Decree Law no. 3/2006 with Article 3, paragraph 1 provides that for biotechnological inventions is demanded that the patent application for the gene sequence indicates concretely and specifically the industrial application of the invention claimed. It, as well as confirming that there is no patentable invention in the gene sequence itself separated from the indication of its use, requires it to believe that the patent will extend only to the use specified in the patent application. the patentability of the new use should establish itself in the presence of his originality. The first part of the work is directed to the analysis of the regulation of biotechnological inventions at European level are regulated by the Directive. 98/44 / EEC and nationally by the Decree Law no. 3/2006 converted into law by Law no. 78/2006 and subsequently implemented in c.p.i. In the second half of the work is analyzed in detail a type of biotechnological invention, particularly genetically modified organisms (GMOs) are regulated at European level by the Directive. 18/2001 / EC, while at the national level by legislative decree. N. 224/2003 In the last part analyzes the Monsanto case, of how the precautionary principle and substantive equality are often not compatible. Concludes the work a reflection on the current situation of the GMO legislation, especially the government's decision to ban GM maize MON 810 and as GMOs are of crucial importance in the negotiation of agreements TTIP

Il decreto legge n. 3/2006 all'art 3 comma 1 prevede che per le invenzioni biotecnologiche si esige che la domanda di brevetto per la sequenza di geni indichi concretamente e rivendichi specificatamente l'applicazione industriale dell'invenzione. Essa, oltre a confermare che non esiste invenzione brevettabile nella sequenza di geni in se disgiunta dalla indicazione del suo uso, imponga di ritenere che il brevetto si estenderà solo all'uso indicato nella domanda di brevetto. la brevettabilità del nuovo uso dovrebbe affermarsi in presenza della sua originalità. La prima parte del lavoro si rivolge all'analisi della disciplina delle invenzioni biotecnologiche che a livello europeo sono regolamentate dalla direttiva n. 98/44/CEE mentre a livello nazionale dal decreto legge n. 3/2006 convertito in legge con la legge n. 78/2006 e successivamente implementato nel c.p.i. Nella seconda metà del lavoro viene analizzato nel dettaglio una tipologia di invenzione biotecnologica, in specie gli organismi geneticamente modificati (OGM) regolamentati a livello europeo dalla direttiva n. 18/2001/CE mentre a livello nazionale dal d.lgs. n. 224/2003 Nell'ultima parte viene analizzato il caso Monsanto, di come il principio di precauzione e di eguaglianza sostanziale spesso non sono compatibili. Conclude il lavoro una riflessione sulla situazione attuale della normativa OGM specialmente la decisione del governo di vietare il mais transgenico MON 810 e di come gli OGM siano di cruciale importanza della trattativa degli accordi TTIP.

La normativa europea e italiana delle biotecnologie e degli OGM

D'AGOSTINO, LEONARDO
2014/2015

Abstract

Il decreto legge n. 3/2006 all'art 3 comma 1 prevede che per le invenzioni biotecnologiche si esige che la domanda di brevetto per la sequenza di geni indichi concretamente e rivendichi specificatamente l'applicazione industriale dell'invenzione. Essa, oltre a confermare che non esiste invenzione brevettabile nella sequenza di geni in se disgiunta dalla indicazione del suo uso, imponga di ritenere che il brevetto si estenderà solo all'uso indicato nella domanda di brevetto. la brevettabilità del nuovo uso dovrebbe affermarsi in presenza della sua originalità. La prima parte del lavoro si rivolge all'analisi della disciplina delle invenzioni biotecnologiche che a livello europeo sono regolamentate dalla direttiva n. 98/44/CEE mentre a livello nazionale dal decreto legge n. 3/2006 convertito in legge con la legge n. 78/2006 e successivamente implementato nel c.p.i. Nella seconda metà del lavoro viene analizzato nel dettaglio una tipologia di invenzione biotecnologica, in specie gli organismi geneticamente modificati (OGM) regolamentati a livello europeo dalla direttiva n. 18/2001/CE mentre a livello nazionale dal d.lgs. n. 224/2003 Nell'ultima parte viene analizzato il caso Monsanto, di come il principio di precauzione e di eguaglianza sostanziale spesso non sono compatibili. Conclude il lavoro una riflessione sulla situazione attuale della normativa OGM specialmente la decisione del governo di vietare il mais transgenico MON 810 e di come gli OGM siano di cruciale importanza della trattativa degli accordi TTIP.
ITA
Decree Law no. 3/2006 with Article 3, paragraph 1 provides that for biotechnological inventions is demanded that the patent application for the gene sequence indicates concretely and specifically the industrial application of the invention claimed. It, as well as confirming that there is no patentable invention in the gene sequence itself separated from the indication of its use, requires it to believe that the patent will extend only to the use specified in the patent application. the patentability of the new use should establish itself in the presence of his originality. The first part of the work is directed to the analysis of the regulation of biotechnological inventions at European level are regulated by the Directive. 98/44 / EEC and nationally by the Decree Law no. 3/2006 converted into law by Law no. 78/2006 and subsequently implemented in c.p.i. In the second half of the work is analyzed in detail a type of biotechnological invention, particularly genetically modified organisms (GMOs) are regulated at European level by the Directive. 18/2001 / EC, while at the national level by legislative decree. N. 224/2003 In the last part analyzes the Monsanto case, of how the precautionary principle and substantive equality are often not compatible. Concludes the work a reflection on the current situation of the GMO legislation, especially the government's decision to ban GM maize MON 810 and as GMOs are of crucial importance in the negotiation of agreements TTIP
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