The way to approach mental illness has undergone several changes over the years. In Italy at the end of the 1800s there was still no law regulating the different realities of psychiatric care. A single regulation was only legal with the Giolitti Law of 1904. The road ahead was long to the present day, passing from the Mariotti Law of 1968 to the Basaglia Law of 1978. This is a difficult path which, however, allows us today to have national guidelines containing various indications to identify strategies useful to activate the best ways of encouraging the research and experimentation of forms of local consultation and functional participation. Mental health departments need to carve out an active role for society, in order to reformulate a social negotiation on the object of their work and to define what are the emerging issues in the individual territories. All this in order to respond to the need to intervene in a timely manner on people with mental discomfort, leveraging their empowerment and the collaboration of the different actors and community proximity services. But all this inset of shares cannot but consider the mechanisms proper to the society in which we are all immersed. We cannot, therefore, draw attention to the process of stigmatisation, which sneakily acts against the minorities and the 'different' around us. In order to clarify the topic, the latter is analyzed from the point of view of those who experience it, from the point of view of its family members and from the point of view of the people participating in its implementation. All this can expose the subject to experience isolation and a sense of social exclusion. The modern use of the term "social exclusion" originates in France, around the 1970s, referring to all those who had gone unnoticed by the state welfare system, such as people with disabilities, single parents with financial difficulties and une employed persons (Burchardt et al., 2002a). In our case, the social circumstances in which the person would like to participate are taken into account, but from which he is excluded for issues that he cannot control. The concept of social exclusion lays its foundations in those of poverty and deprivation, but it is not only this. Many people with mental illness are materially deprived, but they recognise that they are excluded from society in other important ways related more to issues related to stigma and discrimination against them. Importance is then given to all those tools that can promote social inclusion towards the psychiatric patient, paying particular attention to the Recovery model. A research hypothesis is then presented that aims to question how strong the internalized stigma is in people in charge of Integrated Territorial Support (educational service of the Metropolitan City of Turin) and how they feel an integral part of the context in which they live, how much they feel they play a role in society and how much they feel they can act within it. The tools that can be used for this purpose are then presented. In particular, with regard to self-stigma, the Internalized Stigma of Mental Illness (ISMI) scale, in the 9-items version (Hammer & Toland, 2017), and the SIS scale (Secker et al., 2009).

