After an historical overview analyzing the origins of capitalism up to the recent circular economy, some innovative initiatives created in two different European contexts (Greater Copenhagen and Piedmont Region) will be presented. Despite the different state realities, these proposals have a similar purpose: to act locally in order to achieve global sustainable development. In this way, the identities of individual countries are reaffirmed, allowing consumers to pay more attention to the authenticity of products. Furthermore, the applicability of these ideas in different contexts would lead to positive results globally, eradicating the capitalist perspective that prevents environmental, economic and social prosperity. Considering recent data regarding the 17 objectives of the 2030 Agenda, a circular idea applicable to the Turin restaurant sector will be illustrated. By reorganizing business models it is possible to create biogas starting from organic waste. From the Business Model Canvas some challenges will emerge which should be interpreted as an incentive to innovate to make our quality of life (and not the usual profit) the first great success

Dopo una panoramica storica analizzante le origini del capitalismo fino ad arrivare alla recente economia circolare, alcune iniziative innovative nate in due diversi contesti Europei (Greater Copenaghen e Regione Piemonte) verranno presentate. Nonostante le diverse realtà statali, queste proposte hanno uno scopo similare: agire nel locale al fine di raggiungere uno sviluppo sostenibile globale. In questo modo si riaffermano le identità dei singoli paesi permettendo ai consumatori di prestare più attenzione all'autenticità dei prodotti. Inoltre, l'applicabilità di queste idee in contesti differenti porterebbe a risultati positivi a livello mondiale, sradicando l'ottica capitalistica che impedisce la prosperità ambientale, economica e sociale. Considerando recenti dati riguardanti i 17 obiettivi dell'Agenda 2030, verrà illustrata un'idea circolare applicabile al settore della ristorazione torinese. Riorganizzando i modelli di business è infatti possibile creare biogas partendo da rifiuti organici. Dal Business Model Canvas emergeranno alcune sfide che dovrebbero essere interpretate come incentivo ad innovare per rendere la nostra qualità della vita (e non il solito profitto) il primo grande successo

From Capitalism to the Circular Economy: implications and imaginaries observed at a social, environmental and economic level in two different European outlooks

ARGIRÒ, ALESSIA
2023/2024

Abstract

Dopo una panoramica storica analizzante le origini del capitalismo fino ad arrivare alla recente economia circolare, alcune iniziative innovative nate in due diversi contesti Europei (Greater Copenaghen e Regione Piemonte) verranno presentate. Nonostante le diverse realtà statali, queste proposte hanno uno scopo similare: agire nel locale al fine di raggiungere uno sviluppo sostenibile globale. In questo modo si riaffermano le identità dei singoli paesi permettendo ai consumatori di prestare più attenzione all'autenticità dei prodotti. Inoltre, l'applicabilità di queste idee in contesti differenti porterebbe a risultati positivi a livello mondiale, sradicando l'ottica capitalistica che impedisce la prosperità ambientale, economica e sociale. Considerando recenti dati riguardanti i 17 obiettivi dell'Agenda 2030, verrà illustrata un'idea circolare applicabile al settore della ristorazione torinese. Riorganizzando i modelli di business è infatti possibile creare biogas partendo da rifiuti organici. Dal Business Model Canvas emergeranno alcune sfide che dovrebbero essere interpretate come incentivo ad innovare per rendere la nostra qualità della vita (e non il solito profitto) il primo grande successo
ENG
After an historical overview analyzing the origins of capitalism up to the recent circular economy, some innovative initiatives created in two different European contexts (Greater Copenhagen and Piedmont Region) will be presented. Despite the different state realities, these proposals have a similar purpose: to act locally in order to achieve global sustainable development. In this way, the identities of individual countries are reaffirmed, allowing consumers to pay more attention to the authenticity of products. Furthermore, the applicability of these ideas in different contexts would lead to positive results globally, eradicating the capitalist perspective that prevents environmental, economic and social prosperity. Considering recent data regarding the 17 objectives of the 2030 Agenda, a circular idea applicable to the Turin restaurant sector will be illustrated. By reorganizing business models it is possible to create biogas starting from organic waste. From the Business Model Canvas some challenges will emerge which should be interpreted as an incentive to innovate to make our quality of life (and not the usual profit) the first great success
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
944298A_powerpointtesi2024.zip

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 497.38 kB
Formato Unknown
497.38 kB Unknown
944298_tesi2024.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 511.25 kB
Formato Adobe PDF
511.25 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/109615