Sufism or "Islamic mysticism" represents a complex and varied theological-philosophical phenomenon, not easy to define. In the path undertaken I have tried to highlight the various souls, the various aspects of this radically Islamic doctrine, without being tempted by reductionist approaches that would not do justice to the breadth and scope of the aforementioned phenomenon. For many reasons today Sufism arouses growing interest both among the generations of non-traditional culture present within the Islamic world and in the West; the current collapse of value systems, the sense of insecurity regarding the future, the misunderstanding, widely spread in the West and particularly in the Christian world, of the Islamic religion, as well as the desire for a liberating spiritual concept in a world in progressive decay, push us to search for the spiritual teachings of Eastern religions. Sūfī wisdom includes all aspects of spiritual life and constitutes one of the most complete and intact metaphysical-esoteric traditions that have persisted until the modern era. The advent of the Internet and the technological innovations that have occurred in today's era of globalization have contributed significantly to the diffusion and circulation of doctrines and rituals that have brought the Islamic and Western worlds closer together to an extent never previously known in history. Today Sufism exerts its influence in both traditionally Muslim and Western societies, thanks to the development of internal dynamics in the processes inherent to globalization. Islamic culture has assimilated both the use of the Internet and new audio and video technologies, thus managing to successfully disseminate the principles and spiritual suggestions of the Sūfī universe; this also resulted in a transversality in adhering to the Sūfī orders, with the sharing of rites and doctrines between individuals coming from the most diverse socio-cultural backgrounds. Rābi'a al-'Adawiryya, al-Hallâg, al-Biştâmî, Ansāri of Herat, Ibn 'Arabî, Djalâl al-dîn Rûmî and al-Ghazālī are the poets, mystics and philosophers to whom I have dedicated extensive insights into the content of their works and their doctrines; I paid particular attention to dance, understood as prayer in movement aimed at the spiritual realization contained in the esoteric practices of Islam. The last part of the work was dedicated to the rediscovery of Sufism in the era of globalization, investigating the role of the Brotherhoods both in the West and in the Euro-Asian and Middle Eastern context, giving space to the contribution of the female component in today's Turkey.

Il Sufismo o “mistica dell’Islām” rappresenta un fenomeno teologico-filosofico complesso e variegato, di non facile definizione. Nel percorso intrapreso ho provato a mettere in luce le varie anime, i vari aspetti di questa dottrina radicalmente islamica, senza subire la tentazione di approcci riduzionisti che non renderebbero giustizia all’ampiezza, alla portata del fenomeno suddetto. Per molte ragioni oggi il Sufismo suscita un interesse crescente sia fra le generazioni di cultura non tradizionale presenti all’interno del mondo islamico che in Occidente; l’odierno crollo dei sistemi valoriali, il senso di insicurezza nei riguardi del futuro, l’incomprensione, largamente diffusa in Occidente e particolarmente nel mondo cristiano, della religione islamica, nonché il desiderio di una concezione spirituale liberatrice in un mondo in progressivo decadimento, spingono alla ricerca degli insegnamenti spirituali delle religioni orientali. La sapienza Sūfī ricomprende tutti gli aspetti della vita spirituale e costituisce una delle più complete ed intatte tradizioni metafisico-esoteriche perdurate fino all’epoca moderna. L’avvento di Internet e le innovazioni tecnologiche che si sono succedute nell’era odierna della globalizzazione hanno contribuito notevolmente alla diffusione e circolazione di dottrine e rituali che hanno avvicinato il mondo islamico e quello occidentale in una misura mai conosciuta in precedenza nella storia. Oggi il Sufismo esercita la propria influenza sia nelle società tradizionalmente musulmane che in quelle occidentali, grazie allo sviluppo delle dinamiche interne ai processi inerenti alla globalizzazione. La cultura islamica ha assimilato sia l’utilizzo della Rete che delle nuove tecnologie audio e video, riuscendo così a divulgare con successo i principi e le suggestioni spirituali dell’universo Sūfī; da ciò è derivata anche una trasversalità nell’adesione agli ordini Sūfī, con la condivisione di riti e dottrine tra individui provenienti dalle più diverse estrazioni socio-culturali. Rābi‘a al-’Adawiryya, al-Hallâg, al-Biştâmî, Ansāri di Herat, Ibn ‘Arabî , Djalâl al-dîn Rûmî e al-Ghazālī sono i poeti, mistici e filosofi ai quali ho dedicato ampi approfondimenti sul contenuto delle loro opere e delle loro dottrine; particolare attenzione ho posto nei riguardi della danza, intesa come preghiera in movimento tesa alla realizzazione spirituale contenuta nelle pratiche esoteriche dell’Islām. L’ultima parte del lavoro è stata dedicata alla riscoperta del Sufismo nell’era della globalizzazione, indagando il ruolo delle Confraternite sia in Occidente che nel contesto euro-asiatico e mediorientale, dando spazio all’apporto della componente femminile nella Turchia odierna.