La modalità di approcciarsi alla malattia mentale ha subito parecchie modifiche negli anni. In Italia a fine '800 ancora non esisteva una legge che regolamentasse le diverse realtà di assistenza psichiatrica. Una regolamentazione univoca giunse solo con la legge Giolitti del 1904. La strada da percorrere fu lunga fino ai giorni nostri, passando dalla legge Mariotti del 1968 fino alla legge Basaglia del 1978. Un cammino accidentato e difficoltoso che ci permette tuttavia oggi di disporre di linee di indirizzo nazionali che contengono diverse indicazioni per individuare strategie utili ad attivare le migliori modalità per favorire la ricerca e sperimentazione di forme di concertazione locale e di partecipazione funzionali. I dipartimenti di salute mentale devono ritagliarsi un ruolo attivo nei confronti della società, al fine di riformulare una negoziazione sociale sull'oggetto del loro lavoro e per definire quali sono le problematiche emergenti nei singoli territori. Tutto ciò al fine di rispondere all'esigenza di intervenire in modo tempestivo sulle persone con disagio mentale, facendo leva sul loro empowerment e sulla collaborazione dei diversi attori e servizi di prossimità della comunità. Ma tutto questo inisieme di azioni non può non considerare i meccanismi propri della società in cui siamo immersi tutti noi. Non si può quindi non porre l'attenzione sul processo di stigmatizzazione, che subdolamente agisce nei confronti delle minoranze e dei “diversi” che ci circondano. Al fine di fare chiarezza sull'argomento, quest'ultimo viene analizzato dal punto di vista di chi lo sperimenta, dal punto di vista dei suoi familiari e dal punto di vista delle persone che partecipano alla sua attuazione. Tutto ciò può esporre il soggetto a sperimentare isolamento e senso di esclusione sociale. L'utilizzo moderno del termine “esclusione sociale” ha origine in Francia, attorno agli anni '70, riferendosi a tutti coloro che erano passati inosservati dal sistema di welfare statale, come ad esempio le persone con disabilità, i genitori single con difficoltà economiche e le persone non impiegate (Burchardt et al., 2002a). Nel nostro caso, vengono presi in considerazione i frangenti sociali a cui la persona vorrebbe partecipare, ma dai quali é esclusa per questioni che non può controllare. Il concetto di esclusione sociale pone le sue basi in quelli di povertà e deprivazione, ma non è solo questo. Molte persone con malattia mentale sono deprivate materialmente, ma riconoscono di essere escluse dalla società in altri modi importanti connesse più a questioni legate allo stigma e alla discriminazione nei loro confronti. Viene allora data importanza a tutti quegli strumenti che possono promuovere inclusione sociale nei confronti del paziente psichiatrico, ponendo particolare attenzione al modello della Recovery. Viene poi presentata un'ipotesi di ricerca che ha lo scopo di interrogarsi su quanto sia forte lo stigma interiorizzato nelle persone in carico al Sostegno Territoriale Integrato (servizio educativo della Città Metropolitana di Torino) e su quanto esse si sentano parte integrante del contesto in cui vivono, quanto sentano di svolgere un ruolo nella società e quanto sentano di poter agire all'interno di essa. Vengono quindi presentati gli strumenti utilizzabili a questo scopo. In particolare, per quanto riguarda il self-stigma, viene analizzata la scala ISMI, nella versione da 9 item (Hammer & Toland, 2017), e la scala SIS (Secker et al., 2009).

Stigma e Inclusione Sociale nel paziente psichiatrico: prospettive teoriche di riferimento e ipotesi empiriche

