Alison Bechdel’s Fun Home has been widely recognized as a pioneering work in the history of graphic novels. It is a memoir in visual form which intimately covers the author’s personal life and her relationship with her father, who died when Bechdel was studying at university and whose loss left her with a range of unprocessed feelings. The purpose of this thesis is to explore the ways that the author employed this particular medium to narrate different events of her life in a succession of flashbacks accompanied by her commentary and, in doing so, presented the different facets of her queer identity, along with her father’s. The first chapter informs on the topic of Queer Linguistics and its development through postmodernist and post-structuralist theories, in order to highlight the discursive formation of social identities and the goal of deconstructing the category of gender. The second chapter is a study of the definitions of comics and graphic novels and of the formal characteristics that make up their visual language. The knowledge of these two chapters will then be employed to explore Bechdel’s Fun Home in in the third chapter, which will also analyze Bechdel’s inclusion of material archives from her past and literary references to renowned authors in order portray queer identities both linguistically and visually.

Riconosciuto come un’opera pionieristica nella storia delle graphic novel, Fun Home di Alison Bechdel è un’autobiografia in forma visuale che narra la vita dell’autrice e la sua relazione con il padre, la cui morte, durante il periodo in cui era studentessa universitaria, l’ha lasciata piena di sentimenti irrisolti. Lo scopo di questa tesi è quello di esplorare i modi in cui l’autrice ha utilizzato questo medium per raccontare vari eventi della sua vita, tramite flashback e con l’accompagnamento di commenti personali, presentando diverse sfaccettature della sua identità queer, e di quella di suo padre. Il primo capitolo dà informazioni sulla Queer Linguistics e sul suo sviluppo attraverso teorie postmoderniste e post-strutturaliste, evidenziando così la formazione discorsiva delle identità sociali e l’obiettivo di decostruzione della categoria gender. Il secondo capitolo è uno studio delle definizioni di fumetto e graphic novel, e delle caratteristiche formali del loro linguaggio visuale. Il terzo capitolo farà poi uso di queste conoscenze per esplorare Fun Home. Qui saranno analizzati anche i materiali d’archivio e i riferimenti letterari che Bechdel impiega per la sua personale costruzione delle identità queer sia dal punto di vista linguistico che da quello visuale.

Queer Identities and Language: The case of Alison Bechdel's Fun Home

OFFICIOSO, GAIA
2023/2024

Abstract

Riconosciuto come un’opera pionieristica nella storia delle graphic novel, Fun Home di Alison Bechdel è un’autobiografia in forma visuale che narra la vita dell’autrice e la sua relazione con il padre, la cui morte, durante il periodo in cui era studentessa universitaria, l’ha lasciata piena di sentimenti irrisolti. Lo scopo di questa tesi è quello di esplorare i modi in cui l’autrice ha utilizzato questo medium per raccontare vari eventi della sua vita, tramite flashback e con l’accompagnamento di commenti personali, presentando diverse sfaccettature della sua identità queer, e di quella di suo padre. Il primo capitolo dà informazioni sulla Queer Linguistics e sul suo sviluppo attraverso teorie postmoderniste e post-strutturaliste, evidenziando così la formazione discorsiva delle identità sociali e l’obiettivo di decostruzione della categoria gender. Il secondo capitolo è uno studio delle definizioni di fumetto e graphic novel, e delle caratteristiche formali del loro linguaggio visuale. Il terzo capitolo farà poi uso di queste conoscenze per esplorare Fun Home. Qui saranno analizzati anche i materiali d’archivio e i riferimenti letterari che Bechdel impiega per la sua personale costruzione delle identità queer sia dal punto di vista linguistico che da quello visuale.
ENG
Alison Bechdel’s Fun Home has been widely recognized as a pioneering work in the history of graphic novels. It is a memoir in visual form which intimately covers the author’s personal life and her relationship with her father, who died when Bechdel was studying at university and whose loss left her with a range of unprocessed feelings. The purpose of this thesis is to explore the ways that the author employed this particular medium to narrate different events of her life in a succession of flashbacks accompanied by her commentary and, in doing so, presented the different facets of her queer identity, along with her father’s. The first chapter informs on the topic of Queer Linguistics and its development through postmodernist and post-structuralist theories, in order to highlight the discursive formation of social identities and the goal of deconstructing the category of gender. The second chapter is a study of the definitions of comics and graphic novels and of the formal characteristics that make up their visual language. The knowledge of these two chapters will then be employed to explore Bechdel’s Fun Home in in the third chapter, which will also analyze Bechdel’s inclusion of material archives from her past and literary references to renowned authors in order portray queer identities both linguistically and visually.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
1034321_queeridentitiesandlanguage.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 5.65 MB
Formato Adobe PDF
5.65 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/148111