The present research is a simulation study aimed at establishing whether there is psychometric equivalence between the administration of the Inventory of Problems-29 and the Inventory of Problems-Memory in the traditional face-to-face mode and in the remote online mode. The two tests were presented to subjects in association with the Personality Assessment Inventory to investigate the effect of administration order on the results. The sample consisted of 142 non-clinical subjects divided into three administration conditions: traditional pen-and-paper, computerized face-to-face, and computerized online. To evaluate the research hypotheses, a two-way ANOVA was calculated with administration order and setting as factors and IOP-29 and IOP-M scores as dependent variables. Finally, specific sensitivities of the instruments for each setting were detected. The results suggest that there is equivalence between face-to-face and remote administration of the Inventory of Problems and that administration order has no impact on test results. The research thus provides further evidence in favor of the adaptability of the Inventory of Problems to tele-assessment practice.

La presente ricerca è uno studio di simulazione volto a stabilire se vi sia equivalenza psicometrica tra la somministrazione dell'Inventory of Problems-29 e dell'Inventory of Problems-Memory nella modalità tradizionale in presenza e in modalità online da remoto. I due test sono stati presentati ai soggetti in associazione con il Personality Assessment Inventory, in modo da indagare l’effetto dell’ordine di somministrazione sui risultati. Il campione era composto da 142 soggetti non clinici suddivisi in tre condizioni di somministrazione: in presenza carta-e-matita, in presenza computerizzata e online computerizzata. Per valutare le ipotesi di ricerca è stata calcolata un’ANOVA a due vie con l’ordine di somministrazione e il setting come variabili indipendenti e i punteggi di IOP-29 e IOP-M come variabili dipendenti. Infine, sono state rilevate le sensibilità specifiche degli strumenti per ogni setting. I risultati ottenuti suggeriscono che vi sia equivalenza tra la somministrazione in presenza e da remoto degli Inventory of Problems e che l’ordine di somministrazione non abbia alcun impatto sui risultati ai test. La ricerca rappresenta dunque un’evidenza a favore dell’adattabilità degli Inventory of Problems alla pratica di tele-assessment.

Equivalenza della somministrazione da remoto degli Inventory of Problems: uno studio sulla simulazione di trauma cranico lieve

MORETTI, MARIA MARTINA
2022/2023

Abstract

La presente ricerca è uno studio di simulazione volto a stabilire se vi sia equivalenza psicometrica tra la somministrazione dell'Inventory of Problems-29 e dell'Inventory of Problems-Memory nella modalità tradizionale in presenza e in modalità online da remoto. I due test sono stati presentati ai soggetti in associazione con il Personality Assessment Inventory, in modo da indagare l’effetto dell’ordine di somministrazione sui risultati. Il campione era composto da 142 soggetti non clinici suddivisi in tre condizioni di somministrazione: in presenza carta-e-matita, in presenza computerizzata e online computerizzata. Per valutare le ipotesi di ricerca è stata calcolata un’ANOVA a due vie con l’ordine di somministrazione e il setting come variabili indipendenti e i punteggi di IOP-29 e IOP-M come variabili dipendenti. Infine, sono state rilevate le sensibilità specifiche degli strumenti per ogni setting. I risultati ottenuti suggeriscono che vi sia equivalenza tra la somministrazione in presenza e da remoto degli Inventory of Problems e che l’ordine di somministrazione non abbia alcun impatto sui risultati ai test. La ricerca rappresenta dunque un’evidenza a favore dell’adattabilità degli Inventory of Problems alla pratica di tele-assessment.
ITA
The present research is a simulation study aimed at establishing whether there is psychometric equivalence between the administration of the Inventory of Problems-29 and the Inventory of Problems-Memory in the traditional face-to-face mode and in the remote online mode. The two tests were presented to subjects in association with the Personality Assessment Inventory to investigate the effect of administration order on the results. The sample consisted of 142 non-clinical subjects divided into three administration conditions: traditional pen-and-paper, computerized face-to-face, and computerized online. To evaluate the research hypotheses, a two-way ANOVA was calculated with administration order and setting as factors and IOP-29 and IOP-M scores as dependent variables. Finally, specific sensitivities of the instruments for each setting were detected. The results suggest that there is equivalence between face-to-face and remote administration of the Inventory of Problems and that administration order has no impact on test results. The research thus provides further evidence in favor of the adaptability of the Inventory of Problems to tele-assessment practice.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
840605_moretti_tesi.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 898.78 kB
Formato Adobe PDF
898.78 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/108359