La seguente tesi analizza i fenomeni della deindustrializzazione e della necrosi funzionale all'interno delle industrie FIAT di Torino. La ricerca mira ad indagare se questo processo può essere classificato come regressione o sviluppo per la regione Piemonte e la città di Torino. Il termine deindustrializzazione fa riferimento al declino dell'importanza relativa del settore industriale in una data economia, mentre l'espressione necrosi funzionale si riferisce al graduale malfunzionamento o decadimento di un sistema industriale una volta considerato fiorente. Questa tesi utilizza un approccio multidisciplinare, incorporando prospettive economiche, sociali e ambientali per analizzare gli impatti dei fenomeni sopra menzionati nella città di Torino e nelle aree circostanti. Dati storici e studi sul caso sono utilizzati per valutare l'evoluzione delle industrie FIAT e le conseguenze sull'economia locale, l'occupazione e il benessere sociale generale. Le conclusioni rivelano la presenza di un complesso intreccio di fattori che hanno contribuito alla deindustrializzazione delle industrie FIAT, tra cui la globalizzazione, i progressi tecnologici e i cambiamenti nelle preferenze dei consumatori. Sebbene questo processo abbia comportato perdite di posti di lavoro e numerose sfide economiche, allo stesso tempo ha anche stimolato l'innovazione e l'emergere di nuove industrie nella regione. Il concetto di necrosi funzionale viene approfondito attraverso un esame delle dinamiche interne delle industrie FIAT, quali ad esempio strutture organizzative, pratiche di gestione e adattabilità alle mutevoli condizioni di mercato. La tesi indaga se la necrosi funzionale osservata sia indicativa di problemi sistemici nel quadro industriale o rappresenti una fase naturale nell'evoluzione delle industrie. In definitiva, la ricerca mira a fornire approfondimenti sulle più ampie implicazioni della deindustrializzazione e della necrosi funzionale, offrendo una chiara comprensione rispetto al ruolo che questa azienda ha avuto per la regione. Le conclusioni tratte da questo studio contribuiscono al dibattito in corso riguardo all’evoluzione industriale e alla resilienza economica regionale, con possibili implicazioni per i responsabili politici, le parti interessate industriali e i ricercatori in settori correlati.
The following thesis investigates the phenomenon of deindustrialization and functional necrosis within the FIAT industries in Turin. The research explores whether this process can be categorized as regression or development for the Piedmontese region and the city of Turin. The term deindustrialization refers to the decline of the relative importance of the industrial sector in an economy, while the expression functional necrosis refers to the gradual malfunctioning or decay of an industrial system once considered flourishing. This study uses a multidisciplinary approach, incorporating economic, social and environmental perspectives to analyze the impacts of deindustrialization and functional necrosis in Turin and surrounding areas. Historical data and studies on the case of Turin are used to evaluate the evolution of FIAT industries and the subsequent consequences on the local economy, employment and overall social welfare. The conclusions reveal a complex interweaving of factors that contributed to the deindustrialization of the FIAT industries in Turin, including globalization, technological advances and changes in consumer preferences. Although this process has resulted in job losses and economic challenges, it has also stimulated innovation and the emergence of new industries in the region. The concept of functional necrosis is explored through an examination of internal dynamics within FIAT industries, such as organizational structures, management practices and adaptability to changing market conditions. The thesis investigates whether the observed functional necrosis is indicative of systemic problems within the industrial framework or represents a natural phase in the evolution of industries. Ultimately, the research aims to provide insights into the wider implications of deindustrialization and functional necrosis, offering a nuanced understanding of whether the transformation of FIAT industries in Turin contributed to a regression or development for the region. The conclusions drawn from this study contribute to the ongoing debate on industrial evolution and regional economic resilience, with possible implications for policy makers, industrial stakeholders and researchers in related fields.
Deindustrializzazione e necrosi funzionale delle industrie FIAT a Torino. Regressione o Sviluppo? L'importanza di valutare i due lati della medaglia.
DE MARCHI, GIORGIA
2022/2023
Abstract
The following thesis investigates the phenomenon of deindustrialization and functional necrosis within the FIAT industries in Turin. The research explores whether this process can be categorized as regression or development for the Piedmontese region and the city of Turin. The term deindustrialization refers to the decline of the relative importance of the industrial sector in an economy, while the expression functional necrosis refers to the gradual malfunctioning or decay of an industrial system once considered flourishing. This study uses a multidisciplinary approach, incorporating economic, social and environmental perspectives to analyze the impacts of deindustrialization and functional necrosis in Turin and surrounding areas. Historical data and studies on the case of Turin are used to evaluate the evolution of FIAT industries and the subsequent consequences on the local economy, employment and overall social welfare. The conclusions reveal a complex interweaving of factors that contributed to the deindustrialization of the FIAT industries in Turin, including globalization, technological advances and changes in consumer preferences. Although this process has resulted in job losses and economic challenges, it has also stimulated innovation and the emergence of new industries in the region. The concept of functional necrosis is explored through an examination of internal dynamics within FIAT industries, such as organizational structures, management practices and adaptability to changing market conditions. The thesis investigates whether the observed functional necrosis is indicative of systemic problems within the industrial framework or represents a natural phase in the evolution of industries. Ultimately, the research aims to provide insights into the wider implications of deindustrialization and functional necrosis, offering a nuanced understanding of whether the transformation of FIAT industries in Turin contributed to a regression or development for the region. The conclusions drawn from this study contribute to the ongoing debate on industrial evolution and regional economic resilience, with possible implications for policy makers, industrial stakeholders and researchers in related fields.I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14240/146462