The subject of the graduation thesis is the state registry service carried out (as an exercise) by the Municipality. The thesis begins with the treatment of the origins of the service, present among ancient populations that have already followed one another since the pre - Roman age, then continuing in the Roman one, being the reality closest to the Italian one at a territorial level. Continuing the historical excursus, there is the contiguous medieval period and, subsequently, that in the modern age, where the Catholic Church held the registry entries for its worship by itself. Following, the birth of the institution in the Kingdom of Italy on 31 December 1864. Following the birth of the Republic with the issue of the Constitution with the new philosophy of administration of the decentralized territory. It continues with the issuing of the fundamental law of the institute on December 24, 1954 and its updating occurred thirty-five years later, in 1989. During the nineties of the last century, also following the rapid progression of the new social needs for improving services and in reception of the European directives, we find the updating of a part of the national legislation, which culminated at the beginning of the third millennium, with the enactment of the three constitutional modification laws of Title V. The constitutional modification, being aimed at the management of the decentralized level will prove profitable at every level of local authorities. The analysis continues with the examination of the registry service both past and present and especially in relation to the innovations introduced during the first decades of the new millennium up to prospecting future scenarios in relation to further recent innovations with the help of the use of new IT resources made available by the progressive advancement of digital technology. Finally, the other collateral activities to the registry service are also analyzed accordingly, with which it interacts in the correct formation and management of the registers of its competence with an eye to personal data and their use by the public administration taken from the national database. At the end of the analysis of the review of the innovations introduced during the last twenty years of the institute, the evaluation of the benefits in terms of management economies, available human resources, improvement of efficiency and response times in view of the introduction of the new digital technology in public administration now close to reality. As an explanatory example, the practical case of experimentation tested in the Municipality of Siena is taken into consideration, (the project of which was possible to implement with the help of the design in collaboration with the University of Siena) where an android robot performs in full autonomous the register office functions. At the end the conclusion, characterized in a tangible way by the new current society by the impending and ever-growing need for knowledge of data for the continuation and evolution in competition with nations in the world economic panorama and the relative importance in the treatment in the face of an efficient and reliable service. In the panorama outlined, the role of the registry office is a fundamental pillar for the realization of an advanced society.

L'argomento oggetto della tesi di laurea è il servizio statale dell'anagrafe svolto (come esercizio) dal Comune. La tesi inizia con la trattazione delle origini del servizio, presente tra le popolazioni antiche che si sono susseguite già a partire nell'età pre - romana, continuando poi in quella romana, essendo la realtà più prossima a quella italiana a livello territoriale. Continuando l'excursus storico, si trova il contiguo periodo medioevale e, successivamente, quello in età moderna, dove la Chiesa cattolica ha detenuto da sola le iscrizioni anagrafiche per il proprio culto. A seguire, la nascita dell'istituzione nel Regno d'Italia il 31 dicembre 1864. A seguire la nascita della Repubblica con l'emanazione della Costituzione con la nuova filosofia di amministrazione del territorio decentrata. Si prosegue con l'emanazione della legge fondamentale dell'istituto il 24 dicembre 1954 e relativo aggiornamento avvenuto trentacinque anni dopo, nel 1989. Durante gli anni novanta del secolo scorso, anche a seguito della veloce progressione delle nuove esigenze sociali di miglioramento dei servizi e in accoglienza delle direttive europee, troviamo l'aggiornamento di una parte della legislazione nazionale, culminata a inizio terzo millennio, con l'emanazione delle tre leggi di modifica costituzionale del Titolo V. La modifica costituzionale, essendo volta a orientale la gestione dello Stato a livello decentrato si rivelerà proficua a ogni livello di enti territoriali. L'analisi prosegue con la disamina del servizio di anagrafe sia passato che presente e soprattutto in relazione alle novità introdotte durante i primi decenni del nuovo millennio fino a prospettarne gli scenari futuri in relazione alle ulteriori recenti innovazioni con l'ausilio dell'utilizzo delle nuove risorse informatiche messe a disposizione dall'avanzamento progressivo della tecnologia digitale. Infine, vengono analizzate di conseguenza anche le altre attività collaterali al servizio di anagrafe, con le quali esso interagisce nella corretta formazione e gestione dei registri di propria competenza con un occhio di riguardo ai dati personali e al loro utilizzo da parte della pubblica amministrazione prelevati dalla banca dati nazionale. A conclusione dell'analisi della rassegna delle novità introdotte durante nell'ultimo ventennio dell'istituto, la valutazione dei benefici in termini di economie di gestione, risorse umane disponibili, miglioramento dell'efficienza e dei tempi di risposta in vista dell'introduzione della nuova tecnologia digitale nella pubblica amministrazione ormai prossima alla realtà. A titolo di esempio esplicativo viene preso in considerazione il caso pratico di sperimentazione testato nel Comune di Siena, (il cui progetto è stato possibile attuarlo con l'ausilio della progettazione in collaborazione con l'Università di Siena) dove un robot androide svolge in completa autonomia le funzioni di sportello di anagrafe. Al termine la conclusione, caratterizzata in modo tangibile da parte della nuova società attuale dalla necessità incombente e sempre crescente di conoscenza di dati per il proseguo e l'evoluzione in competizione con le nazioni nel panorama economico mondiale e la relativa importanza nel trattamento a fronte di un servizio efficiente e attendibile. Nel panorama delineato il ruolo dell'anagrafe è un pilastro fondamentale alla realizzazione di una società evoluta.