BAIMA, ROBERTO
2019/2020

Abstract

La modalità di approcciarsi alla malattia mentale ha subito parecchie modifiche negli anni. In Italia a fine '800 ancora non esisteva una legge che regolamentasse le diverse realtà di assistenza psichiatrica. Una regolamentazione univoca giunse solo con la legge Giolitti del 1904. La strada da percorrere fu lunga fino ai giorni nostri, passando dalla legge Mariotti del 1968 fino alla legge Basaglia del 1978. Un cammino accidentato e difficoltoso che ci permette tuttavia oggi di disporre di linee di indirizzo nazionali che contengono diverse indicazioni per individuare strategie utili ad attivare le migliori modalità per favorire la ricerca e sperimentazione di forme di concertazione locale e di partecipazione funzionali. I dipartimenti di salute mentale devono ritagliarsi un ruolo attivo nei confronti della società, al fine di riformulare una negoziazione sociale sull'oggetto del loro lavoro e per definire quali sono le problematiche emergenti nei singoli territori. Tutto ciò al fine di rispondere all'esigenza di intervenire in modo tempestivo sulle persone con disagio mentale, facendo leva sul loro empowerment e sulla collaborazione dei diversi attori e servizi di prossimità della comunità. Ma tutto questo inisieme di azioni non può non considerare i meccanismi propri della società in cui siamo immersi tutti noi. Non si può quindi non porre l'attenzione sul processo di stigmatizzazione, che subdolamente agisce nei confronti delle minoranze e dei “diversi” che ci circondano. Al fine di fare chiarezza sull'argomento, quest'ultimo viene analizzato dal punto di vista di chi lo sperimenta, dal punto di vista dei suoi familiari e dal punto di vista delle persone che partecipano alla sua attuazione. Tutto ciò può esporre il soggetto a sperimentare isolamento e senso di esclusione sociale. L'utilizzo moderno del termine “esclusione sociale” ha origine in Francia, attorno agli anni '70, riferendosi a tutti coloro che erano passati inosservati dal sistema di welfare statale, come ad esempio le persone con disabilità, i genitori single con difficoltà economiche e le persone non impiegate (Burchardt et al., 2002a). Nel nostro caso, vengono presi in considerazione i frangenti sociali a cui la persona vorrebbe partecipare, ma dai quali é esclusa per questioni che non può controllare. Il concetto di esclusione sociale pone le sue basi in quelli di povertà e deprivazione, ma non è solo questo. Molte persone con malattia mentale sono deprivate materialmente, ma riconoscono di essere escluse dalla società in altri modi importanti connesse più a questioni legate allo stigma e alla discriminazione nei loro confronti. Viene allora data importanza a tutti quegli strumenti che possono promuovere inclusione sociale nei confronti del paziente psichiatrico, ponendo particolare attenzione al modello della Recovery. Viene poi presentata un'ipotesi di ricerca che ha lo scopo di interrogarsi su quanto sia forte lo stigma interiorizzato nelle persone in carico al Sostegno Territoriale Integrato (servizio educativo della Città Metropolitana di Torino) e su quanto esse si sentano parte integrante del contesto in cui vivono, quanto sentano di svolgere un ruolo nella società e quanto sentano di poter agire all'interno di essa. Vengono quindi presentati gli strumenti utilizzabili a questo scopo. In particolare, per quanto riguarda il self-stigma, viene analizzata la scala ISMI, nella versione da 9 item (Hammer & Toland, 2017), e la scala SIS (Secker et al., 2009).
ITA
The way to approach mental illness has undergone several changes over the years. In Italy at the end of the 1800s there was still no law regulating the different realities of psychiatric care. A single regulation was only legal with the Giolitti Law of 1904. The road ahead was long to the present day, passing from the Mariotti Law of 1968 to the Basaglia Law of 1978. This is a difficult path which, however, allows us today to have national guidelines containing various indications to identify strategies useful to activate the best ways of encouraging the research and experimentation of forms of local consultation and functional participation. Mental health departments need to carve out an active role for society, in order to reformulate a social negotiation on the object of their work and to define what are the emerging issues in the individual territories. All this in order to respond to the need to intervene in a timely manner on people with mental discomfort, leveraging their empowerment and the collaboration of the different actors and community proximity services. But all this inset of shares cannot but consider the mechanisms proper to the society in which we are all immersed. We cannot, therefore, draw attention to the process of stigmatisation, which sneakily acts against the minorities and the 'different' around us. In order to clarify the topic, the latter is analyzed from the point of view of those who experience it, from the point of view of its family members and from the point of view of the people participating in its implementation. All this can expose the subject to experience isolation and a sense of social exclusion. The modern use of the term "social exclusion" originates in France, around the 1970s, referring to all those who had gone unnoticed by the state welfare system, such as people with disabilities, single parents with financial difficulties and une employed persons (Burchardt et al., 2002a). In our case, the social circumstances in which the person would like to participate are taken into account, but from which he is excluded for issues that he cannot control. The concept of social exclusion lays its foundations in those of poverty and deprivation, but it is not only this. Many people with mental illness are materially deprived, but they recognise that they are excluded from society in other important ways related more to issues related to stigma and discrimination against them. Importance is then given to all those tools that can promote social inclusion towards the psychiatric patient, paying particular attention to the Recovery model. A research hypothesis is then presented that aims to question how strong the internalized stigma is in people in charge of Integrated Territorial Support (educational service of the Metropolitan City of Turin) and how they feel an integral part of the context in which they live, how much they feel they play a role in society and how much they feel they can act within it. The tools that can be used for this purpose are then presented. In particular, with regard to self-stigma, the Internalized Stigma of Mental Illness (ISMI) scale, in the 9-items version (Hammer & Toland, 2017), and the SIS scale (Secker et al., 2009).
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/118516