The safety and quality of food products are becoming more and more common issues of the international market because of the great attention and awareness of the customers. Certifications are born to meet the safety and quality needs. Those are the third party's statements that guarantee the compliance of a product or system to certain requirements expressed into a technical document. The proliferation of "private label" pushed the Mass Retail Channel to develop private standards in order to protect its image in the market. The purpose of these standards is to ensure that providers of branded products are able to ensure high security for their products. Into the report, after explaining the history of private standards, I quickly analysed some of them on the market, with particular emphasis on IFS, describing the certification procedure and comparing it with BRC, EurepGAP and SQF. IFS, in addition to ensuring the ability of a company to provide safe products, provides also the implementation of a quality management system which specify goals and supervisors, directing the company to a process of continuous improvement. The company, in order to be certified, must also prove that is able to fulfil the technical specifications set by the clients, producing products conformed to the agreed specifications. The requirements of the standard are divided into six chapters, which are dealing with: management responsibility, application of a HACCP program, resource management, production process, analysis and business improvement and "food defense". The criticality into the application of the standard in small companies, are generally due to the low availability of economic resources, which are necessary to adapt the structure to the requirements of the standard, to train staff and to buy the technical equipment, necessary for analysis and monitoring. The low staff availability also makes it necessary to centralize the responsibility and leadership roles that create organizational difficulties and overlapping roles. To facilitate enterprises in the implementation of the standard, the IFS has developed the Global Food Marckhets that, through the gradual fulfilment of the IFS requirements, guides the enterprises until the obtainment of the certification. IFS certification allows food producers to more easily enter in the market, giving quality and safety guarantees to its customers, but involving an investment that every company must assess in relation to their economic possibilities and organization.

La sicurezza e la qualità dei prodotti alimentari stanno diventando argomenti di sempre maggiore attualità nel mercato internazionale, soprattutto a seguito dei recenti scandali alimentari e alla continua crescita della consapevolezza dei consumatori. Per rispondere alla necessità di sicurezza e qualità sono nate le certificazioni, attestati di parte terza che garantiscono la rispondenza di un prodotto o sistema a determinati requisiti espressi in un documento tecnico. La proliferazione di ¿private label¿ ha spinto la GDO a sviluppare standard privati al fine di tutelare la propria immagine sul mercato. Lo scopo di questi standard è assicurare che i fornitori di prodotti a marchio siano in grado di assicurare un'elevata sicurezza per i propri prodotti. Nell'elaborato, dopo aver esposto la storia degli standard privati, sono analizzati rapidamente alcuni di quelli presenti sul mercato, soffermandosi in particolare sull'IFS, descrivendone l'iter certificativo e confrontandolo con BRC, EurePGAP e SQF. Lo standard IFS punta a garantire la capacità di un azienda di fornire prodotti sicuri, attraverso l'applicazione di un sistema di gestione per la qualità che preveda una chiara definizione delle responsabilità e per ciascuna di esse, obbiettivi specifici da raggiungere, indirizzando l'impresa ad un processo di miglioramento continuo. L'azienda per essere certificata deve inoltre dimostrare di essere in grado di rispettare le specifiche tecniche indicate dai clienti, producendo prodotti conformi a quanto pattuito. I requisiti dello standard si suddividono in 6 capitoli che trattano: responsabilità della direzione, applicazione di un programma HACCP, gestione delle risorse, processo di produzione, analisi e miglioramento aziendale e ¿food defence¿. Le criticità nell' applicazione dello standard nelle piccole aziende sono generalmente dovute alla bassa disponibilità di risorse economiche necessarie per adattare la struttura ai requisiti dello standard, per formare il personale e per acquistare la strumentazione tecnica necessaria per le analisi ed i monitoraggi. La bassa disponibilità di personale rende inoltre necessario l'accentramento delle responsabilità e dei ruoli dirigenziali che creano difficoltà organizzative e sovrapposizioni di ruoli. Per facilitare le imprese nell'implementazione dello standard, l'IFS ha sviluppato il programma Global Marckhets Food che, attraverso la soddisfazione graduale dei requisiti IFS, guida le imprese fino al conseguimento della certificazione. La certificazione IFS permette alle aziende di produzione alimentare di entrare più facilmente nel mercato, dando garanzie di qualità e sicurezza ai propri clienti ma comporta un investimento che ogni impresa deve valutare in relazione alle proprie possibilità economiche e organizzative.

