The paper focuses on a very important topic in today's sport: Communication and Sports Management. The aim of this research was to investigate what are the factors that distinguish these aspects and what are their implications on sports activity and sports companies. First, research was carried out on the concept of Communication, its etymology and its historical bases. We then continued with the various languages and typologies and, above all, with the use that each company or sports club makes of it, exploiting it to promote products or events. We talked about how communication represents an exceptional tool for reaching different target audiences and for analyzing one's audience, creating a strong connection with it. This is possible thanks to the advent of mass communication and mass media, which have evolved into what we know today as social media. Other aspects concern advertising and entertainment, present in everyone's daily life. Sports fans, taking advantage of the new viewing platforms, have the opportunity to "participate" in sports events and broadcasts wherever they are. In a second part the topic of sponsorship was addressed, studying the characteristics of the contracts and the responsibilities between the parties. Other forms of sponsorship were also discussed such as Partnership, product placement and the use of testimonials. Subsequently, attention was paid to the fundamentals of sports management, i.e. the marketing plan and the marketing mix, referring to the seven levers that regulate it. There is also a mention of project management and the different members of a company project, fundamental in the conception and implementation of marketing actions. We also talked about the A.S. Roma, an Italian football club, which represents a strong example of how, thanks to innovative marketing and communication strategies, a team can achieve excellent results both on and off the pitch. Their social commitment is commendable, in the defense of the weakest and of the rights of men and especially of women, who are increasingly victims of abuse and violence. The aforementioned loyalty actions of the company have contributed to achieving records and numbers never achieved in recent years, further promoting an indissoluble bond between the A.S. Rome and its fans. A final part was dedicated to the theme of university sport, analyzing the differences between the American and Italian models and the controversies concerning the athletes of the American colleges managed by the NCAA, the scandal linked to the athletes' pay and the subsequent measures for the protection of the latter.

L’ elaborato verte su una tematica molto importante nello sport odierno: la Comunicazione ed il Management sportivo. Lo scopo di questa ricerca è stato quello di indagare su quali siano i fattori che contraddistinguono questi aspetti e quali sono le loro implicazioni sull'attività sportiva e sulle aziende sportive. In primo luogo, è stata effettuata una ricerca sul concetto di Comunicazione, la sua etimologia e le sue basi storiche. Si è continuato poi con i vari linguaggi e tipologie e, soprattutto, con l’uso che ogni azienda o società sportiva ne fa di essa, sfruttandola per promuovere prodotti o eventi. Si è parlato di come la comunicazione rappresenta un eccezionale strumento per raggiungere i diversi target di riferimento e per analizzare il proprio pubblico, creando con esso una forte connessione. Questo è possibile grazie all’avvento della comunicazione di massa e dei mass media, che si sono evoluti in quelli che oggi conosciamo come Social media. Altri aspetti riguardano la pubblicità e l’intrattenimento, presenti nella quotidianità di ognuno. Gli appassionati di sport, usufruendo delle nuove piattaforme di visione, hanno la possibilità di “partecipare” ad eventi e trasmissioni sportive ovunque essi si trovino. In una seconda parte è stato affrontato il tema della sponsorizzazione, studiando le caratteristiche dei contratti e le responsabilità tra le parti. Sono state trattate anche altre forme di sponsorizzazione come la Partnership, il product placement e l’uso dei testimonial. Successivamente si è posta l’attenzione sui fondamenti del management sportivo ovvero il piano di marketing ed il marketing mix facendo riferimento alle sette leve che lo regolano. È presente anche un cenno al project management ed ai diversi membri di un progetto aziendale, fondamentali nell’ideazione e realizzazione di azioni di marketing. Si è parlato, inoltre, dell’A.S. Roma, società di calcio italiana, che rappresenta un forte esempio di come, grazie ad innovative strategie di marketing e comunicazione, una squadra possa raggiungere ottimi risultati sia in campo che fuori. È lodevole il loro impegno nel sociale, nella difesa dei più deboli e dei diritti dell’uomo e soprattutto della donna, la quale è sempre più vittima di soprusi e violenze. Le suddette azioni di fidelizzazione della società hanno contribuito a realizzare record e numeri mai conseguiti negli ultimi anni, favorendo, ulteriormente, un indissolubile legame tra l’A.S. Roma ed i propri tifosi. Un’ultima parte è stata dedicata al tema dello sport universitario, analizzando le differenze tra il modello americano ed italiano e le controversie che riguardano gli atleti dei college americani gestiti dalla NCAA, lo scandalo legato alla paga degli atleti e i successivi provvedimenti per la tutela di quest’ultimi.

