On the 27th of April 2005, Lien Chan, then president of the Nationalist Chinese Party and ex-president of the Republic, visits the mausoleum dedicated to the “father of the nation” of Taiwan in Nanjing for the first time in more than 50 years. The population across all of continental China warmly receives the news of the delegation visiting the tomb of the “forerunner of the revolution”, an event that gets massive coverage from the official Communist Party media. The rest of the world follows the event hoping for a pacific rapprochement of the two republics under the image of Sun Wen (孫文). Also known as Sun Yat-sen (canton pronunciation of 孙逸仙, Sun Yixian in the pinyin transcription) and Sun Zhongshan (孫中山, nickname given during his stay in Japan), Sun Wen was the politician and philosopher that managed to catalyze years of revolutionary feelings in a movement capable of causing the end of the Qings, the last dynasty of the Middle Empire. The role of Sun wasn't limited to the dethronement but it was also central for the creation of a fertile soil for the future various revolutions that happened the following years. It was a subversion of values and chinese social structure, an overturning not limited to a change of leadership and that launched continental China into the new century. As a perfect symbol of the unstable political and economical state of China at the end of the 19th century, Sun Wen summed up, with his experience, the poverty of rural china and the western influences of the neighboring free ports of Hong Kong and Macau. As his contemporary Richard Wilhelm describes, “the greatness of Sun's work lies in the ability to synthesize the principles of Confucianism with the demands of modern times” to create “the Three Principles of the People”, “a summary that can still be relevant even beyond Chinese borders”. It's interesting to note how the contact with foreign ideologies strongly influenced Sun's thinking and how, years later, the latter has influenced some external ideologies: the echo of his slogans still resonates today not only in Tiananmen square, where every first of October a portrait of the politician (instead of Mao's) is exhibited, but in every part of the world, from the large Chinese communities of the Hawaiian islands where he grew up, to North Africa, in the ideology and words of Muammar Gaddafi. This essay focuses on the influences on his thought, attempting to deal with the various phases of its development and synthesis, therefore just describing the historical events in the first chapter, dwelling on those most relevant for the purposes of this essay and partly ignoring others. Chapters 2 and 3 will focus on some characters whose ideological and philosophical influences have helped shape the thinking of Sun and his Three Principles. The fourth chapter will analyze the Three Principles as explained in the 1924's lectures to the party. Lastly, the fifth chapter will examine Sun's ideological legacy in the Nationalist Party and the Chinese Communist Party.

