The aim of the paper is to clarify the function of social media in the construction of adolescents' perceptions of their own bodies. In particular, it is intended to assess how the impact of social media, especially those with a high visual content, has consequences on self-esteem, body dissatisfaction, and the likelihood of initiating dysfunctional sporting and eating behaviour in both adolescent boys and girls. To explore the dynamics of influence between adolescents and social media, recent literature (from 2020 to the present) was analysed, paying particular attention to the developmental period under investigation. The literature presents three recurring psychological constructs in relation to social media and adolescent dynamics: the internalisation of beauty ideals, social comparison and self-presentation. These three elements are mutually reinforcing, following a path of causal linearity and, thanks to the wide-ranging potential of social media, their effect is amplified: in particular, the literature is in agreement in affirming the consequences that the three constructs, in relation to images of thinness and muscularity presented on social media, have on self-esteem and feelings of shame and dissatisfaction. The positive effects of social media were also highlighted: in fact, the same three constructs presented can, in relation to images of bodily diversity, mediate the negative effects of beauty ideals and bring about better self-esteem. The analysis performed showed the ambivalence of social media and its power during adolescence.

L’ elaborato ha lo scopo di andare a chiarire la funzione che hanno i social media nella costruzione della percezione del proprio corpo per quanto riguarda gli adolescenti: in particolare si intende valutare come l’impatto dei social media, soprattutto quelli ad alto contenuto visivo, abbiano conseguenze sull’autostima, l’insoddisfazione corporea, e sulla probabiblità di dare inizio a condotte sportive e alimentari disfunzionali, sia negli adolescenti maschi, sia nelle ragazze. Per esplorare la dinamica d’influenza tra adolescenti e social media, è stata analizzata la letteratura recente (dal 2020 fino ad oggi), prestando particolare attenzione al periodo di sviluppo indagato. La letteratura presenta, sul tema, tre costrutti psicologici ricorrenti in relazione ai social media e alle dinamiche adolescenziali: l’interiorizzazione di ideali di bellezza, il confronto sociale e l’auto presentazione. Questi tre elementi si rinforzano a vicenda, seguendo un percorso di linearità causale e, grazie alla potenzialità di ampio raggio dei social media, il loro effetto viene amplificato: in particolare la letteratura è concorde nell’affermare le conseguenze che i tre costrutti, in relazione a immagini di magrezza e muscolosità presentate sui social media, hanno sull’autostima e sui sentimenti di vergogna e insoddisfazione. Si è voluto mettere in luce anche quelli che sono gli effetti positivi dei social media: infatti gli stessi tre costrutti presentati possono, in relazione a immagini di diversità corporea, mediare sugli effetti negativi degli ideali di bellezza e portare una migliore autostima. L’analisi effettuata ha mostrato l’ambivalenza dei social media e il loro potere durante l’adolescenza.

Adolescenti e social media: come il mondo delle piattaforme online influenza la percezione del proprio corpo negli adolescenti.

GROMETTO, MARIA LUISA
2022/2023

Abstract

L’ elaborato ha lo scopo di andare a chiarire la funzione che hanno i social media nella costruzione della percezione del proprio corpo per quanto riguarda gli adolescenti: in particolare si intende valutare come l’impatto dei social media, soprattutto quelli ad alto contenuto visivo, abbiano conseguenze sull’autostima, l’insoddisfazione corporea, e sulla probabiblità di dare inizio a condotte sportive e alimentari disfunzionali, sia negli adolescenti maschi, sia nelle ragazze. Per esplorare la dinamica d’influenza tra adolescenti e social media, è stata analizzata la letteratura recente (dal 2020 fino ad oggi), prestando particolare attenzione al periodo di sviluppo indagato. La letteratura presenta, sul tema, tre costrutti psicologici ricorrenti in relazione ai social media e alle dinamiche adolescenziali: l’interiorizzazione di ideali di bellezza, il confronto sociale e l’auto presentazione. Questi tre elementi si rinforzano a vicenda, seguendo un percorso di linearità causale e, grazie alla potenzialità di ampio raggio dei social media, il loro effetto viene amplificato: in particolare la letteratura è concorde nell’affermare le conseguenze che i tre costrutti, in relazione a immagini di magrezza e muscolosità presentate sui social media, hanno sull’autostima e sui sentimenti di vergogna e insoddisfazione. Si è voluto mettere in luce anche quelli che sono gli effetti positivi dei social media: infatti gli stessi tre costrutti presentati possono, in relazione a immagini di diversità corporea, mediare sugli effetti negativi degli ideali di bellezza e portare una migliore autostima. L’analisi effettuata ha mostrato l’ambivalenza dei social media e il loro potere durante l’adolescenza.
ITA
The aim of the paper is to clarify the function of social media in the construction of adolescents' perceptions of their own bodies. In particular, it is intended to assess how the impact of social media, especially those with a high visual content, has consequences on self-esteem, body dissatisfaction, and the likelihood of initiating dysfunctional sporting and eating behaviour in both adolescent boys and girls. To explore the dynamics of influence between adolescents and social media, recent literature (from 2020 to the present) was analysed, paying particular attention to the developmental period under investigation. The literature presents three recurring psychological constructs in relation to social media and adolescent dynamics: the internalisation of beauty ideals, social comparison and self-presentation. These three elements are mutually reinforcing, following a path of causal linearity and, thanks to the wide-ranging potential of social media, their effect is amplified: in particular, the literature is in agreement in affirming the consequences that the three constructs, in relation to images of thinness and muscularity presented on social media, have on self-esteem and feelings of shame and dissatisfaction. The positive effects of social media were also highlighted: in fact, the same three constructs presented can, in relation to images of bodily diversity, mediate the negative effects of beauty ideals and bring about better self-esteem. The analysis performed showed the ambivalence of social media and its power during adolescence.
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