This paper begins with a brief description of the evolution of luxury, focusing particularly on quality craftsmanship, product customization, and the development of e-commerce. It explores the concept of luxury, which extends beyond high-value material goods to include other elements such as social status, exclusivity, and comfort. The paper delves into the evolution of e-commerce, from its inception as a support for commercial transactions to its current form as a global platform that connects merchants and buyers via the internet. Various types of e-commerce and their impact on society and global markets are examined. Next, the paper presents the company profile of Karol Fashion Designer, a Turin-based company that I created as an example of excellence in the luxury fashion industry. The company produces high-quality garments in the Modest Fashion style, with all production being handcrafted in Italy. The offering of personalized products, made with premium materials and unique details, is designed to attract a global audience. Following this, the paper addresses the concept of User Experience (UX) introduced by Donald Norman, a cognitive scientist and pioneer of the term "user experience." It analyzes the difference between User Experience and Customer Experience (CX), highlighting how both are crucial for customer satisfaction and brand loyalty. The role of User Interface (UI), which is responsible for the visual and interactive aspects of systems, is also described, working in synergy with UX to enhance the overall experience. The concept of usability is further explored, defined as the ease with which a product can be used to achieve specific goals effectively, efficiently, and satisfactorily. The paper also illustrates the research and market analysis phase, which includes the various stages of UX. The first stage involves analyzing objectives and competitors; the next stage consists of a thorough user research analysis; following this, user personas are created—fictional characters that help better identify the target audience. The paper concludes with a central section focused on the design and development phase of the e-commerce site for Karol Fashion Designer. In this design phase, user flows were defined, representing the paths users take when using a product, and wireframes were created, representing the structure and layout of the interface screens. Finally, the paper ends with the demonstration of the product in the form of a prototype.

Questo elaborato inizia descrivendo sinteticamente l'evoluzione del lusso, con un’attenzione particolare sull'artigianato di qualità, la personalizzazione del prodotto e l’evoluzione del commercio elettronico. Esplora il concetto di lusso che va oltre i beni materiali di elevato valore ed includendo altri elementi come lo status sociale, l’esclusività ed il comfort. L'elaborato approfondisce l'evoluzione del commercio elettronico, dalla sua nascita come supporto alle transazioni commerciali, alla sua attuale forma di e-commerce globale che collega commercianti e acquirenti attraverso internet. Sono esaminati diversi tipi di e-commerce e il loro impatto sulla società e sui mercati globali. Successivamente, viene presentato il profilo aziendale della Karol Fashion Designer, un'azienda con sede in Torino che ho creato come esempio di eccellenza nell'industria della moda nel lusso. L'azienda realizza abiti di alta qualità, in stile Modest Fashion, con produzione artigianale tutta italiana. L'offerta di prodotti personalizzati, realizzati con materiali pregiati e dettagli unici, è pensata per conquistare un pubblico globale. In seguito, l'elaborato affronta il concetto di User Experience (UX) introdotto da Donald Norman , uno scienziato cognitivo e pioniere del termine “esperienza utente"; si analizza la differenza tra User Experience e Customer Experience (CX), evidenziando come entrambe siano cruciali per la soddisfazione del cliente e la fidelizzazione al marchio ed infine, viene descritto anche il ruolo della User Interface (UI) che è responsabile della parte visiva ed interattiva dei sistemi, lavorando in sinergia con l'UX per migliorare l'esperienza complessiva. Successivamente, si approfondisce il concetto di usabilità, definito come la facilità con cui un prodotto può essere utilizzato per raggiungere determinati obiettivi con efficacia, efficienza e soddisfazione. Viene, altresì, illustrata la fase di ricerca e analisi del marcato che include le diverse fasi della UX di cui la prima è rappresentata dall’analisi degli obiettivi e dei competitor; la fase successiva è composta da un'attenta analisi della user research; a seguire, vengono create delle user personas che sono delle figure fittizie che aiutano a identificare meglio il target di riferimento. L’elaborato si conclude con una parte centrale, costituita dalla fase di progettazione e sviluppo del sito e-commerce per la Karol Fashion Designer. In questa fase di progettazione sono stati definiti gli user flow, che rappresentano il percorso seguito dagli utenti quando utilizzano un prodotto e la creazione dei wireframe, ovvero la struttura e l'impaginazione delle schermate dell’interfaccia. Ed infine l’elaborato termina con la dimostrazione del prodotto sotto forma di prototipo.

