At the centre of this research there is experiential marketing, a pretty recent subject, because the definition was introduced about twenty years ago. It is a type of communication based on Customer experience management (CEM), where the client is the protagonist and it's necessary to offer to him unique and inimitable experiences and to make to feel him listened. The need of experience is a requirement born recently in humans, brought probably by social media and globalization. The last ones of these allow to connect with foreign realities and people want to be fulfilled about their existential need. In the first chapter there are all the elements which is composed the experiential marketing and then were analyzed concrete cases where experience was planned hoc, such like the point of sale Apple, malls, these parks. In the second chapter there is the living of research. The goal is to analyze the relation between experiential marketing and tourism, the area where experience is more important. For these reasons they were made qualitative structured interviews to four tourism and marketing expert to understand the relations between marketing and tourism. One of the questions was about an example of an efficient planning of the territory, and it is emerged the Alba' Fair of Truffle, which is analyzed on the base of the concepts introduced in the first chapter. At least, it's necessary to complete the study on tourism and experiential marketing an analysis on media. Media have revolutionized tourism in the last twenty years and the point of view of the tourist on trips. With the introduction of OLTA (or OTA) and social networks, is very easy for a potential tourist be the protagonist of their experience. Media accompany people in their customer journey and they support experiential marketing in ways that some decades ago were impossibile. From this research emerges that tourism is involved with experiential marketing and media, because a tourism operator who doesn't have these objects can't exist on the market, and is destinated to exit from it.

La presente ricerca ha come argomento centrale il marketing esperienziale, una disciplina piuttosto recente, in quanto il termine è stato introdotto da circa un ventennio. Si tratta di un tipo di comunicazione basato sul Customer Experience Management (CEM), e vede il cliente come protagonista, al quale bisogna offrire esperienze uniche e inimitabili e farlo sentire ascoltato. Il bisogno di esperienza è un'esigenza formatasi da poco negli individui, portata presumibilmente dai social network e dalla globalizzazione. Questi infatti consentono di mettersi in contatto con realtà estranee alla propria sfera quotidiana e il soggetto desidera essere appagato dei suoi bisogni esistenziali.Nel primo capitolo sono stati quindi riportati gli elementi di cui si compone il marketing esperienziale e sono poi stati analizzati dei casi concreti in cui l'esperienza è stata pianificata ad hoc sotto tutti gli aspetti, come il punto vendita Apple, i centri commerciali, i parchi a tema. É nel secondo capitolo che si entra nel cuore della ricerca. Obiettivo di quest'ultima è infatti quello di analizzare il rapporto tra marketing esperienziale e turismo, il settore che più si fonda sull'offerta di esperienza. Per questo motivo sono state condotte delle interviste strutturate qualitative a quattro esperti di turismo e marketing per capire le dinamiche tra questi due aspetti. Tra le altre domande è stato chiesto di fare degli esempi di una pianificazione territoriale efficace, ed è emersa la Fiera del Tartufo di Alba, che si è analizzata anche sulla base dei concetti esposti nel primo capitolo. Infine, è necessaria per completare lo studio tra turismo e marketing dell'esperienza un'analisi sui media. Questi hanno rivoluzionato il turismo negli ultimi vent'anni e l'approccio del turista nei confronti dei viaggi. Tra l'introduzione delle OLTA (o OTA) e i social network, è sempre più semplice per un potenziale viaggiatore essere protagonista della propria esperienza. I media accompagnano l'individuo nel corso del suo customer journey e sostengono il marketing esperienziale in modi fino a poche decine di anni fa inimmaginabili. Dalla ricerca emerge che il turismo è legato indissolubilmente con marketing esperienziale e media, perché un qualsiasi operatore sprovvisto di questi è come se non esistesse sul mercato, ed è perciò destinato a soccombere.

Il marketing esperienziale: un'analisi su turismo e media

GRIMALDI, ROBERTA
2017/2018

Abstract

La presente ricerca ha come argomento centrale il marketing esperienziale, una disciplina piuttosto recente, in quanto il termine è stato introdotto da circa un ventennio. Si tratta di un tipo di comunicazione basato sul Customer Experience Management (CEM), e vede il cliente come protagonista, al quale bisogna offrire esperienze uniche e inimitabili e farlo sentire ascoltato. Il bisogno di esperienza è un'esigenza formatasi da poco negli individui, portata presumibilmente dai social network e dalla globalizzazione. Questi infatti consentono di mettersi in contatto con realtà estranee alla propria sfera quotidiana e il soggetto desidera essere appagato dei suoi bisogni esistenziali.Nel primo capitolo sono stati quindi riportati gli elementi di cui si compone il marketing esperienziale e sono poi stati analizzati dei casi concreti in cui l'esperienza è stata pianificata ad hoc sotto tutti gli aspetti, come il punto vendita Apple, i centri commerciali, i parchi a tema. É nel secondo capitolo che si entra nel cuore della ricerca. Obiettivo di quest'ultima è infatti quello di analizzare il rapporto tra marketing esperienziale e turismo, il settore che più si fonda sull'offerta di esperienza. Per questo motivo sono state condotte delle interviste strutturate qualitative a quattro esperti di turismo e marketing per capire le dinamiche tra questi due aspetti. Tra le altre domande è stato chiesto di fare degli esempi di una pianificazione territoriale efficace, ed è emersa la Fiera del Tartufo di Alba, che si è analizzata anche sulla base dei concetti esposti nel primo capitolo. Infine, è necessaria per completare lo studio tra turismo e marketing dell'esperienza un'analisi sui media. Questi hanno rivoluzionato il turismo negli ultimi vent'anni e l'approccio del turista nei confronti dei viaggi. Tra l'introduzione delle OLTA (o OTA) e i social network, è sempre più semplice per un potenziale viaggiatore essere protagonista della propria esperienza. I media accompagnano l'individuo nel corso del suo customer journey e sostengono il marketing esperienziale in modi fino a poche decine di anni fa inimmaginabili. Dalla ricerca emerge che il turismo è legato indissolubilmente con marketing esperienziale e media, perché un qualsiasi operatore sprovvisto di questi è come se non esistesse sul mercato, ed è perciò destinato a soccombere.
ITA
At the centre of this research there is experiential marketing, a pretty recent subject, because the definition was introduced about twenty years ago. It is a type of communication based on Customer experience management (CEM), where the client is the protagonist and it's necessary to offer to him unique and inimitable experiences and to make to feel him listened. The need of experience is a requirement born recently in humans, brought probably by social media and globalization. The last ones of these allow to connect with foreign realities and people want to be fulfilled about their existential need. In the first chapter there are all the elements which is composed the experiential marketing and then were analyzed concrete cases where experience was planned hoc, such like the point of sale Apple, malls, these parks. In the second chapter there is the living of research. The goal is to analyze the relation between experiential marketing and tourism, the area where experience is more important. For these reasons they were made qualitative structured interviews to four tourism and marketing expert to understand the relations between marketing and tourism. One of the questions was about an example of an efficient planning of the territory, and it is emerged the Alba' Fair of Truffle, which is analyzed on the base of the concepts introduced in the first chapter. At least, it's necessary to complete the study on tourism and experiential marketing an analysis on media. Media have revolutionized tourism in the last twenty years and the point of view of the tourist on trips. With the introduction of OLTA (or OTA) and social networks, is very easy for a potential tourist be the protagonist of their experience. Media accompany people in their customer journey and they support experiential marketing in ways that some decades ago were impossibile. From this research emerges that tourism is involved with experiential marketing and media, because a tourism operator who doesn't have these objects can't exist on the market, and is destinated to exit from it.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/139895