This thesis aims to analyze the changes in the world of soccer, dictated by mediatization and commercialization, and investigate whether and how these have affected supporters. The study starts with an overview of soccer as a social phenomenon, analyzing the highlights of its history and the advent of mass media that have changed its enjoyment and relationship with fans. In the second chapter, the increasingly commercial aspect of soccer will be highlighted, and in particular, analyzing Serie A, the vicious but virtuous mechanism that permeates the sport will be identified. The third chapter will discuss methodology and research questions will be made explicit by going into the merits of the Serie A team case study of this paper, Torino FC. Finally, there will be two strands of research: one aimed at identifying online offerings for fans, analyzing content and engagement, and the other that, through interviews, will investigate how the characteristics of contemporary soccer impact supporters of Torino FC.

Questa tesi si propone di analizzare i cambiamenti nel mondo del calcio, dettati dalla mediatizzazione e dalla commercializzazione, e indagare se e come questi abbiano influito sui tifosi. Lo studio parte da un quadro generale sul calcio come fenomeno sociale, analizzando i punti salienti della storia e l’avvento dei mass media che ne hanno cambiato la fruizione e il rapporto con i tifosi. Nel secondo capitolo verrà evidenziato l’aspetto sempre più commerciale del calcio, in particolare, analizzando la serie A, si andrà ad individuare il meccanismo vizioso ma virtuoso che permea questo sport. Il terzo capitolo tratterà della metodologia e verranno esplicitate le domande di ricerca entrando nel merito della squadra di serie A caso studio di questo elaborato, il Torino FC. Infine, vi saranno due filoni di ricerca: uno volto ad individuare l’offerta online per i tifosi, analizzando i contenuti e l’engagement, e l’altro che, tramite interviste, indagherà come le caratteristiche del calcio contemporaneo impattano sui sostenitori del Torino FC.

L'evoluzione del calcio contemporaneo: il caso del Torino FC tra mediatizzazione, commercializzazione e tifo

VALLOSIO, ELISA
2022/2023

Abstract

Questa tesi si propone di analizzare i cambiamenti nel mondo del calcio, dettati dalla mediatizzazione e dalla commercializzazione, e indagare se e come questi abbiano influito sui tifosi. Lo studio parte da un quadro generale sul calcio come fenomeno sociale, analizzando i punti salienti della storia e l’avvento dei mass media che ne hanno cambiato la fruizione e il rapporto con i tifosi. Nel secondo capitolo verrà evidenziato l’aspetto sempre più commerciale del calcio, in particolare, analizzando la serie A, si andrà ad individuare il meccanismo vizioso ma virtuoso che permea questo sport. Il terzo capitolo tratterà della metodologia e verranno esplicitate le domande di ricerca entrando nel merito della squadra di serie A caso studio di questo elaborato, il Torino FC. Infine, vi saranno due filoni di ricerca: uno volto ad individuare l’offerta online per i tifosi, analizzando i contenuti e l’engagement, e l’altro che, tramite interviste, indagherà come le caratteristiche del calcio contemporaneo impattano sui sostenitori del Torino FC.
ITA
This thesis aims to analyze the changes in the world of soccer, dictated by mediatization and commercialization, and investigate whether and how these have affected supporters. The study starts with an overview of soccer as a social phenomenon, analyzing the highlights of its history and the advent of mass media that have changed its enjoyment and relationship with fans. In the second chapter, the increasingly commercial aspect of soccer will be highlighted, and in particular, analyzing Serie A, the vicious but virtuous mechanism that permeates the sport will be identified. The third chapter will discuss methodology and research questions will be made explicit by going into the merits of the Serie A team case study of this paper, Torino FC. Finally, there will be two strands of research: one aimed at identifying online offerings for fans, analyzing content and engagement, and the other that, through interviews, will investigate how the characteristics of contemporary soccer impact supporters of Torino FC.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/106023