The objective of this work is twofold, first of all it is responsible for identifying the causes of the onset of the phenomenon of work-related stress in the Horeca sector, including the activities of hotels, restaurants and cafes; subsequently it proposes improvement strategies in order to minimize or eliminate these criticalities. Work-related stress in the Horeca sector is the perfect combination of growing phenomena: this is because if the Horeca sector is the one with the highest growth in Europe in the last ten years, the phenomenon of stress is defined by the WHO as "il male del XXI secolo ”, emerging and constantly evolving. The assessment of the possible presence of stress is carried out through a special questionnaire administered to the staff involved in tasks in this sector. At the end of the study, the results obtained from the questionnaires are examined in order to propose improvement strategies for the situations in which critical situations are encountered from the point of view of the presence of work-related stress. Ultimately, addressing the problem of occupational stress is not only a regulatory compliance, but favors the development of healthy, productive and well-organized companies.

L’obiettivo di tale elaborato è duplice, in primo luogo si incarica di identificare le cause d’insorgenza del fenomeno dello stress lavoro-correlato nel settore Horeca, comprendente le attività di hotel, ristoranti e cafè; successivamente propone delle strategie di miglioramento al fine di minimizzare o eliminare tali criticità. Lo stress lavoro-correlato nel settore Horeca è la perfetta combinazione di fenomeni in crescita: questo perché se il settore Horeca risulta quello con la più alta crescita in Europa negli ultimi dieci anni, il fenomeno dello stress viene definito dall’OMS come “il male del XXI secolo”, emergente e in continua evoluzione. La valutazione dell’eventuale presenza di stress viene posta in essere mediante un apposito questionario somministrato al personale coinvolto in mansioni presenti in tale settore. A conclusione dello studio, vengono presi in esame i risultati ottenuti dai questionari in modo da proporre delle strategie di miglioramento per le realtà nelle quali si riscontrano delle situazioni critiche dal punto di vista della presenza di stress lavoro-correlato. In definitiva, affrontare la problematica dello stress occupazionale non rappresenta soltanto un adempimento normativo, ma favorisce lo sviluppo di aziende sane, produttive e ben organizzate.

Lo stress lavoro correlato nel settore Horeca: criticità e strategie di miglioramento

AINARDI, ROBERTO
2020/2021

Abstract

L’obiettivo di tale elaborato è duplice, in primo luogo si incarica di identificare le cause d’insorgenza del fenomeno dello stress lavoro-correlato nel settore Horeca, comprendente le attività di hotel, ristoranti e cafè; successivamente propone delle strategie di miglioramento al fine di minimizzare o eliminare tali criticità. Lo stress lavoro-correlato nel settore Horeca è la perfetta combinazione di fenomeni in crescita: questo perché se il settore Horeca risulta quello con la più alta crescita in Europa negli ultimi dieci anni, il fenomeno dello stress viene definito dall’OMS come “il male del XXI secolo”, emergente e in continua evoluzione. La valutazione dell’eventuale presenza di stress viene posta in essere mediante un apposito questionario somministrato al personale coinvolto in mansioni presenti in tale settore. A conclusione dello studio, vengono presi in esame i risultati ottenuti dai questionari in modo da proporre delle strategie di miglioramento per le realtà nelle quali si riscontrano delle situazioni critiche dal punto di vista della presenza di stress lavoro-correlato. In definitiva, affrontare la problematica dello stress occupazionale non rappresenta soltanto un adempimento normativo, ma favorisce lo sviluppo di aziende sane, produttive e ben organizzate.
ITA
The objective of this work is twofold, first of all it is responsible for identifying the causes of the onset of the phenomenon of work-related stress in the Horeca sector, including the activities of hotels, restaurants and cafes; subsequently it proposes improvement strategies in order to minimize or eliminate these criticalities. Work-related stress in the Horeca sector is the perfect combination of growing phenomena: this is because if the Horeca sector is the one with the highest growth in Europe in the last ten years, the phenomenon of stress is defined by the WHO as "il male del XXI secolo ”, emerging and constantly evolving. The assessment of the possible presence of stress is carried out through a special questionnaire administered to the staff involved in tasks in this sector. At the end of the study, the results obtained from the questionnaires are examined in order to propose improvement strategies for the situations in which critical situations are encountered from the point of view of the presence of work-related stress. Ultimately, addressing the problem of occupational stress is not only a regulatory compliance, but favors the development of healthy, productive and well-organized companies.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/138067