Il 27 aprile 2005 Lien Chan, l'allora presidente del Partito Nazionalista Cinese nonché ex presidente della Repubblica, visita per la prima volta in più di 50 anni il mausoleo dedicato al "padre della nazione" Taiwanese a Nanchino. In tutta la Cina continentale la popolazione accoglie calorosamente la notizia della delegazione in visita alla tomba del "precursore della rivoluzione", evento che gode di enorme copertura sui media ufficiali del Partito Comunista Cinese. Il resto del mondo segue le vicende nutrendo una speranza di un pacifico riavvicinamento tra le due Repubbliche sotto l'immagine di Sun Wen (孫文). Noto anche con lo pseudonimo di Sun Yat-sen (lettura cantonese di 孙逸仙, Sun Yixian nella trascrizione Pinyin) e di Sun Zhongshan (孫中山, datogli durante la sua permanenza in Giappone), Sun Wen fu il politico e filosofo in grado di catalizzare anni di sentimenti rivoluzionari in un movimento capace di portare alla capitolazione dei Qing, l'ultima dinastia dell'Impero di Mezzo. Il ruolo di Sun non fu però limitato alla detronizzazione, ma fu funzionale alla creazione di un terreno fertile per le varie rivoluzioni che hanno avuto luogo nei successivi anni. Fu un effettivo stravolgimento dei valori e delle strutture sociali cinesi, un capovolgimento che non si limita ad un cambio di leadership ma che ha lanciato la Cina continentale nel nuovo secolo. Simbolo perfetto della instabile situazione politica ed economica cinese di fine 1800, Sun Wen riassumeva in sé e nelle sue esperienze la povertà della Cina rurale e le influenze occidentali delle zone limitrofe ai porti franchi di Hong Kong e Macau. Come il suo contemporaneo Richard Wilhelm descrive, "la grandezza dell'opera di Sun giace nella capacità di sintetizzare i principi del confucianesimo con le richieste dei tempi moderni" per dar vita ai "Tre Principi del Popolo", "sintesi che, oltre i confini cinesi, può ancora essere significativa." È effettivamente curioso notare come il contatto con ideologie estere abbia fortemente influenzato il pensiero di Sun e come, anni dopo, quest'ultimo abbia a sua volta influito su alcune ideologie esterne: l'eco dei suoi slogan risuona ancora oggi non solo in piazza Tiananmen, dove ogni 1 Ottobre viene esposto un ritratto del politico (al posto di quello di Mao), ma in ogni parte del mondo, dalla nutrita comunità cinese delle isole Hawaii dove è cresciuto, al nord Africa, nell'ideologia e nelle parole di Muammar Gaddafi. Proprio sul ruolo delle contaminazioni sul suo pensiero si concentra questo scritto, tentando di affrontare la varie fasi del suo sviluppo e sintesi, limitandosi perciò a delineare appena gli eventi storici nel primo capitolo, soffermandosi su quelli più rilevanti ai fini di questo scritto e ignorandone parzialmente altri. I capitoli 2 e 3 verteranno sui alcuni dei personaggi le cui influenze ideologiche e filosofiche hanno aiutato la formazione del pensiero di Sun e i suoi Tre Principi. Il quarto capitolo farà una analisi dei Tre Principi per come esposti nelle lezioni al partito del 1924. Infine il quinto esaminerà l'eredità ideologica di Sun sul Partito Nazionalista e Partito Comunista Cinese.

Sun Yat-sen e la sua eredità politica nella Cina maoista e post-maoista.

