The dissertation focuses on the White Earth Reservation and Winona LaDuke, a writer, political activist and founder of White Earth Land Recovery Project (WELRP). This project is LaDuke's most significant achievement. Born from an European woman and a Native American man, LaDuke has always been interested in promoting and defending Native Americans' rights and land. Her books gave voice to her thoughts and ideals. The reservation represents not only the place where she has been spending most of her life but also a territory where her people, the Anishinaabeg have been living for centuries. The first chapter is divided in two parts. The first one focuses on the history of the land: from the arrival of Europeans in the XVII century to the process of urbanization in the XX century. The second part focuses in a more precise way on the White Earth Reservation and on WELRP. This project has three intents: the first one is to realize LaDuke's wish, the second one to protect the reservation and people from pollution and exploitation and the third one to encourage ownership of reservation land by Native people. It also promotes reforestation and the culture of wild rice and sturgeon. These two elements are important for the Anishinaabeg because they are part of their culture and have a symbolic value. The second chapter focuses on Winona LaDuke. She is an activist and environmentalist, who in 1996 and 2000 ran for the vice presidential elections for the Green Party. Born in 1959 in Los Angeles and raised in Oregon, she was early introduced to the Anishinaabe culture. In 1982 after graduation, she started work and live in the reservation: in her stay she became more aware of the Anishinaabe issues and wanted to solve them. For this reason she founded in 1989 the White Earth Land Recovery Project. Winona LaDuke is not only known for the WELRP. She wrote several books like the novel Last Standing Woman which focuses on the lives of seven generations of Anishinaabe women. The handbook The Sugar Bush illustrates the presence of sugar bushes in the reservation. The Militarization of Indian Country which is an accusation against the American military system. Then she also wrote essays like All Our Relations: Native Struggles for Land and Life, Recovering the Sacred: the Power of Naming and Claiming and Daughters of Mother Earth which mainly describe the importance of nature and land for Native Americans and ask for protection of Indian lands and lifestyle.

La tesi di laurea parla della riserva americana White Earth e su Winona LaDuke, una scrittrice, attivista e fondatrice del progetto ¿White Earth Land Recovery Project¿ (WELRP), che rappresenta il suo lavoro più importante e significato. Di origini europee e native americane, LaDuke si è sempre preoccupata di promuovere e difendere i diritti dei nativi americani, inclusi i loro territori. I suoi libri danno voce ai suoi pensieri ed ideali. La riserva non rappresenta solamente il luogo dove ha trascorso la maggior parte della sua vita, ma anche il luogo dove la sua gente gli anishinaabeg hanno vissuto per secoli. Il primo capitolo è diviso in due parti. La prima è incentrata sulla storia della riserva: dall'arrivo degli europei nel XVII secolo al processo di urbanizzazione avvenuto nel XX secolo. La seconda parte parla della riserva e del progetto WELRP in maniera più dettagliata. Il progetto ha lo scopo di raggiungere tre obbiettivi: il primo di realizzare il desiderio di LaDuke, il secondo di proteggere la riserva e la popolazione dall'inquinamento e dallo sfruttamento delle risorse ed il terzo di rafforzare il senso di proprietà dei nativi americani. il progetto promuove anche la riforestazione ed il culto del riso selvatico e dello storione: questi due elementi sono importanti per gli Anishinaabeg in quanto fanno parte della cultura del popolo ed hanno un valore simbolico. Il secondo capito si incentra sulla figura di Winona LaDuke. La donna è un'attivista ed ambientalista, che nel 1996 e nel 2000 si è candidata come vicepresidente degli Stati Uniti appoggiata dal Green Party. Nata nel 1959 a Los Angeles e cresciuta in Oregon è entrata presto in contatto con la cultura anishinaabe. Dopo essersi laureata nel 1982, si trasferì nella riserva e cominciò a lavorarci: durante la sua permanenza si rese ancora più conto dei problemi degli anishinaabeg e volle risolverli. Per questo motivo fondò nel 1989 il progetto ¿White Earth Land Recovery Project¿. Winona LaDuke non è conosciuta solo per questo. Ha scritto, infatt, alcuni libri come il romanzo Last Standing Woman che tratta delle vite di sette generazioni di donne anishinaabeg. Il manuale The Sugar Bush racconta della presenza delle piante da zucchero nella riserva. Il libro The Militarization of Indian County rappresenta un'accusa contro il sistema militare americano. LaDuke ha anche scritto saggi come All Our Relations: Native Struggles for Land and Life, Recovering the Sacred: the Power of Naming and Claiming and Daughters of Mother Earth, i quail per la maggior parte descrivono l'importanza della natura e dei territori per i native americani e chiedono più protezione per i loro territori e stili di vita.

