The migration phenomenon and the demographic changes in our country give evidence of what Italy is actually facing up to. In order to implement the constitutional law effictively and to guarantee full respect for the rights of all citizens all over the country, the national law provides a number of laws to protect immigrants. These laws are embedded into the current institutional framework and aim to match needs and services. Starting from a judgement pronounced by the Constitutional Court, the issue dealt with the access ranking lists for kindergartens; through the judgement of unconstitutionality, the duty of the Republic to take care of the family was made very clear and, through the constitutional principles, the importance of nursery schools and the concept of child protection have become even stronger. This dissertation deals with the development of the concept of infancy which has led to the current concept of child protection; L. 285/1997 has introduced a new approach to services for children, even changing the perspective to look at them. Finally, the concept of nursery school has varied: in the past it was conceived as an exclusive place of custody, then as a valuable tool of family support. Educational planning has included the innovations and practices in kindergartens since the 70s, and has made them increasingly suitable for the children development and growth. The next challenge for these services in Italy, also emphasized in 2011 EU Recommendations, is managing to guarantee pre-school care to all children, thus offering benefits and reducing inequalities. Access to these services would foster early contact with host country culture for foreign families and could guarantee the good coexistence of different practices and traditions. The kindergarten, generated through an intercultural design, could give proof of being an excellent social prevention tool because including families in the community also thanks to the daily work with the educators, could reduce, relieve or even prevent from any kind of discomfort. The migration phenomenon and the demographic changes in our country give evidence of what Italy is actually facing up to. In order to implement the constitutional law effictively and to guarantee full respect for the rights of all citizens all over the country, the national law provides a number of laws to protect immigrants. These laws are embedded into the current institutional framework and aim to match needs and services. Starting from a judgement pronounced by the Constitutional Court, the issue dealt with the access ranking lists for kindergartens; through the judgement of unconstitutionality, the duty of the Republic to take care of the family was made very clear and, through the constitutional principles, the importance of nursery schools and the concept of child protection have become even stronger. This dissertation deals with the development of the concept of infancy which has led to the current concept of child protection. The kindergarten, generated through an intercultural design, could give proof of being an excellent social prevention tool because including families in the community also thanks to the daily work with the educators, could reduce, relieve or even prevent from any kind of discomfort.

Il fenomeno migratorio e le trasformazioni demografiche del Paese sono dati di fatto che la realtà italiana affronta quotidianamente. Per dare piena istanza ai principi costituzionali e per garantire i diritti a tutti i cittadini presenti nel Paese, l'ordinamento italiano prevede anche una serie di leggi a tutela degli stranieri, inseriti in un quadro legislativo che mira ad orientare i servizi del Territorio verso le esigenze e i bisogni locali. Partendo da una sentenza della Corte costituzionale, si è affrontato il tema dalle graduatorie d'accesso agli asili nido; attraverso la sentenza di incostituzionalità, è stato esplicitato il dovere della Repubblica di prendersi cura della famiglia e, attraverso i principi costituzionali, è stata poi ribadita l'essenza degli asili nido e la condizione di particolare tutela giuridica dei bambini. Nell'elaborato, si è proceduto pertanto ad affrontare l'evoluzione della concezione dell'infanzia che ha portato oggi a garantire una protezione e una tutela legislativa a tutti i bambini; parallelamente vi è stata una modifica dei servizi a supporto dell'infanzia che, grazie alla Legge n. 285 del 1997, ne ha cambiato la successiva visione e l'utilizzo. E' stata superata finalmente quella concezione di asilo nido come luogo esclusivo di custodia, ed è subentrata quella di risorsa per la famiglia. La progettazione educativa ha incluso le innovazioni e le pratiche che si sono susseguite nei nidi dagli anni '70 ad oggi, e li ha resi sempre più idonei a favorire lo sviluppo e la crescita dei bambini. La sfida successiva per tali servizi in Italia, riconosciuta anche dalle Raccomandazioni Europee del 2011, è la possibilità di garantire a tutti i bambini l'accesso alle cure pre-scolastiche, per i benefici che offrirebbero e anche per la possibilità di ridurre quelle disuguaglianze presenti già in età infantile. L'accesso a tali servizi favorirebbe quindi per le famiglie straniere un contatto anticipato con la cultura del Paese ospitante e potrebbe garantire la buona coesistenza di pratiche e di tradizioni diverse. Il nido, ideato attraverso una progettazione di tipo interculturale, potrebbe rivelarsi un ottimo strumento di prevenzione sociale in quanto, grazie all'inclusione delle famiglie alla collettività e il lavoro quotidiano con le educatrici, potrebbe ridurre, risollevare o anche prevenire eventuali casi di disagio.

