Coeliac disease is a chronic inflammation of the small intestine caused by the ingestion of gluten in genetically predisposed subjects. Gluten is the alcoholic-soluble protein fraction of some cereals. This problem, according to an estimate, affects 1% of the Italian population. However, only 206,561 people are diagnosed. The Associazione Italiana Celiachia, for forty years, it has been working to protect people affected by this disease: by representing them at all levels of the institutions, promoting scientific research, organizing events and conferences to disseminate correct information about celiac disease and carrying out projects that allow these people to go out to eat or travel abroad without any problems. The aim of this research is to analyse the communication strategy of the AiC on different channels and how the latter is perceived by its associates. The first chapter is dedicated to social marketing and the digital ecosystem, which then led to the creation of various platforms such as the website and the social network. The focus of the second chapter is the analysis of the Italian Coeliac Association: the legal protections it has obtained for celiacs and its communication channels. The third chapter is devoted to the methodology used in research, a method which involves the analysis of qualitative and quantitative data. In the fourth chapter there is the analysis of semi-structured interviews conducted on the members of the Federation who have chosen to participate in the research. Finally, the fifth chapter is devoted to the analysis of the data of the survey submitted to AiC associates.

La celiachia è una infiammazione cronica dell'intestino tenue, provocata dall'ingestione di glutine in soggetti geneticamente predisposti. Il glutine è la frazione proteica alcool-solubile di alcuni cereali. Questa problematica, secondo una stima, riguarda l'1% della popolazione italiana. Però, sono solo 206.561 le persone in possesso di una diagnosi. L'Associazione Italiana Celiachia da quarant'anni si occupa di tutelare le persone affette da questa patologia: rappresentandoli a livello istituzionale, promuovendo ricerche scientifiche in questo ambito, organizzando eventi e convegni che consentano di diffondere informazioni corrette sulla celiachia, ma anche portando avanti progetti che permettano a queste persone di andare a mangiar fuori o viaggiare all'estero senza problemi. L'obiettivo di questa ricerca è analizzare la strategia di comunicazione dell'AiC sui diversi canali e come quest'ultima venga percepita dai suoi associati. Il primo capitolo è dedicato al marketing sociale e all'ecosistema digitale, il quale ha portato poi alla nascita di varie piattaforme quali, ad esempio, il sito web e il social network. Il focus principale del secondo capitolo è l'analisi dell'Associazione Italiana Celiachia: la sua nascita, le tutele giuridiche ha ottenuto per i celiaci e i suoi canali di comunicazione. Il terzo capitolo è dedicato alla metodologia utilizzata nella ricerca, ossia un metodo che prevede l'analisi di dati qualitativi e quantitativi. Nel quarto capitolo vi è l'analisi delle interviste semi-strutturate condotte sui membri della Federazione che hanno scelto di partecipare alla ricerca. Infine, il quinto capitolo è dedicato all'analisi dei dati del questionario sottoposto agli associati di AiC.

Comunicare la celiachia: il caso dell'Associazione Italiana Celiachia

LA PORTA, MARTINA
2018/2019

Abstract

La celiachia è una infiammazione cronica dell'intestino tenue, provocata dall'ingestione di glutine in soggetti geneticamente predisposti. Il glutine è la frazione proteica alcool-solubile di alcuni cereali. Questa problematica, secondo una stima, riguarda l'1% della popolazione italiana. Però, sono solo 206.561 le persone in possesso di una diagnosi. L'Associazione Italiana Celiachia da quarant'anni si occupa di tutelare le persone affette da questa patologia: rappresentandoli a livello istituzionale, promuovendo ricerche scientifiche in questo ambito, organizzando eventi e convegni che consentano di diffondere informazioni corrette sulla celiachia, ma anche portando avanti progetti che permettano a queste persone di andare a mangiar fuori o viaggiare all'estero senza problemi. L'obiettivo di questa ricerca è analizzare la strategia di comunicazione dell'AiC sui diversi canali e come quest'ultima venga percepita dai suoi associati. Il primo capitolo è dedicato al marketing sociale e all'ecosistema digitale, il quale ha portato poi alla nascita di varie piattaforme quali, ad esempio, il sito web e il social network. Il focus principale del secondo capitolo è l'analisi dell'Associazione Italiana Celiachia: la sua nascita, le tutele giuridiche ha ottenuto per i celiaci e i suoi canali di comunicazione. Il terzo capitolo è dedicato alla metodologia utilizzata nella ricerca, ossia un metodo che prevede l'analisi di dati qualitativi e quantitativi. Nel quarto capitolo vi è l'analisi delle interviste semi-strutturate condotte sui membri della Federazione che hanno scelto di partecipare alla ricerca. Infine, il quinto capitolo è dedicato all'analisi dei dati del questionario sottoposto agli associati di AiC.
ITA
Coeliac disease is a chronic inflammation of the small intestine caused by the ingestion of gluten in genetically predisposed subjects. Gluten is the alcoholic-soluble protein fraction of some cereals. This problem, according to an estimate, affects 1% of the Italian population. However, only 206,561 people are diagnosed. The Associazione Italiana Celiachia, for forty years, it has been working to protect people affected by this disease: by representing them at all levels of the institutions, promoting scientific research, organizing events and conferences to disseminate correct information about celiac disease and carrying out projects that allow these people to go out to eat or travel abroad without any problems. The aim of this research is to analyse the communication strategy of the AiC on different channels and how the latter is perceived by its associates. The first chapter is dedicated to social marketing and the digital ecosystem, which then led to the creation of various platforms such as the website and the social network. The focus of the second chapter is the analysis of the Italian Coeliac Association: the legal protections it has obtained for celiacs and its communication channels. The third chapter is devoted to the methodology used in research, a method which involves the analysis of qualitative and quantitative data. In the fourth chapter there is the analysis of semi-structured interviews conducted on the members of the Federation who have chosen to participate in the research. Finally, the fifth chapter is devoted to the analysis of the data of the survey submitted to AiC associates.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/101931