The advent of Web 2.0 and social networks has transformed the way of relating and communicating both in the personal and professional sphere. Thanks to these social platforms, the sharing of one's information, opinions and experiences has also been simplified. As far as the professional sphere is concerned, social networks have become an invaluable tool entrusted to either those seeking for a job, or those in charge of carefully selecting the ideal candidate for a position. On the one hand, the applicant can look for the profiles of those company he/she might be interested in, and gathering information on the employer or the recruiter by trying to identify the company image; on the other hand, the selection committee itself could use this tool in order to access the personal contents shown publicly by the active or even passive applicants, being able to get in touch with an always growing number of people. Examining candidates' demeanour and behaviour, observing their digital reputation and checking whether there is a compatibility with the company identity or not: these are only few examples of the many possible procedures provided by the use of social networks. All of these aspects can be regarded as an instrumental endowment in order to evaluate potential candidates. The advantages of resorting to these devices in the personnel selection are indeed manifold, i.e. the possibility of having access more easily and quickly to a great deal of information on one's skills, or even one's personal features and interests, over a broader candidate base with reduced costs compared to other conventional means of recruiting. Much of the information available through these platforms deals with one's personal sphere, other than the professional one, and the employment of this information has aroused a debate about the ethic use of social networks in the handling of human resources. With the aim being to understand how these tools are used by the selectors and candidates in the recruiting process, a qualitative investigation has been carried out by conducting semi-structured interviews involving x participants. This study has been performed aiming at exploring the use of social networks by two subsamples and comparing their opinions on social recruiting, by following the guidelines given by more pointed and thorough research questions to draw the final conclusions.

L'avvento del Web 2.0 e dei social network ha trasformato il modo di relazionarsi e comunicare sia nell'ambito personale, che in quello professionale. Attraverso queste piattaforme sociali è stata facilitata anche la condivisione delle informazioni su di sé, sulle proprie opinioni ed esperienze. Per quanto riguarda il settore professionale, il social network è divenuto uno strumento utile nelle mani sia di chi cerca lavoro, sia di coloro che devono scegliere accuratamente il candidato ideale che possa ricoprire una posizione lavorativa. Se da un lato il candidato può, infatti, cercare i profili delle imprese di suo interesse, informarsi sul datore di lavoro o sul recruiter, cercando di individuare quale sia la loro immagine, dall'altro lato lo stesso selezionatore può servirsene per accedere ai contenuti resi pubblici dai candidati attivi, ma anche passivi, rivolgendosi così ad un numero sempre più ampio di soggetti. Monitorare il comportamento dei candidati, osservare la loro reputazione digitale e verificare se esista una compatibilità con l'immagine aziendale sono solo alcune pratiche rese possibili ai recruiter grazie all'uso dei social. Tutto ciò può costituire un patrimonio prezioso per la valutazione dei potenziali candidati. I vantaggi dell'uso di questi strumenti nei processi selettivi sono, infatti, molteplici: la possibilità di raccogliere un numero elevato di informazioni sulle competenze, ma anche su alcuni tratti di personalità e interessi personali, con maggiore facilità, rapidità, su un bacino più ampio di candidati e a costi inferiori rispetto ad altri mezzi più convenzionali. Molte delle informazioni disponibili su tali strumenti riguardano la sfera personale, più che quella professionale delle persone, e l'uso di tali informazioni ha fatto sorgere una discussione intorno all'uso etico dei social nella gestione delle risorse umane. Al fine di comprendere come questi strumenti siano utilizzati dai selezionatori e dai candidati nel recruiting, è stata svolta una ricerca qualitativa che ha coinvolto x partecipanti attraverso l'utilizzo di interviste semi-strutturate. Lo studio è stato condotto con l'obiettivo generale di esplorare l'uso dei social da parte dei due sotto-campioni e confrontare le loro opinioni sul social recruiting, seguendo le linee delle domande di ricerca più specifiche e approfondite come guida per arrivare alle conclusioni finali.

