Retail is one of the most profitable sectors in the world, not only in Italy but internationally. There are a large number of companies operating in this sector and they are changing by trying to keep up with the ever-increasing innovation. The aim of this paper is to determine whether the relationship between artificial intelligence and sustainability, applied to Retail 4.0, is synergistic and optimising. In addition, part of the paper is also dedicated to understanding the purchasing habits of Italian and foreign consumers and their willingness to shop in innovative supermarkets such as Amazon Fresh one, which is the case study of this thesis. The first chapter provides an overview of the concept of sustainability, first applied to the company and then, specifically, to companies operating in the retail sector. Furthermore, the initiatives and regulations issued by institutions and governments to ensure and improve the adaptation of companies and countries to the principles of the Green economy are analysed. In the second chapter, the concept of digital sustainability is introduced and the relationship between AI and sustainability is analysed in order to understand whether the use of technological innovations can lead to an optimisation of production and management processes and consequently improve the social and environmental impact of Retail companies. Finally, the company Amazon Fresh is analysed in order to understand whether physical stores with no staff can actually represent the perfect combination of digital innovation and sustainability. The third chapter is dedicated to the methodology used. The fourth chapter represents the empirical research, through the analysis of the answers given during organised interviews with people working in Amazon Fresh and, in addition, through the administration of a questionnaire to consumers where we try to understand their consumption habits, their attention to sustainability and their willingness to buy in innovative and technological physical shops. Thanks to their answers and what was previously examined, the results will be discussed, highlighting the most important topics for the research. ​

Quello del Retail è uno dei settori più redditizi al mondo, non solo in Italia ma anche a livello internazionale. Le aziende che operano in questo settore sono numerose e stanno continuamento cambiando, cercando di stare al passo con la crescente innovazione. L'obiettivo di questo elaborato è determinare se il rapporto tra intelligenza artificiale e sostenibilità, applicato al Retail 4.0, sia sinergico e ottimizzante. Inoltre, una parte dell'elaborato è dedicata a comprendere le abitudini di acquisto dei consumatori italiani e stranieri e la loro disponibilità a fare acquisti in supermercati innovativi come quello di Amazon Fresh , che rappresenta il caso studio di questa tesi. Il primo capitolo fornisce una panoramica del concetto di sostenibilità, applicato prima all'impresa e poi, nello specifico, alle aziende che operano nel settore Retail. Vengono inoltre analizzate le iniziative e le normative emanate da istituzioni e governi per garantire e migliorare l'adeguamento delle aziende e Paesi ai principi della Green economy. Nel secondo capitolo viene introdotto il concetto di sostenibilità digitale e viene analizzato il rapporto tra IA e sostenibilità, per comprendere se l'utilizzo di innovazioni tecnologiche può portare a un'ottimizzazione dei processi produttivi e gestionali e di conseguenza migliorare l'impatto sociale e ambientale delle aziende che operano nel settore del Retail. Infine, viene analizzata l'azienda Amazon Fresh per capire se i famosi negozi fisici senza personale possano effettivamente rappresentare la combinazione perfetta tra innovazione digitale e sostenibilità. Il terzo capitolo è dedicato alla metodologia utilizzata. Il quarto capitolo rappresenta la ricerca empirica, attraverso l'analisi delle risposte fornite durante le interviste organizzate con le persone che lavorano in Amazon Fresh e, inoltre, attraverso la somministrazione di un questionario ai consumatori in cui si cerca di capire le loro abitudini di consumo, la loro attenzione alla sostenibilità e la loro disponibilità ad acquistare in negozi fisici innovativi e tecnologici. Grazie alle loro risposte e a quanto esaminato in precedenza, verranno discussi i risultati, evidenziando i temi più importanti per la ricerca. ​

Come l'intelligenza artificiale può ottimizzare la sostenibilità nel retail 4.0: caso Amazon Fresh

CRESTA, CAMILLA
2023/2024

Abstract

Quello del Retail è uno dei settori più redditizi al mondo, non solo in Italia ma anche a livello internazionale. Le aziende che operano in questo settore sono numerose e stanno continuamento cambiando, cercando di stare al passo con la crescente innovazione. L'obiettivo di questo elaborato è determinare se il rapporto tra intelligenza artificiale e sostenibilità, applicato al Retail 4.0, sia sinergico e ottimizzante. Inoltre, una parte dell'elaborato è dedicata a comprendere le abitudini di acquisto dei consumatori italiani e stranieri e la loro disponibilità a fare acquisti in supermercati innovativi come quello di Amazon Fresh , che rappresenta il caso studio di questa tesi. Il primo capitolo fornisce una panoramica del concetto di sostenibilità, applicato prima all'impresa e poi, nello specifico, alle aziende che operano nel settore Retail. Vengono inoltre analizzate le iniziative e le normative emanate da istituzioni e governi per garantire e migliorare l'adeguamento delle aziende e Paesi ai principi della Green economy. Nel secondo capitolo viene introdotto il concetto di sostenibilità digitale e viene analizzato il rapporto tra IA e sostenibilità, per comprendere se l'utilizzo di innovazioni tecnologiche può portare a un'ottimizzazione dei processi produttivi e gestionali e di conseguenza migliorare l'impatto sociale e ambientale delle aziende che operano nel settore del Retail. Infine, viene analizzata l'azienda Amazon Fresh per capire se i famosi negozi fisici senza personale possano effettivamente rappresentare la combinazione perfetta tra innovazione digitale e sostenibilità. Il terzo capitolo è dedicato alla metodologia utilizzata. Il quarto capitolo rappresenta la ricerca empirica, attraverso l'analisi delle risposte fornite durante le interviste organizzate con le persone che lavorano in Amazon Fresh e, inoltre, attraverso la somministrazione di un questionario ai consumatori in cui si cerca di capire le loro abitudini di consumo, la loro attenzione alla sostenibilità e la loro disponibilità ad acquistare in negozi fisici innovativi e tecnologici. Grazie alle loro risposte e a quanto esaminato in precedenza, verranno discussi i risultati, evidenziando i temi più importanti per la ricerca. ​
ENG
Retail is one of the most profitable sectors in the world, not only in Italy but internationally. There are a large number of companies operating in this sector and they are changing by trying to keep up with the ever-increasing innovation. The aim of this paper is to determine whether the relationship between artificial intelligence and sustainability, applied to Retail 4.0, is synergistic and optimising. In addition, part of the paper is also dedicated to understanding the purchasing habits of Italian and foreign consumers and their willingness to shop in innovative supermarkets such as Amazon Fresh one, which is the case study of this thesis. The first chapter provides an overview of the concept of sustainability, first applied to the company and then, specifically, to companies operating in the retail sector. Furthermore, the initiatives and regulations issued by institutions and governments to ensure and improve the adaptation of companies and countries to the principles of the Green economy are analysed. In the second chapter, the concept of digital sustainability is introduced and the relationship between AI and sustainability is analysed in order to understand whether the use of technological innovations can lead to an optimisation of production and management processes and consequently improve the social and environmental impact of Retail companies. Finally, the company Amazon Fresh is analysed in order to understand whether physical stores with no staff can actually represent the perfect combination of digital innovation and sustainability. The third chapter is dedicated to the methodology used. The fourth chapter represents the empirical research, through the analysis of the answers given during organised interviews with people working in Amazon Fresh and, in addition, through the administration of a questionnaire to consumers where we try to understand their consumption habits, their attention to sustainability and their willingness to buy in innovative and technological physical shops. Thanks to their answers and what was previously examined, the results will be discussed, highlighting the most important topics for the research. ​
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/147977