The aim of the project "Peer Action Coordination", which involves the Department of Psychology of the University of Turin and the Department of Psychology of the University of Oslo, is to replicate the study by Viana, Zambrana, Karevold and Pons (2020) who confirmed the relationship between children's emotional understanding and their ability to coordinate with peers. The research hypotheses have been expanded by suggesting a possible involvement of inhibitory control as a mediating factor between emotional understanding and action coordination. The starting hypothesis of the following paper is that executive and attentional skills correlate positively with the understanding of emotions in school-age children; indeed, in literature, an influence of EFs on the understanding of emotions has been found (Rueda & Pedro, 2013; Leerkes et al., 2008; Li et al., 2020). The sample examined includes 67 children (34 boys and 33 girls) between 6 and 10 years old (M = 8.33, DS = 1.10) from three schools in Piedmont. The tools used were the Test of Emotion Comprehension (TEC), the Attentional Network Task (ANT) and the Labyrinth Ball Game. The current thesis specifically focuses on the relationship between the TEC and the ANT. The TEC is a test that evaluates the nine components of emotion comprehension and is made up of cards with images: children must indicate the correct emotional expression among four proposed alternatives. The ANT is a computer-based test that evaluates children's reaction times (RT) in pressing arrows on the keyboard when a target animal appears and the efficacy of attentional networks (inhibitory control, alert and orientation). From the data analyses conducted using the SPSS software, significant negative correlations were found between the RTs of the ANT conditions and the total TEC score: children who are faster in their ANT scores will also have greater emotion comprehension; therefore, it is possible to affirm the influence of EFs on the emotion comprehension.

L’obiettivo del progetto “Coordinazione delle azioni tra pari”, che vede coinvolti il Dipartimento di Psicologia dell’Università degli Studi di Torino e il Dipartimento di Psicologia dell’Università di Oslo, è replicare lo studio di Viana, Zambrana, Karevold e Pons (2020) che hanno confermato la relazione tra la comprensione emotiva dei bambini e la loro capacità di coordinarsi con i pari. Sono state ampliate le ipotesi di ricerca suggerendo un possibile coinvolgimento del controllo inibitorio, come fattore di mediazione tra la comprensione emotiva e il coordinamento dell’azione. L’ipotesi di partenza del seguente elaborato è che le capacità esecutive e attentive correlino positivamente con la comprensione delle emozioni nei bambini in età scolare; infatti, in letteratura, è stata riscontrata un’influenza delle FE sulla comprensione delle emozioni (Rueda & Pedro, 2013; Leerkes et al., 2008; Li et al., 2020). Il campione preso in esame è di 67 bambini (34 maschi e 33 femmine) tra i 6 e i 10 anni (M = 8.33, DS = 1.10) di tre scuole piemontesi. Gli strumenti utilizzati sono stati il Test di Comprensione delle emozioni (TEC), l’Attentional Network Task (ANT) e il Gioco del labirinto. Per il presente elaborato ci si è concentrati nello specifico sulla relazione tra il TEC e l’ANT. Il TEC è un test che valuta le nove componenti della comprensione delle emozioni ed è composto da tavole con delle immagini: i bambini devono indicare l’espressione emotiva corretta tra quattro alternative proposte. L’ANT è un test a computer che valuta i tempi di reazione (TR) dei bambini nel premere le frecce sulla tastiera alla comparsa di un animale bersaglio e l’efficacia delle reti attenzionali (controllo inibitorio, allerta e orientamento). Dalle analisi dei dati condotte tramite il software SPSS sono state riscontrate correlazioni significative negative tra i TR delle varie condizioni dell’ANT e il punteggio totale del TEC: bambini più veloci nelle risposte dell’ANT avranno anche una maggiore comprensione emotiva; quindi, è possibile affermare l’influenza delle FE sulla comprensione delle emozioni.

Progetto “Coordinazione delle azioni tra pari”: relazione tra la comprensione emotiva e le abilità esecutive e attentive nei bambini di età scolare.