Selezione del personale 2.0 Il volto dei selezionatori e dei candidati attraverso i social network

MORTARO, MARTINA
2015/2016

Abstract

L'avvento del Web 2.0 e dei social network ha trasformato il modo di relazionarsi e comunicare sia nell'ambito personale, che in quello professionale. Attraverso queste piattaforme sociali è stata facilitata anche la condivisione delle informazioni su di sé, sulle proprie opinioni ed esperienze. Per quanto riguarda il settore professionale, il social network è divenuto uno strumento utile nelle mani sia di chi cerca lavoro, sia di coloro che devono scegliere accuratamente il candidato ideale che possa ricoprire una posizione lavorativa. Se da un lato il candidato può, infatti, cercare i profili delle imprese di suo interesse, informarsi sul datore di lavoro o sul recruiter, cercando di individuare quale sia la loro immagine, dall'altro lato lo stesso selezionatore può servirsene per accedere ai contenuti resi pubblici dai candidati attivi, ma anche passivi, rivolgendosi così ad un numero sempre più ampio di soggetti. Monitorare il comportamento dei candidati, osservare la loro reputazione digitale e verificare se esista una compatibilità con l'immagine aziendale sono solo alcune pratiche rese possibili ai recruiter grazie all'uso dei social. Tutto ciò può costituire un patrimonio prezioso per la valutazione dei potenziali candidati. I vantaggi dell'uso di questi strumenti nei processi selettivi sono, infatti, molteplici: la possibilità di raccogliere un numero elevato di informazioni sulle competenze, ma anche su alcuni tratti di personalità e interessi personali, con maggiore facilità, rapidità, su un bacino più ampio di candidati e a costi inferiori rispetto ad altri mezzi più convenzionali. Molte delle informazioni disponibili su tali strumenti riguardano la sfera personale, più che quella professionale delle persone, e l'uso di tali informazioni ha fatto sorgere una discussione intorno all'uso etico dei social nella gestione delle risorse umane. Al fine di comprendere come questi strumenti siano utilizzati dai selezionatori e dai candidati nel recruiting, è stata svolta una ricerca qualitativa che ha coinvolto x partecipanti attraverso l'utilizzo di interviste semi-strutturate. Lo studio è stato condotto con l'obiettivo generale di esplorare l'uso dei social da parte dei due sotto-campioni e confrontare le loro opinioni sul social recruiting, seguendo le linee delle domande di ricerca più specifiche e approfondite come guida per arrivare alle conclusioni finali.
ITA
The advent of Web 2.0 and social networks has transformed the way of relating and communicating both in the personal and professional sphere. Thanks to these social platforms, the sharing of one's information, opinions and experiences has also been simplified. As far as the professional sphere is concerned, social networks have become an invaluable tool entrusted to either those seeking for a job, or those in charge of carefully selecting the ideal candidate for a position. On the one hand, the applicant can look for the profiles of those company he/she might be interested in, and gathering information on the employer or the recruiter by trying to identify the company image; on the other hand, the selection committee itself could use this tool in order to access the personal contents shown publicly by the active or even passive applicants, being able to get in touch with an always growing number of people. Examining candidates' demeanour and behaviour, observing their digital reputation and checking whether there is a compatibility with the company identity or not: these are only few examples of the many possible procedures provided by the use of social networks. All of these aspects can be regarded as an instrumental endowment in order to evaluate potential candidates. The advantages of resorting to these devices in the personnel selection are indeed manifold, i.e. the possibility of having access more easily and quickly to a great deal of information on one's skills, or even one's personal features and interests, over a broader candidate base with reduced costs compared to other conventional means of recruiting. Much of the information available through these platforms deals with one's personal sphere, other than the professional one, and the employment of this information has aroused a debate about the ethic use of social networks in the handling of human resources. With the aim being to understand how these tools are used by the selectors and candidates in the recruiting process, a qualitative investigation has been carried out by conducting semi-structured interviews involving x participants. This study has been performed aiming at exploring the use of social networks by two subsamples and comparing their opinions on social recruiting, by following the guidelines given by more pointed and thorough research questions to draw the final conclusions.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/114141