Winona LaDuke e la riserva di White Earth

CAMMARATA, PATRIZIA
2014/2015

Abstract

La tesi di laurea parla della riserva americana White Earth e su Winona LaDuke, una scrittrice, attivista e fondatrice del progetto ¿White Earth Land Recovery Project¿ (WELRP), che rappresenta il suo lavoro più importante e significato. Di origini europee e native americane, LaDuke si è sempre preoccupata di promuovere e difendere i diritti dei nativi americani, inclusi i loro territori. I suoi libri danno voce ai suoi pensieri ed ideali. La riserva non rappresenta solamente il luogo dove ha trascorso la maggior parte della sua vita, ma anche il luogo dove la sua gente gli anishinaabeg hanno vissuto per secoli. Il primo capitolo è diviso in due parti. La prima è incentrata sulla storia della riserva: dall'arrivo degli europei nel XVII secolo al processo di urbanizzazione avvenuto nel XX secolo. La seconda parte parla della riserva e del progetto WELRP in maniera più dettagliata. Il progetto ha lo scopo di raggiungere tre obbiettivi: il primo di realizzare il desiderio di LaDuke, il secondo di proteggere la riserva e la popolazione dall'inquinamento e dallo sfruttamento delle risorse ed il terzo di rafforzare il senso di proprietà dei nativi americani. il progetto promuove anche la riforestazione ed il culto del riso selvatico e dello storione: questi due elementi sono importanti per gli Anishinaabeg in quanto fanno parte della cultura del popolo ed hanno un valore simbolico. Il secondo capito si incentra sulla figura di Winona LaDuke. La donna è un'attivista ed ambientalista, che nel 1996 e nel 2000 si è candidata come vicepresidente degli Stati Uniti appoggiata dal Green Party. Nata nel 1959 a Los Angeles e cresciuta in Oregon è entrata presto in contatto con la cultura anishinaabe. Dopo essersi laureata nel 1982, si trasferì nella riserva e cominciò a lavorarci: durante la sua permanenza si rese ancora più conto dei problemi degli anishinaabeg e volle risolverli. Per questo motivo fondò nel 1989 il progetto ¿White Earth Land Recovery Project¿. Winona LaDuke non è conosciuta solo per questo. Ha scritto, infatt, alcuni libri come il romanzo Last Standing Woman che tratta delle vite di sette generazioni di donne anishinaabeg. Il manuale The Sugar Bush racconta della presenza delle piante da zucchero nella riserva. Il libro The Militarization of Indian County rappresenta un'accusa contro il sistema militare americano. LaDuke ha anche scritto saggi come All Our Relations: Native Struggles for Land and Life, Recovering the Sacred: the Power of Naming and Claiming and Daughters of Mother Earth, i quail per la maggior parte descrivono l'importanza della natura e dei territori per i native americani e chiedono più protezione per i loro territori e stili di vita.
ENG
The dissertation focuses on the White Earth Reservation and Winona LaDuke, a writer, political activist and founder of White Earth Land Recovery Project (WELRP). This project is LaDuke's most significant achievement. Born from an European woman and a Native American man, LaDuke has always been interested in promoting and defending Native Americans' rights and land. Her books gave voice to her thoughts and ideals. The reservation represents not only the place where she has been spending most of her life but also a territory where her people, the Anishinaabeg have been living for centuries. The first chapter is divided in two parts. The first one focuses on the history of the land: from the arrival of Europeans in the XVII century to the process of urbanization in the XX century. The second part focuses in a more precise way on the White Earth Reservation and on WELRP. This project has three intents: the first one is to realize LaDuke's wish, the second one to protect the reservation and people from pollution and exploitation and the third one to encourage ownership of reservation land by Native people. It also promotes reforestation and the culture of wild rice and sturgeon. These two elements are important for the Anishinaabeg because they are part of their culture and have a symbolic value. The second chapter focuses on Winona LaDuke. She is an activist and environmentalist, who in 1996 and 2000 ran for the vice presidential elections for the Green Party. Born in 1959 in Los Angeles and raised in Oregon, she was early introduced to the Anishinaabe culture. In 1982 after graduation, she started work and live in the reservation: in her stay she became more aware of the Anishinaabe issues and wanted to solve them. For this reason she founded in 1989 the White Earth Land Recovery Project. Winona LaDuke is not only known for the WELRP. She wrote several books like the novel Last Standing Woman which focuses on the lives of seven generations of Anishinaabe women. The handbook The Sugar Bush illustrates the presence of sugar bushes in the reservation. The Militarization of Indian Country which is an accusation against the American military system. Then she also wrote essays like All Our Relations: Native Struggles for Land and Life, Recovering the Sacred: the Power of Naming and Claiming and Daughters of Mother Earth which mainly describe the importance of nature and land for Native Americans and ask for protection of Indian lands and lifestyle.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/11203