FERRARIS, EMANUELE
2018/2019

Abstract

Il 27 aprile 2005 Lien Chan, l'allora presidente del Partito Nazionalista Cinese nonché ex presidente della Repubblica, visita per la prima volta in più di 50 anni il mausoleo dedicato al "padre della nazione" Taiwanese a Nanchino. In tutta la Cina continentale la popolazione accoglie calorosamente la notizia della delegazione in visita alla tomba del "precursore della rivoluzione", evento che gode di enorme copertura sui media ufficiali del Partito Comunista Cinese. Il resto del mondo segue le vicende nutrendo una speranza di un pacifico riavvicinamento tra le due Repubbliche sotto l'immagine di Sun Wen (孫文). Noto anche con lo pseudonimo di Sun Yat-sen (lettura cantonese di 孙逸仙, Sun Yixian nella trascrizione Pinyin) e di Sun Zhongshan (孫中山, datogli durante la sua permanenza in Giappone), Sun Wen fu il politico e filosofo in grado di catalizzare anni di sentimenti rivoluzionari in un movimento capace di portare alla capitolazione dei Qing, l'ultima dinastia dell'Impero di Mezzo. Il ruolo di Sun non fu però limitato alla detronizzazione, ma fu funzionale alla creazione di un terreno fertile per le varie rivoluzioni che hanno avuto luogo nei successivi anni. Fu un effettivo stravolgimento dei valori e delle strutture sociali cinesi, un capovolgimento che non si limita ad un cambio di leadership ma che ha lanciato la Cina continentale nel nuovo secolo. Simbolo perfetto della instabile situazione politica ed economica cinese di fine 1800, Sun Wen riassumeva in sé e nelle sue esperienze la povertà della Cina rurale e le influenze occidentali delle zone limitrofe ai porti franchi di Hong Kong e Macau. Come il suo contemporaneo Richard Wilhelm descrive, "la grandezza dell'opera di Sun giace nella capacità di sintetizzare i principi del confucianesimo con le richieste dei tempi moderni" per dar vita ai "Tre Principi del Popolo", "sintesi che, oltre i confini cinesi, può ancora essere significativa." È effettivamente curioso notare come il contatto con ideologie estere abbia fortemente influenzato il pensiero di Sun e come, anni dopo, quest'ultimo abbia a sua volta influito su alcune ideologie esterne: l'eco dei suoi slogan risuona ancora oggi non solo in piazza Tiananmen, dove ogni 1 Ottobre viene esposto un ritratto del politico (al posto di quello di Mao), ma in ogni parte del mondo, dalla nutrita comunità cinese delle isole Hawaii dove è cresciuto, al nord Africa, nell'ideologia e nelle parole di Muammar Gaddafi. Proprio sul ruolo delle contaminazioni sul suo pensiero si concentra questo scritto, tentando di affrontare la varie fasi del suo sviluppo e sintesi, limitandosi perciò a delineare appena gli eventi storici nel primo capitolo, soffermandosi su quelli più rilevanti ai fini di questo scritto e ignorandone parzialmente altri. I capitoli 2 e 3 verteranno sui alcuni dei personaggi le cui influenze ideologiche e filosofiche hanno aiutato la formazione del pensiero di Sun e i suoi Tre Principi. Il quarto capitolo farà una analisi dei Tre Principi per come esposti nelle lezioni al partito del 1924. Infine il quinto esaminerà l'eredità ideologica di Sun sul Partito Nazionalista e Partito Comunista Cinese.
ITA
On the 27th of April 2005, Lien Chan, then president of the Nationalist Chinese Party and ex-president of the Republic, visits the mausoleum dedicated to the “father of the nation” of Taiwan in Nanjing for the first time in more than 50 years. The population across all of continental China warmly receives the news of the delegation visiting the tomb of the “forerunner of the revolution”, an event that gets massive coverage from the official Communist Party media. The rest of the world follows the event hoping for a pacific rapprochement of the two republics under the image of Sun Wen (孫文). Also known as Sun Yat-sen (canton pronunciation of 孙逸仙, Sun Yixian in the pinyin transcription) and Sun Zhongshan (孫中山, nickname given during his stay in Japan), Sun Wen was the politician and philosopher that managed to catalyze years of revolutionary feelings in a movement capable of causing the end of the Qings, the last dynasty of the Middle Empire. The role of Sun wasn't limited to the dethronement but it was also central for the creation of a fertile soil for the future various revolutions that happened the following years. It was a subversion of values and chinese social structure, an overturning not limited to a change of leadership and that launched continental China into the new century. As a perfect symbol of the unstable political and economical state of China at the end of the 19th century, Sun Wen summed up, with his experience, the poverty of rural china and the western influences of the neighboring free ports of Hong Kong and Macau. As his contemporary Richard Wilhelm describes, “the greatness of Sun's work lies in the ability to synthesize the principles of Confucianism with the demands of modern times” to create “the Three Principles of the People”, “a summary that can still be relevant even beyond Chinese borders”. It's interesting to note how the contact with foreign ideologies strongly influenced Sun's thinking and how, years later, the latter has influenced some external ideologies: the echo of his slogans still resonates today not only in Tiananmen square, where every first of October a portrait of the politician (instead of Mao's) is exhibited, but in every part of the world, from the large Chinese communities of the Hawaiian islands where he grew up, to North Africa, in the ideology and words of Muammar Gaddafi. This essay focuses on the influences on his thought, attempting to deal with the various phases of its development and synthesis, therefore just describing the historical events in the first chapter, dwelling on those most relevant for the purposes of this essay and partly ignoring others. Chapters 2 and 3 will focus on some characters whose ideological and philosophical influences have helped shape the thinking of Sun and his Three Principles. The fourth chapter will analyze the Three Principles as explained in the 1924's lectures to the party. Lastly, the fifth chapter will examine Sun's ideological legacy in the Nationalist Party and the Chinese Communist Party.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/104751