Through the comparison of the institute of divorce, we analyze in this thesis how this theme is treated by the Roman Catholic Church and by the Orthodox Church in a completely different way: the strong one of a juridical and deeply institutionalized tradition no longer welcomes the faithful who they proceeded while the second more spiritual and anchored only to the canons of the councils, not only welcomes the divorced but also allows their new marriage. How is it possible that two Churches united for a thousand years in terms of faith and sacraments and therefore based on the same principles and spiritual canons have come to deal with such an important topic in such a different way? In a moment in which mixed marriages are more and more frequent and consequently also divorces, how are the faithful treated by the two Churches that have proceeded to civil divorce? Is there a way to proceed with a de facto divorce behind the causes of nullity of marriage of the Catholic Church? From this analysis we understand how the sacraments most of the Filioque and Primatus Papae are the real reasons that divide the two Churches and takes into consideration some solutions to arrive at a single vision.

Attraverso la comparazione dell'istituto del divorzio, si analizza in questa tesi come questo tema venga trattato dalla Chiesa Romano Cattolica e dalla Chiesa ortodossa in maniera completamente diversa: l'una forte di una tradizione giuridica e profondamente istituzionalizzata non accoglie più i fedeli che vi hanno proceduto mentre la seconda più spirituale e ancorata ai soli canoni dei concili, non solo riaccoglie i divorziati ma ne permette anche le nuove nozze. Come è possibile che due Chiese unite per mille anni in fatto di fede e sacramenti e quindi basate sugli stessi principi e canoni spirituali siano arrivate a trattare un tema così importante in maniera così diversa? In un momento in cui i matrimoni misti sono sempre più frequenti e conseguentemente anche i divorzi, come vengono trattati i fedeli dalle due Chiese che hanno proceduto al divorzio civile? Dietro alle cause di nullità di matrimonio della Chiesa Cattolica si nasconde una modalità per procedere comunque ad un divorzio di fatto? Da questa analisi si comprende come i sacramenti più del Filioque e del Primatus Papae siano i veri motivi che dividono le due Chiese e prende in considerazione alcune soluzioni per arrivare ad un'unica visione.

IL DIVORZIO, TRA CHIESA CATTOLICA E CHIESA ORTODOSSA.

DUO', MICHELA
2019/2020

Abstract

Attraverso la comparazione dell'istituto del divorzio, si analizza in questa tesi come questo tema venga trattato dalla Chiesa Romano Cattolica e dalla Chiesa ortodossa in maniera completamente diversa: l'una forte di una tradizione giuridica e profondamente istituzionalizzata non accoglie più i fedeli che vi hanno proceduto mentre la seconda più spirituale e ancorata ai soli canoni dei concili, non solo riaccoglie i divorziati ma ne permette anche le nuove nozze. Come è possibile che due Chiese unite per mille anni in fatto di fede e sacramenti e quindi basate sugli stessi principi e canoni spirituali siano arrivate a trattare un tema così importante in maniera così diversa? In un momento in cui i matrimoni misti sono sempre più frequenti e conseguentemente anche i divorzi, come vengono trattati i fedeli dalle due Chiese che hanno proceduto al divorzio civile? Dietro alle cause di nullità di matrimonio della Chiesa Cattolica si nasconde una modalità per procedere comunque ad un divorzio di fatto? Da questa analisi si comprende come i sacramenti più del Filioque e del Primatus Papae siano i veri motivi che dividono le due Chiese e prende in considerazione alcune soluzioni per arrivare ad un'unica visione.
ITA
Through the comparison of the institute of divorce, we analyze in this thesis how this theme is treated by the Roman Catholic Church and by the Orthodox Church in a completely different way: the strong one of a juridical and deeply institutionalized tradition no longer welcomes the faithful who they proceeded while the second more spiritual and anchored only to the canons of the councils, not only welcomes the divorced but also allows their new marriage. How is it possible that two Churches united for a thousand years in terms of faith and sacraments and therefore based on the same principles and spiritual canons have come to deal with such an important topic in such a different way? In a moment in which mixed marriages are more and more frequent and consequently also divorces, how are the faithful treated by the two Churches that have proceeded to civil divorce? Is there a way to proceed with a de facto divorce behind the causes of nullity of marriage of the Catholic Church? From this analysis we understand how the sacraments most of the Filioque and Primatus Papae are the real reasons that divide the two Churches and takes into consideration some solutions to arrive at a single vision.
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