SEPEDE, ROSSELLA
2022/2023

Abstract

L’obiettivo del progetto “Coordinazione delle azioni tra pari”, che vede coinvolti il Dipartimento di Psicologia dell’Università degli Studi di Torino e il Dipartimento di Psicologia dell’Università di Oslo, è replicare lo studio di Viana, Zambrana, Karevold e Pons (2020) che hanno confermato la relazione tra la comprensione emotiva dei bambini e la loro capacità di coordinarsi con i pari. Sono state ampliate le ipotesi di ricerca suggerendo un possibile coinvolgimento del controllo inibitorio, come fattore di mediazione tra la comprensione emotiva e il coordinamento dell’azione. L’ipotesi di partenza del seguente elaborato è che le capacità esecutive e attentive correlino positivamente con la comprensione delle emozioni nei bambini in età scolare; infatti, in letteratura, è stata riscontrata un’influenza delle FE sulla comprensione delle emozioni (Rueda & Pedro, 2013; Leerkes et al., 2008; Li et al., 2020). Il campione preso in esame è di 67 bambini (34 maschi e 33 femmine) tra i 6 e i 10 anni (M = 8.33, DS = 1.10) di tre scuole piemontesi. Gli strumenti utilizzati sono stati il Test di Comprensione delle emozioni (TEC), l’Attentional Network Task (ANT) e il Gioco del labirinto. Per il presente elaborato ci si è concentrati nello specifico sulla relazione tra il TEC e l’ANT. Il TEC è un test che valuta le nove componenti della comprensione delle emozioni ed è composto da tavole con delle immagini: i bambini devono indicare l’espressione emotiva corretta tra quattro alternative proposte. L’ANT è un test a computer che valuta i tempi di reazione (TR) dei bambini nel premere le frecce sulla tastiera alla comparsa di un animale bersaglio e l’efficacia delle reti attenzionali (controllo inibitorio, allerta e orientamento). Dalle analisi dei dati condotte tramite il software SPSS sono state riscontrate correlazioni significative negative tra i TR delle varie condizioni dell’ANT e il punteggio totale del TEC: bambini più veloci nelle risposte dell’ANT avranno anche una maggiore comprensione emotiva; quindi, è possibile affermare l’influenza delle FE sulla comprensione delle emozioni.
ITA
The aim of the project "Peer Action Coordination", which involves the Department of Psychology of the University of Turin and the Department of Psychology of the University of Oslo, is to replicate the study by Viana, Zambrana, Karevold and Pons (2020) who confirmed the relationship between children's emotional understanding and their ability to coordinate with peers. The research hypotheses have been expanded by suggesting a possible involvement of inhibitory control as a mediating factor between emotional understanding and action coordination. The starting hypothesis of the following paper is that executive and attentional skills correlate positively with the understanding of emotions in school-age children; indeed, in literature, an influence of EFs on the understanding of emotions has been found (Rueda & Pedro, 2013; Leerkes et al., 2008; Li et al., 2020). The sample examined includes 67 children (34 boys and 33 girls) between 6 and 10 years old (M = 8.33, DS = 1.10) from three schools in Piedmont. The tools used were the Test of Emotion Comprehension (TEC), the Attentional Network Task (ANT) and the Labyrinth Ball Game. The current thesis specifically focuses on the relationship between the TEC and the ANT. The TEC is a test that evaluates the nine components of emotion comprehension and is made up of cards with images: children must indicate the correct emotional expression among four proposed alternatives. The ANT is a computer-based test that evaluates children's reaction times (RT) in pressing arrows on the keyboard when a target animal appears and the efficacy of attentional networks (inhibitory control, alert and orientation). From the data analyses conducted using the SPSS software, significant negative correlations were found between the RTs of the ANT conditions and the total TEC score: children who are faster in their ANT scores will also have greater emotion comprehension; therefore, it is possible to affirm the influence of EFs on the emotion comprehension.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
905709_sepedetesidefinitiva.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 4.47 MB
Formato Adobe PDF
4.47 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/147029