All social applications require, for their economic survival, the creation of a resistant bond with the user: engagement, an essential factor for one's social network to be used and appreciated by the public. Similarly, brands also need to build engagement with the target audience very often by making use of digital promotion via social media. So, are there common elements between the two types of engagement and do they influence each other? Assuming that both players are analyzed as brands, brand engagement theories were considered to identify four essential common factors between social media and brands: brand engagement, storytelling, parasocial interaction and network community. After identifying the reference literature, the social media Weverse, used in the context of Korean K-pop music, was taken into consideration as an exemplary model. Furthermore, assuming the association of Weverse as an application and the Kpop musical groups as brands that use the social network to promote themselves, an analysis of the functions of the application and of the contents that are published was carried out in order to identify the presence of the factors common between the two forms of engagement, paying particular attention to the live section of Weverse. From the examples examined, therefore, the recognition of a mutual interdependence between the social media Weverse and the Kpop brands appears to create a strong engagement with the user.

Tutte le applicazioni social necessitano, per la propria sopravvivenza economica, la creazione di un legame resistente con l’utente: l’engagement, fattore essenziale affinché il proprio social venga usato e apprezzato dal pubblico. Allo stesso modo, anche i brand devono costruire un engagement con il target di riferimento molto spesso facendo uso di una promozione digitale tramite i social media. Dunque, vi sono elementi comuni fra le due tipologie di engagement e queste, si influenzano vicendevolmente? Premettendo che entrambi i soggetti in gioco vengono analizzati come dei brand, sono state considerate le teorie di brand engagement per individuare quattro fattori essenziali comuni fra social media e brand: brand engagement, storytelling, parasocial interaction e network community. Dopo aver individuato la letteratura di riferimento, è stato preso in considerazione come modello esemplare il social media Weverse, utilizzato nell’ambito della musica coreana Kpop. Inoltre, presupponendo l’associazione di Weverse in quanto applicazione e i gruppi musicali Kpop come brand che fanno uso del social per promuoversi, è stata compiuta un’analisi delle funzioni dell’applicazione e dei contenuti che vengono pubblicati al fine di individuare la presenza dei fattori comuni tra le due forme di engagement dedicando particolare attenzione alla sezione live di Weverse. Dagli esempi presi in esame appare dunque il riconoscimento di una reciproca interdipendenza tra il social media Weverse e i brand Kpop per creare un forte engagement con l’utente.

Fare l'engagement con le app. Il kpop e le live su Weverse.

NOCERA, ELENA
2022/2023

Abstract

Tutte le applicazioni social necessitano, per la propria sopravvivenza economica, la creazione di un legame resistente con l’utente: l’engagement, fattore essenziale affinché il proprio social venga usato e apprezzato dal pubblico. Allo stesso modo, anche i brand devono costruire un engagement con il target di riferimento molto spesso facendo uso di una promozione digitale tramite i social media. Dunque, vi sono elementi comuni fra le due tipologie di engagement e queste, si influenzano vicendevolmente? Premettendo che entrambi i soggetti in gioco vengono analizzati come dei brand, sono state considerate le teorie di brand engagement per individuare quattro fattori essenziali comuni fra social media e brand: brand engagement, storytelling, parasocial interaction e network community. Dopo aver individuato la letteratura di riferimento, è stato preso in considerazione come modello esemplare il social media Weverse, utilizzato nell’ambito della musica coreana Kpop. Inoltre, presupponendo l’associazione di Weverse in quanto applicazione e i gruppi musicali Kpop come brand che fanno uso del social per promuoversi, è stata compiuta un’analisi delle funzioni dell’applicazione e dei contenuti che vengono pubblicati al fine di individuare la presenza dei fattori comuni tra le due forme di engagement dedicando particolare attenzione alla sezione live di Weverse. Dagli esempi presi in esame appare dunque il riconoscimento di una reciproca interdipendenza tra il social media Weverse e i brand Kpop per creare un forte engagement con l’utente.
ITA
All social applications require, for their economic survival, the creation of a resistant bond with the user: engagement, an essential factor for one's social network to be used and appreciated by the public. Similarly, brands also need to build engagement with the target audience very often by making use of digital promotion via social media. So, are there common elements between the two types of engagement and do they influence each other? Assuming that both players are analyzed as brands, brand engagement theories were considered to identify four essential common factors between social media and brands: brand engagement, storytelling, parasocial interaction and network community. After identifying the reference literature, the social media Weverse, used in the context of Korean K-pop music, was taken into consideration as an exemplary model. Furthermore, assuming the association of Weverse as an application and the Kpop musical groups as brands that use the social network to promote themselves, an analysis of the functions of the application and of the contents that are published was carried out in order to identify the presence of the factors common between the two forms of engagement, paying particular attention to the live section of Weverse. From the examples examined, therefore, the recognition of a mutual interdependence between the social media Weverse and the Kpop brands appears to create a strong engagement with the user.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/102106