratteristica più evidente è l'assiduo uso della retorica. La pubblicità vive di giochi di parole, metafore, similitudini ma soprattutto in questo caso di ripetizioni. Da questa analisi emerge come il linguaggio sia una vera e propria arma di persuasione di massa che influenza e spesso inganna.
ITA
The research work carried out in this thesis presents a study of the persuasion techniques employed in the advertising language. The first part of this elaboration deals with the birth of advertising, from the first paper posters up to the present day with particular attention to the television world. Subsequently it is directed towards the typical characteristics of the advertising language, which can be studied and analyzed from a morphological, syntactic and lexical point of view. To demonstrate how the language techniques used in the drafting of advertising messages, have the purpose of attracting and influencing users, this study takes into account 44 Ferrero advertisements from 2018-2019. After an initial description of how this brand was born, the analysis begins with the study of the names of Ferrero products, which have a vast linguistic richness. The central corpus analyses the texts of advertising from the point of view of textuality, vocabulary and rhetoric. It is evident the code switching with a consequent large presence of foreign words, the creation of new words produced through the processes of composition and derivation, the use of youth language to create a sense of complicity between the consumer and the advertisers, but the most obvious feature is the assiduous use of rhetoric. Advertising is based on the use of games of words, metaphors, similarities but especially repetitions. From this analysis it emerges that language can be used as a real weapon of mass persuasion that influences and often deceives.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/151817