Emotional education plays a fundamental role in everyone's life: in this sense, managing strong emotions such as anger is one of the most challenging goals to achieve. This dissertation aims to underline the centrality of emotional competence in anger management. First, it highlights how emotions develop from birth, and how they will be understood and regulated. Subsequently, the focus will be on anger as the ”red zone” of the child, defined as the point at which a child is not able to self-regulate, how it develops at a cerebral and behavioral level and how it can transform into wrath or oppositional behavior if not properly channeled. Finally, the emotions of an adult when faced with a child’s anger will be addressed and educational techniques will be sought to help deal with these moments. The ultimate goal of this dissertation is therefore to highlight how anger is not inherently a negative emotion, but how it can become so if not supported by good emotional competence. Furthermore, an attempt will be made to provide adults with educational strategies to support anger management in children.

L’educazione emotiva svolge un ruolo fondamentale nella vita di ciascuno: in questo senso la gestione di emozioni forti come quella della rabbia è uno degli obiettivi più difficili da raggiungere. Questa dissertazione si propone di sottolineare la centralità della competenza emotiva nella gestione della rabbia. In primo luogo, viene evidenziato come le emozioni si sviluppino fin dalla nascita, e di come verranno poi comprese e regolate. Successivamente ci si soffermerà sulla rabbia intesa come “zona rosa” del bambino, di come si sviluppi a livello cerebrale e comportamentale e di come possa trasformarsi in collera o comportamenti oppositivi se non bene incanalata. Infine, si affronteranno le emozioni dell’adulto di fronte alla rabbia del bambino e si cercheranno coordinate educative per aiutarlo nella gestione di questo momento. L’obiettivo finale di questa dissertazione è quindi quello di evidenziare come la rabbia non sia un’emozione di per sé negativa, ma come possa diventarlo se non sostenuta da una buona competenza emotiva. Si vuole inoltre cercare di fornire all’adulto delle strategie educative di sostegno alla gestione della rabbia nel bambino.

L’educazione emotiva. Analisi e strategie per la comprensione e la gestione della rabbia.

SILVESTRINI, LISA
2022/2023

Abstract

L’educazione emotiva svolge un ruolo fondamentale nella vita di ciascuno: in questo senso la gestione di emozioni forti come quella della rabbia è uno degli obiettivi più difficili da raggiungere. Questa dissertazione si propone di sottolineare la centralità della competenza emotiva nella gestione della rabbia. In primo luogo, viene evidenziato come le emozioni si sviluppino fin dalla nascita, e di come verranno poi comprese e regolate. Successivamente ci si soffermerà sulla rabbia intesa come “zona rosa” del bambino, di come si sviluppi a livello cerebrale e comportamentale e di come possa trasformarsi in collera o comportamenti oppositivi se non bene incanalata. Infine, si affronteranno le emozioni dell’adulto di fronte alla rabbia del bambino e si cercheranno coordinate educative per aiutarlo nella gestione di questo momento. L’obiettivo finale di questa dissertazione è quindi quello di evidenziare come la rabbia non sia un’emozione di per sé negativa, ma come possa diventarlo se non sostenuta da una buona competenza emotiva. Si vuole inoltre cercare di fornire all’adulto delle strategie educative di sostegno alla gestione della rabbia nel bambino.
ITA
Emotional education plays a fundamental role in everyone's life: in this sense, managing strong emotions such as anger is one of the most challenging goals to achieve. This dissertation aims to underline the centrality of emotional competence in anger management. First, it highlights how emotions develop from birth, and how they will be understood and regulated. Subsequently, the focus will be on anger as the ”red zone” of the child, defined as the point at which a child is not able to self-regulate, how it develops at a cerebral and behavioral level and how it can transform into wrath or oppositional behavior if not properly channeled. Finally, the emotions of an adult when faced with a child’s anger will be addressed and educational techniques will be sought to help deal with these moments. The ultimate goal of this dissertation is therefore to highlight how anger is not inherently a negative emotion, but how it can become so if not supported by good emotional competence. Furthermore, an attempt will be made to provide adults with educational strategies to support anger management in children.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
960788_tesisilvestrinilisa.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 513.72 kB
Formato Adobe PDF
513.72 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/149552