Progettazione e prototipazione di un sito e-commerce per abiti di lusso su misura

PERDOMO, CAROLA
2023/2024

Abstract

Questo elaborato inizia descrivendo sinteticamente l'evoluzione del lusso, con un’attenzione particolare sull'artigianato di qualità, la personalizzazione del prodotto e l’evoluzione del commercio elettronico. Esplora il concetto di lusso che va oltre i beni materiali di elevato valore ed includendo altri elementi come lo status sociale, l’esclusività ed il comfort. L'elaborato approfondisce l'evoluzione del commercio elettronico, dalla sua nascita come supporto alle transazioni commerciali, alla sua attuale forma di e-commerce globale che collega commercianti e acquirenti attraverso internet. Sono esaminati diversi tipi di e-commerce e il loro impatto sulla società e sui mercati globali. Successivamente, viene presentato il profilo aziendale della Karol Fashion Designer, un'azienda con sede in Torino che ho creato come esempio di eccellenza nell'industria della moda nel lusso. L'azienda realizza abiti di alta qualità, in stile Modest Fashion, con produzione artigianale tutta italiana. L'offerta di prodotti personalizzati, realizzati con materiali pregiati e dettagli unici, è pensata per conquistare un pubblico globale. In seguito, l'elaborato affronta il concetto di User Experience (UX) introdotto da Donald Norman , uno scienziato cognitivo e pioniere del termine “esperienza utente"; si analizza la differenza tra User Experience e Customer Experience (CX), evidenziando come entrambe siano cruciali per la soddisfazione del cliente e la fidelizzazione al marchio ed infine, viene descritto anche il ruolo della User Interface (UI) che è responsabile della parte visiva ed interattiva dei sistemi, lavorando in sinergia con l'UX per migliorare l'esperienza complessiva. Successivamente, si approfondisce il concetto di usabilità, definito come la facilità con cui un prodotto può essere utilizzato per raggiungere determinati obiettivi con efficacia, efficienza e soddisfazione. Viene, altresì, illustrata la fase di ricerca e analisi del marcato che include le diverse fasi della UX di cui la prima è rappresentata dall’analisi degli obiettivi e dei competitor; la fase successiva è composta da un'attenta analisi della user research; a seguire, vengono create delle user personas che sono delle figure fittizie che aiutano a identificare meglio il target di riferimento. L’elaborato si conclude con una parte centrale, costituita dalla fase di progettazione e sviluppo del sito e-commerce per la Karol Fashion Designer. In questa fase di progettazione sono stati definiti gli user flow, che rappresentano il percorso seguito dagli utenti quando utilizzano un prodotto e la creazione dei wireframe, ovvero la struttura e l'impaginazione delle schermate dell’interfaccia. Ed infine l’elaborato termina con la dimostrazione del prodotto sotto forma di prototipo.
ITA
This paper begins with a brief description of the evolution of luxury, focusing particularly on quality craftsmanship, product customization, and the development of e-commerce. It explores the concept of luxury, which extends beyond high-value material goods to include other elements such as social status, exclusivity, and comfort. The paper delves into the evolution of e-commerce, from its inception as a support for commercial transactions to its current form as a global platform that connects merchants and buyers via the internet. Various types of e-commerce and their impact on society and global markets are examined. Next, the paper presents the company profile of Karol Fashion Designer, a Turin-based company that I created as an example of excellence in the luxury fashion industry. The company produces high-quality garments in the Modest Fashion style, with all production being handcrafted in Italy. The offering of personalized products, made with premium materials and unique details, is designed to attract a global audience. Following this, the paper addresses the concept of User Experience (UX) introduced by Donald Norman, a cognitive scientist and pioneer of the term "user experience." It analyzes the difference between User Experience and Customer Experience (CX), highlighting how both are crucial for customer satisfaction and brand loyalty. The role of User Interface (UI), which is responsible for the visual and interactive aspects of systems, is also described, working in synergy with UX to enhance the overall experience. The concept of usability is further explored, defined as the ease with which a product can be used to achieve specific goals effectively, efficiently, and satisfactorily. The paper also illustrates the research and market analysis phase, which includes the various stages of UX. The first stage involves analyzing objectives and competitors; the next stage consists of a thorough user research analysis; following this, user personas are created—fictional characters that help better identify the target audience. The paper concludes with a central section focused on the design and development phase of the e-commerce site for Karol Fashion Designer. In this design phase, user flows were defined, representing the paths users take when using a product, and wireframes were created, representing the structure and layout of the interface screens. Finally, the paper ends with the demonstration of the product in the form of a prototype.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/113373