Considering the need for companies to implement communication strategies that dialogue with what is happening in the real world, the use of innovative forms that respond to external triggers is essential. Based on these assumptions, the aim of this thesis is to analyse ways, forms and channels in which brands develop their communication strategies in view of the use and integration of real time marketing. The dissertation traces the development and evolution of the world of real time marketing, examining its different declinations, up to the analysis of the Ikea case study. In the first chapter, the evolution of marketing strategies is analysed, starting from the traditional forms and arriving at the digital ones. Then, the characteristics of content marketing are defined, illustrating its methods of implementation and measurement. Furthermore, the role of social networks in brand communication through social media strategy is highlighted and clarified. The second chapter defines the concept of real time marketing and discusses the characteristics that distinguish this form of marketing. In addition, the different implementation methods, characterised by the use of different tools, forms and channels, are examined, with examples of their implementation by brands. In the third chapter, different types of evaluation and measurement of results obtained with real time strategies are presented with the support of several studies. Data from research on consumer perceptions of these strategies are analysed in order to provide a different point of view. Furthermore, results obtained from several statistical studies relating to the implementation of real time by companies are examined. With the proposed data, it is possible to evaluate the progress of this communication strategy over the years as well as to draw an overall view of it. Finally, the fourth chapter presents the case study of the company Ikea, which over the years has massively integrated the use of real time into its communication strategies. In specific, the different modes and forms used by the brand in three different countries in which it operates were analysed in order to illustrate its role within the brand's communication strategies.

Data la necessità delle aziende di realizzare strategie comunicative che dialoghino con ciò che avviene nel mondo reale, risulta fondamentale l’utilizzo di forme di comunicazione innovative che rispondano agli stimoli esterni. Sulla base di tali presupposti, l’obiettivo di questa tesi è quello di analizzare le modalità, le forme e i canali con cui i brand sviluppano le proprie strategie comunicative alla luce dell’utilizzo e dell’integrazione del real time marketing. L’elaborato ripercorre lo sviluppo e l’evoluzione del mondo del real time marketing, approfondendone le diverse declinazioni, fino ad arrivare all’analisi del caso studio Ikea. Nel primo capitolo viene esaminata l’evoluzione delle strategie di marketing, partendo dalle forme tradizionali per arrivare a quelle digitali. Vengono poi definite le caratteristiche del content marketing, illustrandone le modalità realizzative e di misurazione. Inoltre, viene evidenziato e precisato il ruolo nella comunicazione dei brand dei social network, attraverso la social media strategy. Il secondo capitolo definisce il concetto di real time marketing, trattando le caratteristiche che contraddistinguono questa forma di marketing. Inoltre, vengono vagliate le differenti modalità realizzative, caratterizzate dall’utilizzo di differenti strumenti, forme e canali, fornendo a supporto della trattazione anche esempi di implementazione delle stesse da parte dei brand. Nel terzo capitolo vengono presentate, con il supporto di molteplici studi, differenti tipologie di valutazione e misurazione dei risultati ottenuti con strategie in tempo reale. Sono stati analizzati i dati ottenuti da ricerche sulla percezione dei consumatori di queste strategie al fine di fornire un punto di vista differente. Inoltre, vengono presi in esame i risultati ottenuti da più studi statistici relativi all’implementazione del real time da parte delle aziende. Grazie ai dati proposti è possibile valutare l’evoluzione di questa strategia comunicativa nel corso degli anni oltre che delinearne un quadro complessivo. Infine, il quarto capitolo presenta il caso studio dell’azienda Ikea che negli anni ha integrato in modo massivo l’utilizzo del real time nelle proprie strategie comunicative. In particolare, sono state analizzate le diverse modalità e forme utilizzate dal brand in tre diversi paesi in cui opera, al fine di illustrarne il ruolo all’interno delle strategie comunicative del brand.