Il Sufismo ieri e oggi: sentieri e pratiche fra tradizione e globalizzazione

BARBARO, PAOLO GUIDO
2022/2023

Abstract

Il Sufismo o “mistica dell’Islām” rappresenta un fenomeno teologico-filosofico complesso e variegato, di non facile definizione. Nel percorso intrapreso ho provato a mettere in luce le varie anime, i vari aspetti di questa dottrina radicalmente islamica, senza subire la tentazione di approcci riduzionisti che non renderebbero giustizia all’ampiezza, alla portata del fenomeno suddetto. Per molte ragioni oggi il Sufismo suscita un interesse crescente sia fra le generazioni di cultura non tradizionale presenti all’interno del mondo islamico che in Occidente; l’odierno crollo dei sistemi valoriali, il senso di insicurezza nei riguardi del futuro, l’incomprensione, largamente diffusa in Occidente e particolarmente nel mondo cristiano, della religione islamica, nonché il desiderio di una concezione spirituale liberatrice in un mondo in progressivo decadimento, spingono alla ricerca degli insegnamenti spirituali delle religioni orientali. La sapienza Sūfī ricomprende tutti gli aspetti della vita spirituale e costituisce una delle più complete ed intatte tradizioni metafisico-esoteriche perdurate fino all’epoca moderna. L’avvento di Internet e le innovazioni tecnologiche che si sono succedute nell’era odierna della globalizzazione hanno contribuito notevolmente alla diffusione e circolazione di dottrine e rituali che hanno avvicinato il mondo islamico e quello occidentale in una misura mai conosciuta in precedenza nella storia. Oggi il Sufismo esercita la propria influenza sia nelle società tradizionalmente musulmane che in quelle occidentali, grazie allo sviluppo delle dinamiche interne ai processi inerenti alla globalizzazione. La cultura islamica ha assimilato sia l’utilizzo della Rete che delle nuove tecnologie audio e video, riuscendo così a divulgare con successo i principi e le suggestioni spirituali dell’universo Sūfī; da ciò è derivata anche una trasversalità nell’adesione agli ordini Sūfī, con la condivisione di riti e dottrine tra individui provenienti dalle più diverse estrazioni socio-culturali. Rābi‘a al-’Adawiryya, al-Hallâg, al-Biştâmî, Ansāri di Herat, Ibn ‘Arabî , Djalâl al-dîn Rûmî e al-Ghazālī sono i poeti, mistici e filosofi ai quali ho dedicato ampi approfondimenti sul contenuto delle loro opere e delle loro dottrine; particolare attenzione ho posto nei riguardi della danza, intesa come preghiera in movimento tesa alla realizzazione spirituale contenuta nelle pratiche esoteriche dell’Islām. L’ultima parte del lavoro è stata dedicata alla riscoperta del Sufismo nell’era della globalizzazione, indagando il ruolo delle Confraternite sia in Occidente che nel contesto euro-asiatico e mediorientale, dando spazio all’apporto della componente femminile nella Turchia odierna.
ITA
Sufism or "Islamic mysticism" represents a complex and varied theological-philosophical phenomenon, not easy to define. In the path undertaken I have tried to highlight the various souls, the various aspects of this radically Islamic doctrine, without being tempted by reductionist approaches that would not do justice to the breadth and scope of the aforementioned phenomenon. For many reasons today Sufism arouses growing interest both among the generations of non-traditional culture present within the Islamic world and in the West; the current collapse of value systems, the sense of insecurity regarding the future, the misunderstanding, widely spread in the West and particularly in the Christian world, of the Islamic religion, as well as the desire for a liberating spiritual concept in a world in progressive decay, push us to search for the spiritual teachings of Eastern religions. Sūfī wisdom includes all aspects of spiritual life and constitutes one of the most complete and intact metaphysical-esoteric traditions that have persisted until the modern era. The advent of the Internet and the technological innovations that have occurred in today's era of globalization have contributed significantly to the diffusion and circulation of doctrines and rituals that have brought the Islamic and Western worlds closer together to an extent never previously known in history. Today Sufism exerts its influence in both traditionally Muslim and Western societies, thanks to the development of internal dynamics in the processes inherent to globalization. Islamic culture has assimilated both the use of the Internet and new audio and video technologies, thus managing to successfully disseminate the principles and spiritual suggestions of the Sūfī universe; this also resulted in a transversality in adhering to the Sūfī orders, with the sharing of rites and doctrines between individuals coming from the most diverse socio-cultural backgrounds. Rābi'a al-'Adawiryya, al-Hallâg, al-Biştâmî, Ansāri of Herat, Ibn 'Arabî, Djalâl al-dîn Rûmî and al-Ghazālī are the poets, mystics and philosophers to whom I have dedicated extensive insights into the content of their works and their doctrines; I paid particular attention to dance, understood as prayer in movement aimed at the spiritual realization contained in the esoteric practices of Islam. The last part of the work was dedicated to the rediscovery of Sufism in the era of globalization, investigating the role of the Brotherhoods both in the West and in the Euro-Asian and Middle Eastern context, giving space to the contribution of the female component in today's Turkey.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/145046