Diritto alla diversità negli asili nido a partire dai criteri d'accesso

BOCCONE, LAVINIA
2017/2018

Abstract

Il fenomeno migratorio e le trasformazioni demografiche del Paese sono dati di fatto che la realtà italiana affronta quotidianamente. Per dare piena istanza ai principi costituzionali e per garantire i diritti a tutti i cittadini presenti nel Paese, l'ordinamento italiano prevede anche una serie di leggi a tutela degli stranieri, inseriti in un quadro legislativo che mira ad orientare i servizi del Territorio verso le esigenze e i bisogni locali. Partendo da una sentenza della Corte costituzionale, si è affrontato il tema dalle graduatorie d'accesso agli asili nido; attraverso la sentenza di incostituzionalità, è stato esplicitato il dovere della Repubblica di prendersi cura della famiglia e, attraverso i principi costituzionali, è stata poi ribadita l'essenza degli asili nido e la condizione di particolare tutela giuridica dei bambini. Nell'elaborato, si è proceduto pertanto ad affrontare l'evoluzione della concezione dell'infanzia che ha portato oggi a garantire una protezione e una tutela legislativa a tutti i bambini; parallelamente vi è stata una modifica dei servizi a supporto dell'infanzia che, grazie alla Legge n. 285 del 1997, ne ha cambiato la successiva visione e l'utilizzo. E' stata superata finalmente quella concezione di asilo nido come luogo esclusivo di custodia, ed è subentrata quella di risorsa per la famiglia. La progettazione educativa ha incluso le innovazioni e le pratiche che si sono susseguite nei nidi dagli anni '70 ad oggi, e li ha resi sempre più idonei a favorire lo sviluppo e la crescita dei bambini. La sfida successiva per tali servizi in Italia, riconosciuta anche dalle Raccomandazioni Europee del 2011, è la possibilità di garantire a tutti i bambini l'accesso alle cure pre-scolastiche, per i benefici che offrirebbero e anche per la possibilità di ridurre quelle disuguaglianze presenti già in età infantile. L'accesso a tali servizi favorirebbe quindi per le famiglie straniere un contatto anticipato con la cultura del Paese ospitante e potrebbe garantire la buona coesistenza di pratiche e di tradizioni diverse. Il nido, ideato attraverso una progettazione di tipo interculturale, potrebbe rivelarsi un ottimo strumento di prevenzione sociale in quanto, grazie all'inclusione delle famiglie alla collettività e il lavoro quotidiano con le educatrici, potrebbe ridurre, risollevare o anche prevenire eventuali casi di disagio.
ITA
The migration phenomenon and the demographic changes in our country give evidence of what Italy is actually facing up to. In order to implement the constitutional law effictively and to guarantee full respect for the rights of all citizens all over the country, the national law provides a number of laws to protect immigrants. These laws are embedded into the current institutional framework and aim to match needs and services. Starting from a judgement pronounced by the Constitutional Court, the issue dealt with the access ranking lists for kindergartens; through the judgement of unconstitutionality, the duty of the Republic to take care of the family was made very clear and, through the constitutional principles, the importance of nursery schools and the concept of child protection have become even stronger. This dissertation deals with the development of the concept of infancy which has led to the current concept of child protection; L. 285/1997 has introduced a new approach to services for children, even changing the perspective to look at them. Finally, the concept of nursery school has varied: in the past it was conceived as an exclusive place of custody, then as a valuable tool of family support. Educational planning has included the innovations and practices in kindergartens since the 70s, and has made them increasingly suitable for the children development and growth. The next challenge for these services in Italy, also emphasized in 2011 EU Recommendations, is managing to guarantee pre-school care to all children, thus offering benefits and reducing inequalities. Access to these services would foster early contact with host country culture for foreign families and could guarantee the good coexistence of different practices and traditions. The kindergarten, generated through an intercultural design, could give proof of being an excellent social prevention tool because including families in the community also thanks to the daily work with the educators, could reduce, relieve or even prevent from any kind of discomfort. The migration phenomenon and the demographic changes in our country give evidence of what Italy is actually facing up to. In order to implement the constitutional law effictively and to guarantee full respect for the rights of all citizens all over the country, the national law provides a number of laws to protect immigrants. These laws are embedded into the current institutional framework and aim to match needs and services. Starting from a judgement pronounced by the Constitutional Court, the issue dealt with the access ranking lists for kindergartens; through the judgement of unconstitutionality, the duty of the Republic to take care of the family was made very clear and, through the constitutional principles, the importance of nursery schools and the concept of child protection have become even stronger. This dissertation deals with the development of the concept of infancy which has led to the current concept of child protection. The kindergarten, generated through an intercultural design, could give proof of being an excellent social prevention tool because including families in the community also thanks to the daily work with the educators, could reduce, relieve or even prevent from any kind of discomfort.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
823040_tesi.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 813.6 kB
Formato Adobe PDF
813.6 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/140926