This study examines the influence of influencer marketing in the beauty sector, a rapidly growing phenomenon. Drawing from my personal experience as a consumer and social media observer, I have reported on how influencers have become essential in promoting beauty products. The study provides a comprehensive overview of influencer marketing, highlighting the strategies used by brands to collaborate with influencers and the impact of these partnerships on the market. Additionally, the thesis analyzes the evolution of the beauty industry, which is shifting towards a greater emphasis on wellness and authenticity rather than aesthetic perfection. In this context, I have highlighted how social media marketing represents a key strategy for reaching and engaging the audience, ensuring increased brand visibility, lead generation, brand reputation improvement, and sales growth. Furthermore, I have categorized influencers based on their reach and influence, distinguishing between macro, micro, and nano influencers, and offered guidance on how brands can effectively select and collaborate with them. Emphasis is placed on the importance of choosing partners who reflect the brand's values and can create authentic and engaging content. Through case studies, I have demonstrated the validity of all the research conducted, concluding the paper with a focus on potential challenges and future developments.

Questo studio esamina l'influenza dell'influencer marketing nel settore beauty, un fenomeno in rapida crescita. Partendo dalla mia esperienza personale come consumatrice e osservatrice dei social media, ho riportato come gli influencer siano diventati fondamentali nella promozione dei prodotti beauty, fornendo una panoramica completa dell'influencer marketing, evidenziando le strategie utilizzate dai brand per collaborare con gli influencer e l'impatto di queste partnership sul mercato. Inoltre, la Tesi analizza l'evoluzione dell'industria del beauty, che si sta spostando verso un'enfasi maggiore su benessere e autenticità, piuttosto che sulla perfezione estetica. In questo contesto, ho evidenziato come il marketing legato ai social media rappresentino una strategia chiave per raggiungere e coinvolgere il pubblico, garantendo l'aumento della visibilità del brand, la generazione di lead, il miglioramento della reputazione del marchio e l'incremento delle vendite. Successivamente, ho riportato una classificazione degli influencer in base alla loro portata e influenza, distinguendo tra macro, micro e nano influencer, oltre che offrire indicazioni su come i brand possono selezionare e collaborare efficacemente con quest’ultimi, enfatizzando l'importanza di scegliere partner che rispecchino i valori del marchio e che siano in grado di creare contenuti autentici e coinvolgenti. Ho poi dimostrato attraverso dei casi studio, la veridicità di tutte le ricerche eseguite, concludendo l’elaborato con una attenzione alle possibili criticità e sviluppi futuri.

IL RUOLO DELL’ INFLUENCER MARKETING NELLA BEAUTY INDUSTRY

BUTTINI, DAFNE
2023/2024

Abstract

Questo studio esamina l'influenza dell'influencer marketing nel settore beauty, un fenomeno in rapida crescita. Partendo dalla mia esperienza personale come consumatrice e osservatrice dei social media, ho riportato come gli influencer siano diventati fondamentali nella promozione dei prodotti beauty, fornendo una panoramica completa dell'influencer marketing, evidenziando le strategie utilizzate dai brand per collaborare con gli influencer e l'impatto di queste partnership sul mercato. Inoltre, la Tesi analizza l'evoluzione dell'industria del beauty, che si sta spostando verso un'enfasi maggiore su benessere e autenticità, piuttosto che sulla perfezione estetica. In questo contesto, ho evidenziato come il marketing legato ai social media rappresentino una strategia chiave per raggiungere e coinvolgere il pubblico, garantendo l'aumento della visibilità del brand, la generazione di lead, il miglioramento della reputazione del marchio e l'incremento delle vendite. Successivamente, ho riportato una classificazione degli influencer in base alla loro portata e influenza, distinguendo tra macro, micro e nano influencer, oltre che offrire indicazioni su come i brand possono selezionare e collaborare efficacemente con quest’ultimi, enfatizzando l'importanza di scegliere partner che rispecchino i valori del marchio e che siano in grado di creare contenuti autentici e coinvolgenti. Ho poi dimostrato attraverso dei casi studio, la veridicità di tutte le ricerche eseguite, concludendo l’elaborato con una attenzione alle possibili criticità e sviluppi futuri.
ITA
This study examines the influence of influencer marketing in the beauty sector, a rapidly growing phenomenon. Drawing from my personal experience as a consumer and social media observer, I have reported on how influencers have become essential in promoting beauty products. The study provides a comprehensive overview of influencer marketing, highlighting the strategies used by brands to collaborate with influencers and the impact of these partnerships on the market. Additionally, the thesis analyzes the evolution of the beauty industry, which is shifting towards a greater emphasis on wellness and authenticity rather than aesthetic perfection. In this context, I have highlighted how social media marketing represents a key strategy for reaching and engaging the audience, ensuring increased brand visibility, lead generation, brand reputation improvement, and sales growth. Furthermore, I have categorized influencers based on their reach and influence, distinguishing between macro, micro, and nano influencers, and offered guidance on how brands can effectively select and collaborate with them. Emphasis is placed on the importance of choosing partners who reflect the brand's values and can create authentic and engaging content. Through case studies, I have demonstrated the validity of all the research conducted, concluding the paper with a focus on potential challenges and future developments.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/111989