Following the reforms at the beginning of the century, the traditional concept of love in Japanese culture underwent radical and sudden changes, largely caused by the infiltration of Western ideals with a Christian influence that rejected the previous carnal and ceremonial vision of romantic affections. The social impact of this paradigm shift was enormous, and the literature of the time reflects these developments, allowing for a mapping of changes both in literary and philosophical realms. This thesis will specifically examine the figure of Kawabata Yasunari (1899-1972), the first Japanese Nobel laureate in literature. The relatively lesser penetration of Western themes in his works proves useful in creating a comparison between key elements of Japanese culture and those of the ongoing changes in the twentieth century, especially when compared to the output of artists more aligned with Western ideals. The authors examined will be Tsubouchi Shōyō (1859-1935), considered the father of the pro-Western movement in Japanese literature; Akutagawa Ryūnosuke (1892-1927), known for rejecting the literary genres of the early century; Tanizaki Junʼichirō (1886-1965), recognized for his social satire and as an example of excessive Western hedonism; and finally, Mishima Yukio (1925-1970), known for his exploration of models to follow in Western antiquity.

A seguito delle riforme di inizio secolo, la concezione tradizionale dellʼamore nella cultura giapponese è andata incontro a cambiamenti radicali e improvvisi, causati in gran parte dalla penetrazione degli ideali occidentali di stampo cristiano che rigettavano la precedente visione carnale e cerimoniale degli affetti amorosi. Lʼinfluenza che questo cambio di paradigma ha avuto a livello sociale è stata enorme, e la letteratura del tempo si fa specchio di queste evoluzioni, permettendo di tracciare una mappa dei cambiamenti in campo letterario quanto filosofico. In questa tesi si esaminerà in particolare la figura di Kawabata Yasunari (1899-1972), primo premio Nobel giapponese alla letteratura. La relativamente minore penetrazione dei temi occidentali nelle sue opere è utile a creare un confronto tra gli elementi chiave della cultura giapponese e quelli del cambiamento in atto nel Novecento, specie se comparata alla produzione di artisti più compatibili a essi. Gli autori presi in esame saranno Tsubouchi Shōyō (1859-1935), padre del movimento filo-occidentale nella letteratura giapponese, Akutagawa Ryūnosuke (1892-1927), per il suo rigetto dei generi letterari di inizio secolo, Tanizaki Junʼichirō (1886-1965), per la sua satira sociale e come esempio del più smodato edonismo occidentale, e infine Mishima Yukio (1925-1970), per la sua ricerca di modelli da seguire nell’antichità occidentale.

Kawabata Yasunari: un compromesso tra l'amore classico e il moderno

CATAPANO, GIULIO
2022/2023

Abstract

A seguito delle riforme di inizio secolo, la concezione tradizionale dellʼamore nella cultura giapponese è andata incontro a cambiamenti radicali e improvvisi, causati in gran parte dalla penetrazione degli ideali occidentali di stampo cristiano che rigettavano la precedente visione carnale e cerimoniale degli affetti amorosi. Lʼinfluenza che questo cambio di paradigma ha avuto a livello sociale è stata enorme, e la letteratura del tempo si fa specchio di queste evoluzioni, permettendo di tracciare una mappa dei cambiamenti in campo letterario quanto filosofico. In questa tesi si esaminerà in particolare la figura di Kawabata Yasunari (1899-1972), primo premio Nobel giapponese alla letteratura. La relativamente minore penetrazione dei temi occidentali nelle sue opere è utile a creare un confronto tra gli elementi chiave della cultura giapponese e quelli del cambiamento in atto nel Novecento, specie se comparata alla produzione di artisti più compatibili a essi. Gli autori presi in esame saranno Tsubouchi Shōyō (1859-1935), padre del movimento filo-occidentale nella letteratura giapponese, Akutagawa Ryūnosuke (1892-1927), per il suo rigetto dei generi letterari di inizio secolo, Tanizaki Junʼichirō (1886-1965), per la sua satira sociale e come esempio del più smodato edonismo occidentale, e infine Mishima Yukio (1925-1970), per la sua ricerca di modelli da seguire nell’antichità occidentale.
ITA
Following the reforms at the beginning of the century, the traditional concept of love in Japanese culture underwent radical and sudden changes, largely caused by the infiltration of Western ideals with a Christian influence that rejected the previous carnal and ceremonial vision of romantic affections. The social impact of this paradigm shift was enormous, and the literature of the time reflects these developments, allowing for a mapping of changes both in literary and philosophical realms. This thesis will specifically examine the figure of Kawabata Yasunari (1899-1972), the first Japanese Nobel laureate in literature. The relatively lesser penetration of Western themes in his works proves useful in creating a comparison between key elements of Japanese culture and those of the ongoing changes in the twentieth century, especially when compared to the output of artists more aligned with Western ideals. The authors examined will be Tsubouchi Shōyō (1859-1935), considered the father of the pro-Western movement in Japanese literature; Akutagawa Ryūnosuke (1892-1927), known for rejecting the literary genres of the early century; Tanizaki Junʼichirō (1886-1965), recognized for his social satire and as an example of excessive Western hedonism; and finally, Mishima Yukio (1925-1970), known for his exploration of models to follow in Western antiquity.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/107823