L'anagrafe come servizio statale legato ai Comuni

COLELLA, ADRIANO
2018/2019

Abstract

L'argomento oggetto della tesi di laurea è il servizio statale dell'anagrafe svolto (come esercizio) dal Comune. La tesi inizia con la trattazione delle origini del servizio, presente tra le popolazioni antiche che si sono susseguite già a partire nell'età pre - romana, continuando poi in quella romana, essendo la realtà più prossima a quella italiana a livello territoriale. Continuando l'excursus storico, si trova il contiguo periodo medioevale e, successivamente, quello in età moderna, dove la Chiesa cattolica ha detenuto da sola le iscrizioni anagrafiche per il proprio culto. A seguire, la nascita dell'istituzione nel Regno d'Italia il 31 dicembre 1864. A seguire la nascita della Repubblica con l'emanazione della Costituzione con la nuova filosofia di amministrazione del territorio decentrata. Si prosegue con l'emanazione della legge fondamentale dell'istituto il 24 dicembre 1954 e relativo aggiornamento avvenuto trentacinque anni dopo, nel 1989. Durante gli anni novanta del secolo scorso, anche a seguito della veloce progressione delle nuove esigenze sociali di miglioramento dei servizi e in accoglienza delle direttive europee, troviamo l'aggiornamento di una parte della legislazione nazionale, culminata a inizio terzo millennio, con l'emanazione delle tre leggi di modifica costituzionale del Titolo V. La modifica costituzionale, essendo volta a orientale la gestione dello Stato a livello decentrato si rivelerà proficua a ogni livello di enti territoriali. L'analisi prosegue con la disamina del servizio di anagrafe sia passato che presente e soprattutto in relazione alle novità introdotte durante i primi decenni del nuovo millennio fino a prospettarne gli scenari futuri in relazione alle ulteriori recenti innovazioni con l'ausilio dell'utilizzo delle nuove risorse informatiche messe a disposizione dall'avanzamento progressivo della tecnologia digitale. Infine, vengono analizzate di conseguenza anche le altre attività collaterali al servizio di anagrafe, con le quali esso interagisce nella corretta formazione e gestione dei registri di propria competenza con un occhio di riguardo ai dati personali e al loro utilizzo da parte della pubblica amministrazione prelevati dalla banca dati nazionale. A conclusione dell'analisi della rassegna delle novità introdotte durante nell'ultimo ventennio dell'istituto, la valutazione dei benefici in termini di economie di gestione, risorse umane disponibili, miglioramento dell'efficienza e dei tempi di risposta in vista dell'introduzione della nuova tecnologia digitale nella pubblica amministrazione ormai prossima alla realtà. A titolo di esempio esplicativo viene preso in considerazione il caso pratico di sperimentazione testato nel Comune di Siena, (il cui progetto è stato possibile attuarlo con l'ausilio della progettazione in collaborazione con l'Università di Siena) dove un robot androide svolge in completa autonomia le funzioni di sportello di anagrafe. Al termine la conclusione, caratterizzata in modo tangibile da parte della nuova società attuale dalla necessità incombente e sempre crescente di conoscenza di dati per il proseguo e l'evoluzione in competizione con le nazioni nel panorama economico mondiale e la relativa importanza nel trattamento a fronte di un servizio efficiente e attendibile. Nel panorama delineato il ruolo dell'anagrafe è un pilastro fondamentale alla realizzazione di una società evoluta.
ITA
The subject of the graduation thesis is the state registry service carried out (as an exercise) by the Municipality. The thesis begins with the treatment of the origins of the service, present among ancient populations that have already followed one another since the pre - Roman age, then continuing in the Roman one, being the reality closest to the Italian one at a territorial level. Continuing the historical excursus, there is the contiguous medieval period and, subsequently, that in the modern age, where the Catholic Church held the registry entries for its worship by itself. Following, the birth of the institution in the Kingdom of Italy on 31 December 1864. Following the birth of the Republic with the issue of the Constitution with the new philosophy of administration of the decentralized territory. It continues with the issuing of the fundamental law of the institute on December 24, 1954 and its updating occurred thirty-five years later, in 1989. During the nineties of the last century, also following the rapid progression of the new social needs for improving services and in reception of the European directives, we find the updating of a part of the national legislation, which culminated at the beginning of the third millennium, with the enactment of the three constitutional modification laws of Title V. The constitutional modification, being aimed at the management of the decentralized level will prove profitable at every level of local authorities. The analysis continues with the examination of the registry service both past and present and especially in relation to the innovations introduced during the first decades of the new millennium up to prospecting future scenarios in relation to further recent innovations with the help of the use of new IT resources made available by the progressive advancement of digital technology. Finally, the other collateral activities to the registry service are also analyzed accordingly, with which it interacts in the correct formation and management of the registers of its competence with an eye to personal data and their use by the public administration taken from the national database. At the end of the analysis of the review of the innovations introduced during the last twenty years of the institute, the evaluation of the benefits in terms of management economies, available human resources, improvement of efficiency and response times in view of the introduction of the new digital technology in public administration now close to reality. As an explanatory example, the practical case of experimentation tested in the Municipality of Siena is taken into consideration, (the project of which was possible to implement with the help of the design in collaboration with the University of Siena) where an android robot performs in full autonomous the register office functions. At the end the conclusion, characterized in a tangible way by the new current society by the impending and ever-growing need for knowledge of data for the continuation and evolution in competition with nations in the world economic panorama and the relative importance in the treatment in the face of an efficient and reliable service. In the panorama outlined, the role of the registry office is a fundamental pillar for the realization of an advanced society.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
839550_aaaaatesidilaureadiprimolivelloinscienzegiuridiche.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 632.09 kB
Formato Adobe PDF
632.09 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/103062