Criteri per l'applicazione dello standard IFS nelle piccole medie imprese di produzione alimenti "ready to eat"

ALLEMANO, ALESSANDRO
2013/2014

Abstract

La sicurezza e la qualità dei prodotti alimentari stanno diventando argomenti di sempre maggiore attualità nel mercato internazionale, soprattutto a seguito dei recenti scandali alimentari e alla continua crescita della consapevolezza dei consumatori. Per rispondere alla necessità di sicurezza e qualità sono nate le certificazioni, attestati di parte terza che garantiscono la rispondenza di un prodotto o sistema a determinati requisiti espressi in un documento tecnico. La proliferazione di ¿private label¿ ha spinto la GDO a sviluppare standard privati al fine di tutelare la propria immagine sul mercato. Lo scopo di questi standard è assicurare che i fornitori di prodotti a marchio siano in grado di assicurare un'elevata sicurezza per i propri prodotti. Nell'elaborato, dopo aver esposto la storia degli standard privati, sono analizzati rapidamente alcuni di quelli presenti sul mercato, soffermandosi in particolare sull'IFS, descrivendone l'iter certificativo e confrontandolo con BRC, EurePGAP e SQF. Lo standard IFS punta a garantire la capacità di un azienda di fornire prodotti sicuri, attraverso l'applicazione di un sistema di gestione per la qualità che preveda una chiara definizione delle responsabilità e per ciascuna di esse, obbiettivi specifici da raggiungere, indirizzando l'impresa ad un processo di miglioramento continuo. L'azienda per essere certificata deve inoltre dimostrare di essere in grado di rispettare le specifiche tecniche indicate dai clienti, producendo prodotti conformi a quanto pattuito. I requisiti dello standard si suddividono in 6 capitoli che trattano: responsabilità della direzione, applicazione di un programma HACCP, gestione delle risorse, processo di produzione, analisi e miglioramento aziendale e ¿food defence¿. Le criticità nell' applicazione dello standard nelle piccole aziende sono generalmente dovute alla bassa disponibilità di risorse economiche necessarie per adattare la struttura ai requisiti dello standard, per formare il personale e per acquistare la strumentazione tecnica necessaria per le analisi ed i monitoraggi. La bassa disponibilità di personale rende inoltre necessario l'accentramento delle responsabilità e dei ruoli dirigenziali che creano difficoltà organizzative e sovrapposizioni di ruoli. Per facilitare le imprese nell'implementazione dello standard, l'IFS ha sviluppato il programma Global Marckhets Food che, attraverso la soddisfazione graduale dei requisiti IFS, guida le imprese fino al conseguimento della certificazione. La certificazione IFS permette alle aziende di produzione alimentare di entrare più facilmente nel mercato, dando garanzie di qualità e sicurezza ai propri clienti ma comporta un investimento che ogni impresa deve valutare in relazione alle proprie possibilità economiche e organizzative.
ITA
The safety and quality of food products are becoming more and more common issues of the international market because of the great attention and awareness of the customers. Certifications are born to meet the safety and quality needs. Those are the third party's statements that guarantee the compliance of a product or system to certain requirements expressed into a technical document. The proliferation of "private label" pushed the Mass Retail Channel to develop private standards in order to protect its image in the market. The purpose of these standards is to ensure that providers of branded products are able to ensure high security for their products. Into the report, after explaining the history of private standards, I quickly analysed some of them on the market, with particular emphasis on IFS, describing the certification procedure and comparing it with BRC, EurepGAP and SQF. IFS, in addition to ensuring the ability of a company to provide safe products, provides also the implementation of a quality management system which specify goals and supervisors, directing the company to a process of continuous improvement. The company, in order to be certified, must also prove that is able to fulfil the technical specifications set by the clients, producing products conformed to the agreed specifications. The requirements of the standard are divided into six chapters, which are dealing with: management responsibility, application of a HACCP program, resource management, production process, analysis and business improvement and "food defense". The criticality into the application of the standard in small companies, are generally due to the low availability of economic resources, which are necessary to adapt the structure to the requirements of the standard, to train staff and to buy the technical equipment, necessary for analysis and monitoring. The low staff availability also makes it necessary to centralize the responsibility and leadership roles that create organizational difficulties and overlapping roles. To facilitate enterprises in the implementation of the standard, the IFS has developed the Global Food Marckhets that, through the gradual fulfilment of the IFS requirements, guides the enterprises until the obtainment of the certification. IFS certification allows food producers to more easily enter in the market, giving quality and safety guarantees to its customers, but involving an investment that every company must assess in relation to their economic possibilities and organization.
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