Comunicazione di Marketing nell'ambito sportivo

ANDRISANI, FRANCESCA PIA
2023/2024

Abstract

L’ elaborato verte su una tematica molto importante nello sport odierno: la Comunicazione ed il Management sportivo. Lo scopo di questa ricerca è stato quello di indagare su quali siano i fattori che contraddistinguono questi aspetti e quali sono le loro implicazioni sull'attività sportiva e sulle aziende sportive. In primo luogo, è stata effettuata una ricerca sul concetto di Comunicazione, la sua etimologia e le sue basi storiche. Si è continuato poi con i vari linguaggi e tipologie e, soprattutto, con l’uso che ogni azienda o società sportiva ne fa di essa, sfruttandola per promuovere prodotti o eventi. Si è parlato di come la comunicazione rappresenta un eccezionale strumento per raggiungere i diversi target di riferimento e per analizzare il proprio pubblico, creando con esso una forte connessione. Questo è possibile grazie all’avvento della comunicazione di massa e dei mass media, che si sono evoluti in quelli che oggi conosciamo come Social media. Altri aspetti riguardano la pubblicità e l’intrattenimento, presenti nella quotidianità di ognuno. Gli appassionati di sport, usufruendo delle nuove piattaforme di visione, hanno la possibilità di “partecipare” ad eventi e trasmissioni sportive ovunque essi si trovino. In una seconda parte è stato affrontato il tema della sponsorizzazione, studiando le caratteristiche dei contratti e le responsabilità tra le parti. Sono state trattate anche altre forme di sponsorizzazione come la Partnership, il product placement e l’uso dei testimonial. Successivamente si è posta l’attenzione sui fondamenti del management sportivo ovvero il piano di marketing ed il marketing mix facendo riferimento alle sette leve che lo regolano. È presente anche un cenno al project management ed ai diversi membri di un progetto aziendale, fondamentali nell’ideazione e realizzazione di azioni di marketing. Si è parlato, inoltre, dell’A.S. Roma, società di calcio italiana, che rappresenta un forte esempio di come, grazie ad innovative strategie di marketing e comunicazione, una squadra possa raggiungere ottimi risultati sia in campo che fuori. È lodevole il loro impegno nel sociale, nella difesa dei più deboli e dei diritti dell’uomo e soprattutto della donna, la quale è sempre più vittima di soprusi e violenze. Le suddette azioni di fidelizzazione della società hanno contribuito a realizzare record e numeri mai conseguiti negli ultimi anni, favorendo, ulteriormente, un indissolubile legame tra l’A.S. Roma ed i propri tifosi. Un’ultima parte è stata dedicata al tema dello sport universitario, analizzando le differenze tra il modello americano ed italiano e le controversie che riguardano gli atleti dei college americani gestiti dalla NCAA, lo scandalo legato alla paga degli atleti e i successivi provvedimenti per la tutela di quest’ultimi.
ITA
The paper focuses on a very important topic in today's sport: Communication and Sports Management. The aim of this research was to investigate what are the factors that distinguish these aspects and what are their implications on sports activity and sports companies. First, research was carried out on the concept of Communication, its etymology and its historical bases. We then continued with the various languages and typologies and, above all, with the use that each company or sports club makes of it, exploiting it to promote products or events. We talked about how communication represents an exceptional tool for reaching different target audiences and for analyzing one's audience, creating a strong connection with it. This is possible thanks to the advent of mass communication and mass media, which have evolved into what we know today as social media. Other aspects concern advertising and entertainment, present in everyone's daily life. Sports fans, taking advantage of the new viewing platforms, have the opportunity to "participate" in sports events and broadcasts wherever they are. In a second part the topic of sponsorship was addressed, studying the characteristics of the contracts and the responsibilities between the parties. Other forms of sponsorship were also discussed such as Partnership, product placement and the use of testimonials. Subsequently, attention was paid to the fundamentals of sports management, i.e. the marketing plan and the marketing mix, referring to the seven levers that regulate it. There is also a mention of project management and the different members of a company project, fundamental in the conception and implementation of marketing actions. We also talked about the A.S. Roma, an Italian football club, which represents a strong example of how, thanks to innovative marketing and communication strategies, a team can achieve excellent results both on and off the pitch. Their social commitment is commendable, in the defense of the weakest and of the rights of men and especially of women, who are increasingly victims of abuse and violence. The aforementioned loyalty actions of the company have contributed to achieving records and numbers never achieved in recent years, further promoting an indissoluble bond between the A.S. Rome and its fans. A final part was dedicated to the theme of university sport, analyzing the differences between the American and Italian models and the controversies concerning the athletes of the American colleges managed by the NCAA, the scandal linked to the athletes' pay and the subsequent measures for the protection of the latter.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/147379