La disuguaglianza di genere persiste a livello globale, con alcune variazioni regionali: la segregazione verticale e orizzontale sono i principali problemi affrontati. L'argomento è ampio e complesso e questa tesi si concentra su quattro temi principali, procedendo dal generale allo specifico. Il primo capitolo presenta l'introduzione della prospettiva di genere nello sviluppo delle teorie dell'economia del lavoro, fornendo la critica dell'economia femminista (eterodossa) rispetto all'approccio neoclassico (mainstream). L'analisi si sposta poi sulle differenze di genere nel mondo accademico e della ricerca, cercando di ricostruirne le cause pur mantenendo un duplice approccio mainstream ed eterodosso, esaminando tutti gli aspetti problematici del sistema accademico alla luce delle sue recenti trasformazioni. La mentorship è suggerita come strumento per sostenere l'equità di genere e ridurre il divario nelle istituzioni accademiche. Pertanto, presenterò un caso di studio: la prima edizione del programma di mentoring trasformativo condotto dall'Università di Torino e finanziato dall'Unione Europea, delineando lo stato di avanzamento del progetto al fine di comprendere come possa essere migliorato in una futura edizione. Diversi problemi incontrati da mentori e mentee riflettono la letteratura scientifica.
Gender inequality persists globally, with some regional variations: vertical and horizontal segregation are the main issues faced. The topic is broad and complex and this thesis focuses on four main themes, progressing from the general to the specific. The first chapter presents the introduction of the gender perspective into the development of labor economics theories, providing the critique of feminist economics (heterodox) over the neoclassical approach (mainstream). Then, the analysis shifts to gender differences in academia and research, attempting to reconstruct their causes while maintaining a dual mainstream and heterodox approach, examining all problematic aspects of the academic system in light of its recent transformations. Mentorship is suggested as an instrument to support gender equity and to reduce the gap in academic institutions. Therefore, I will present a case study: the first edition of the transformative mentoring program conducted by the University of Turin and funded by the European Union by outlining the project's progress in order to understand how it can be improved in a future edition. Several issues encountered by mentors and mentees reflect the scientific literature.
Analisi della diseguaglianza di genere nel mercato del lavoro con particolare riferimento alla situazione in accademia: Lo sviluppo di un programma di mentoring trasformativo in UNITO a supporto delle carriere femminili
SALERNO, SARA
2022/2023
Abstract
Gender inequality persists globally, with some regional variations: vertical and horizontal segregation are the main issues faced. The topic is broad and complex and this thesis focuses on four main themes, progressing from the general to the specific. The first chapter presents the introduction of the gender perspective into the development of labor economics theories, providing the critique of feminist economics (heterodox) over the neoclassical approach (mainstream). Then, the analysis shifts to gender differences in academia and research, attempting to reconstruct their causes while maintaining a dual mainstream and heterodox approach, examining all problematic aspects of the academic system in light of its recent transformations. Mentorship is suggested as an instrument to support gender equity and to reduce the gap in academic institutions. Therefore, I will present a case study: the first edition of the transformative mentoring program conducted by the University of Turin and funded by the European Union by outlining the project's progress in order to understand how it can be improved in a future edition. Several issues encountered by mentors and mentees reflect the scientific literature.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
892172_892172thesis.pdf
non disponibili
Tipologia:
Altro materiale allegato
Dimensione
2.87 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.87 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14240/107879