L’uso del real time marketing nelle strategie comunicative dei brand. Il caso studio Ikea

FIORIO, CARLO
2022/2023

Abstract

Data la necessità delle aziende di realizzare strategie comunicative che dialoghino con ciò che avviene nel mondo reale, risulta fondamentale l’utilizzo di forme di comunicazione innovative che rispondano agli stimoli esterni. Sulla base di tali presupposti, l’obiettivo di questa tesi è quello di analizzare le modalità, le forme e i canali con cui i brand sviluppano le proprie strategie comunicative alla luce dell’utilizzo e dell’integrazione del real time marketing. L’elaborato ripercorre lo sviluppo e l’evoluzione del mondo del real time marketing, approfondendone le diverse declinazioni, fino ad arrivare all’analisi del caso studio Ikea. Nel primo capitolo viene esaminata l’evoluzione delle strategie di marketing, partendo dalle forme tradizionali per arrivare a quelle digitali. Vengono poi definite le caratteristiche del content marketing, illustrandone le modalità realizzative e di misurazione. Inoltre, viene evidenziato e precisato il ruolo nella comunicazione dei brand dei social network, attraverso la social media strategy. Il secondo capitolo definisce il concetto di real time marketing, trattando le caratteristiche che contraddistinguono questa forma di marketing. Inoltre, vengono vagliate le differenti modalità realizzative, caratterizzate dall’utilizzo di differenti strumenti, forme e canali, fornendo a supporto della trattazione anche esempi di implementazione delle stesse da parte dei brand. Nel terzo capitolo vengono presentate, con il supporto di molteplici studi, differenti tipologie di valutazione e misurazione dei risultati ottenuti con strategie in tempo reale. Sono stati analizzati i dati ottenuti da ricerche sulla percezione dei consumatori di queste strategie al fine di fornire un punto di vista differente. Inoltre, vengono presi in esame i risultati ottenuti da più studi statistici relativi all’implementazione del real time da parte delle aziende. Grazie ai dati proposti è possibile valutare l’evoluzione di questa strategia comunicativa nel corso degli anni oltre che delinearne un quadro complessivo. Infine, il quarto capitolo presenta il caso studio dell’azienda Ikea che negli anni ha integrato in modo massivo l’utilizzo del real time nelle proprie strategie comunicative. In particolare, sono state analizzate le diverse modalità e forme utilizzate dal brand in tre diversi paesi in cui opera, al fine di illustrarne il ruolo all’interno delle strategie comunicative del brand.
ITA
Considering the need for companies to implement communication strategies that dialogue with what is happening in the real world, the use of innovative forms that respond to external triggers is essential. Based on these assumptions, the aim of this thesis is to analyse ways, forms and channels in which brands develop their communication strategies in view of the use and integration of real time marketing. The dissertation traces the development and evolution of the world of real time marketing, examining its different declinations, up to the analysis of the Ikea case study. In the first chapter, the evolution of marketing strategies is analysed, starting from the traditional forms and arriving at the digital ones. Then, the characteristics of content marketing are defined, illustrating its methods of implementation and measurement. Furthermore, the role of social networks in brand communication through social media strategy is highlighted and clarified. The second chapter defines the concept of real time marketing and discusses the characteristics that distinguish this form of marketing. In addition, the different implementation methods, characterised by the use of different tools, forms and channels, are examined, with examples of their implementation by brands. In the third chapter, different types of evaluation and measurement of results obtained with real time strategies are presented with the support of several studies. Data from research on consumer perceptions of these strategies are analysed in order to provide a different point of view. Furthermore, results obtained from several statistical studies relating to the implementation of real time by companies are examined. With the proposed data, it is possible to evaluate the progress of this communication strategy over the years as well as to draw an overall view of it. Finally, the fourth chapter presents the case study of the company Ikea, which over the years has massively integrated the use of real time into its communication strategies. In specific, the different modes and forms used by the brand in three different countries in which it operates were analysed in order to illustrate its role within the brand's communication strategies.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/147474